Színre lép a groteszk

Full text search

Színre lép a groteszk
1965 után a világirodalmi hatások jóval szabadabban érvényesülhettek a magyar irodalomban. Az írók és a közönség ekkor ismerkedhetett meg közelebbről az abszurd irodalom kiábrándultságával, statikus és modelláló világtagadásával. Hamarosan Magyarországon is lábra kapott a groteszk, dinamikusabb és analizáló világközelítésével. A klasszikus abszurd csak Mészöly Miklós drámái által nyert közvetítést, a groteszknek viszont számos válfaja jelent meg a színpadokon. Ez a műnem, szemlélet- és ábrázolásmód írta nagyjából 1965 és 1975 között, egy évtizeden át a modern magyar dráma egyik legfényesebb fejezetét.
Örkény István (1912-1979) mulatságosan és meghökkentően pörgetett darabjai akaratlanul is a közép-európai abszurdhoz, a cseh filmes újhullámhoz, lengyel, bolgár és más színpadi kezdeményezésekhez simultak. A Kulcskeresők (1974) vegytisztán mutatta az irracionalitás működését: egy új budapesti lakásba – az ország és ideológia-szimbólumba – belépni lehet, de kifelé nem nyílik az ajtó. Miért nem? – erre a Pisti a vérzivatarban (1969-1979) személyiségsokszorozó "egyperces" drámája és a Forgatókönyv (1979) cirkuszi játékkal és filmeffektusokkal átmozgatott politikai parabolája válaszolt.
Az abszurd és a groteszk közti határterületet az abszurdoid általa elkeresztelt műfajával cserkészte be Páskándi Géza (1933-). A Vendégségben (1972) a besúgó és a besúgott is egy harmadik kémkedő áldozata; többi darabja is a fogvatartottság tragikumával és komikumával kezdte ki az alaptermészete szerint az állampolgárokat fogva tartó kort. Eörsi István (1931-) eklektikusabb, pamfletszerűbb megoldásokkal szedte ízekre a hétköznapi élet hazugságait (Sírkő és kakaó, 1968) és adta a baloldaliság baloldali kritikáját nem egy színműben, így Az interjú (1990) című Lukács György-drámában is. Szakonyi Károly az Adáshiba (1970) szatírájával leplezte le a televízió kulturális (és politikai) kínálatára hagyatkozott kispolgárt, Gyurkovics Tibor legsikerültebben a Csóka-családban (1975) állította pellengérre ugyanezt a mentalitást, Görgey Gábor a Komámasszony, hol a stukker? (1966) hatalmi játékával tágította történelmivé a groteszkum lehetőségeit, Hernádi Gyula időről időre inspiráló színpadi abszurdumokkal lepte meg a színházkedvelőket.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me