Színpadi publicisztika

Full text search

Színpadi publicisztika
A drámai ábrázolás a jelenből vett témakörök közvetlen, fürge bemutatásával reagálhatott naprakészen az 1950-es évek első felének társadalmi folyamataira. A közvetlenség és fürgeség gyakorta oly túlzottnak is bizonyult, hogy jónéhány darab akár már keletkezése pillanatában önmaga karikatúrájává lett. A publicisztikus, illetve a szociografizáló elem szerencsés alkalmakkor, jó író kezén vált drámateremtő tényezővé. Az idő, a nagyobb távlat próbáját ezek sem állják, egykori helyi értékük, mai dokumentáló funkciójuk azonban kétségtelen. Urbán Ernő Uborkafa (1953) című szatírája a bürokratizmust és a karrierizmust vette célba. A hatalom találva érezhette magát, hiszen meggátolta, hogy a mű a főváros után akár csak egyetlen vidéki színházban is a közönség elé kerülhessen.
Az Ezer év (1955) visszhangos riportszociográfiából formálódott színművé. Írója, a céltudatosan anekdotázó novellisztikában és az irodalmi tréfacsinálásban is mester Karinthy Ferenc (1921-1992) azt firtatta, mennyi idő teltével képesek vélt vagy valós szabadságukra eszmélni mindazok, akik elődeik évszázados elnyomottságából érkeztek. Sarkadi Imre (1921-1961) főként a Szeptember (1955) című, arányosan szerkesztett és dús motivikájú drámával kívánt megfelelni az értelmiségivé lett parasztíró feladatának: a szerveződő nagyüzemi mezőgazdaság föltétel nélküli igenlésének.
A publicisztikus-szociografikus dokumentumdráma egy-egy alkalommal a későbbiekben is föl tudta villanyozni a publikumot. Darvas József A térképen nem található (1969) dialógusaiban a népi kötődés, az osztályhűség dilemmáit vizsgálta az önmaguk ellenzékévé lett főalakokban. Örkény István és Nemeskürty István A holtak hallgatása (1973) című ténydrámája a II. világháborúval összefüggő, indokolatlanul takargatott történelmi és erkölcsi kérdésekre irányította a figyelmet.
A dokumentumdráma a nyolcvanas években a filmszalagra költözött át, önálló magyar filmiskolát is létrehozva. A szinte mindig epikus előzményeken alapuló adaptációk másik otthona a rádió(játék).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me