43. ÓRADNA

Full text search

43. ÓRADNA
1235-ben Rodna néven jelentkezik a forrásokban. (Györffy: Az Árpád-kori. I. 562.; C. Suciu: Dicţionar istoric.) 1241-ben Rudana, 1274-ben Rodna, 1358-ban Radna, 1520-ban Radnabánya (Györffy: i.h.; C. Suciu: i.m.) néven említik.
Az első oklevél, mely plébánia létére utal, V. István idejéből (1270–1272) ismeretes, amikor a bánya- és városjog kihirdetése a plébános (Pfarrar) által a templomban történik. (Györffy: i.m. I. 564.) 1228-ban és 1268-ban Óradnán egy birtokeladásra még a ferencesek
idejövetele előtt kerül sor. S lehet, hogy a vásárlók óradnai szerzetesek voltak. (Schematismus. 1882. 165., hivatkozva a Fejér Codex. IV. 3. 480-ra.) Sőt ezt bizonyosnak is veszik, azt állítva, hogy, eredetileg szerzetesi templom volt, előbb a domonkosok, majd a ferencesek birtokában.
Olyan vélemény is van, hogy a domonkosok előtt a premontreieknek is volt itt kolostoruk. (V. Drăguţ: Dicţionar enciclopedic.; V. Drăguţ: Arta gotică. 268/2.; Göllner: Geschichte der D, in R. 60.)
Mivel itt már a XII. században jelentős ezüstbánya működik, így akkor templom is volt, mert a telepes német bányászok katolikus hitüket magukkal hozták és valószínű, hogy nem maradtak templom nélkül. Sőt újabban az a megállapítás is bizonyosnak látszik, hogy a telepes bányászok Szent István idejében jöttek ide, s a templomépítés is a XI. századra esik. (Roth: Die d. Kunst in S. 4.; Nägler: Die Ansiedlung. 126, 129.)
Egykori hatalmas román kori templomát a tatárjárás pusztítja, amikor az ostromban, mivel Óradnának nem volt vára, 4000 ember veszett el. Erről Rogerius is megemlékezik: „Kadan király elérte a gazdag Radnát, amely a hegyek között feküdt, egy királyi német várost ezüstbányákkal, amelyben nagyszámú nép lakott”.
A Mária-temploma háromhajós volt, rokona a székinek és a nagyhalmágyinak. Nyugati homlokzata s részben két tornya a tatárjárást átvészelte. Az egyik hét ölnyire kimagaslik. Ikerablakai kerci hatást árulnak el. A két torony között a nyugati homlokzati portálé szinte teljesen épen maradt meg.
A hajó falából is megmaradt egy romos szakasz. A hajó többi része teljesen elpusztult és azóta sem állították vissza. A külön szakadt szentély azonban megmaradt, amelyet a tatárjárás után, 1260–1270 között állítottak helyre kora gótikus stílusban. (Entz G.: Le chantier cist. de Kercz. 34, 50.; V. Drăguţ: Dicţionar enciclopedic.; V. Drăguţ: Arta gotică. 11, 36, 144.; Kemény–Gyimesy: Ev. templomok. 120.)
1440-ben Erzsébet királynő Radna várát és a várost eladományozza. Az erről szóló oklevélből az is kitűnik, hogy ekkor a vár puszta, és a város nagyrészt lakatlan. (Urkundenbuch. V. 49.)
Úgy látszik, hogy a romos templom a következő századokban gazdátlanul áll, mert később sincs adat arról, hogy a katolikusok vagy a reformáció után a protestánsok használták volna.
1631-ben lutheránus papja van: Johann Borgner, 1695-ben, Johann Keuntzel. 1766-ban az utolsó lutheránus pap Lucas Wester távozik és vele hívei is. (Fabini) Ez is magyarázatul szolgál arra, hogy miért kapja meg a XVIII. század közepén a romos szentélyt a görög katolikus egyház és hozza rendbe annyira, hogy a nyugati romos résztől függetlenül különálló templomként használhassa a volt szentélyt és részben a hajót. (Schematismus. 1882. 166.)
1771-ben a katolikusok nyilvános kápolnához jutnak, melyet ferences páter lát el, részben Besztercéről. Fakápolna volt, mely helyett 1824-ben kőtemplomot építenek. (Schematismus. 1882. 166.)

A katolikus templom romjai

A régi katolikus templom bejárata

Az új katolikus templom

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me