89. MEDGYES

Full text search

89. MEDGYES
1267-ben jelentkezik először oklevélben Mediesy néven. (C. Suciu: Dicţionar istoric.) 1283-ban Medies, 1317-ben Medyes, 1339-ben Megyes, 1423-ban Meggyes, 1605-ben Medgyes formában fordul elő.
1973. évi ásatások székely lakosságra utaló sírokat tártak fel. (Fabini)
Plébániájának alapítását 1146-ra teszik. (Schematismus. 1882. 79., az Arhiv NFI. 198-ra hivatkozva.) IV. Béla idejéből, 1258 körül, bencés templom építéséről tudnak. (Szeghalmi, in: Az EME évkönyve. 155.; Oprescu: Bisericile cetăţi. 83.)
1280-ban a medgyesi plébános Péter erdélyi püspöknek dézsmát fizet. (Schematismus. 1882. 79.) 1282-ben Ádám a plébános. (Beke: Az erd. egyházmegye. 149.; Urkundenbuch. I. 144, 159.; Schematismus. 1882. 79.) 1307-ben a medgyesi dékán a fehérvári esperes túlkapásai ellen panaszkodik, bár a régi gyakorlat szerint jogosult a plébániák ellenőrzésére. (Documente. XIV. C., I. 49, 58, 63, 64.) 1328-ban Péter (Urkundenbuch. I. 416.), 1414-ben Miklós a plébános (Urkundenbuch. III. 599.), míg 1453-ban János a plébános, Bálint a káplán és János a prédikátor. (Urkundenbuch. V. 419.) Az erről szóló oklevélben Mihály rektor eccelsiae de Megies. János már 1441-ben is szerepel. (Urkundenbuch. V. 69.) 1472-ben Dominicus Bagossy de Zathmár plébános, a medgyesi kerület vicariusa Páduában tanul. (Tonk: Erdélyiek. 477.) 1520-ben Alexander de Muzsna a medgyesi dékán, aki 1505-ben Bécsben tanul: dr. utriusque iuris. (Tonk: i.m. 33.)
Az említett bencés templom utóda a ma is álló nagytemplom. A régi templom helyén épül 1447-ben, de már a XIV. századtól kezdik építését. 1453-ban a Szent Margit szűz és vértanú tiszteletére szentelt
templomot oklevél említi, amelynek javára 1446-ban
IV. Jenő pápa búcsút engedélyez, és amit az építkezéssel lehet kapcsolatba hozni. (Urkundenbuch. V. 166.)
Gótikus bazilikatemplom, melyet később csarnoktemplommá építenek át (Komm mit. 1975. 148.); átmenetet képez a két templomtípus között. Hajója háromhajós, szentélye a nyolcszög három oldalával zárul. Az oldalhajók záródása egyenes. A főhajót és a szentélyt hálóboltozat fedi, az oldalhajókat egyszerű keresztboltozat. A bordakereszteződéseken címerek, apostolok és evangélisták láthatók. A sekrestyében szép csillagboltozat van. (Kemény–Gyimesy: Ev. templomok. 135.) A címerek között ott találjuk Mátyás király és Báthori vajda címerét is. (uo.)
1500-ban már újjáépítéséről van adat. (Schematismus. 1882. 79.)
Szárnyas oltára 1480-ban készül el. Szárnyainak külső oldaláról a reformáció után eltávolították a képeket. A belső képek Jézus szenvedését szemléltetik. (Roth: Die d.Kunst in S. 128.; Oprescu: Bisericile cetăţi. 85, 95.; V. Drăguţ: Arta gotică. 250–253.)
A mészréteg alól több, az 1400-as évekből származó falfestményt tártak fel és mentettek meg: „?hocopus?sub anno domini illesimo l quadringentesimo XX. ?” Ezeken Szent Miklós a kereszttel; Mannahullás; Töviskoronázás; A Getzemani-kertben; 10 000 vértanú, Jessze törzse; Jézus elfogatása; Ostorozás; Kereszthordozás; Assisi Szent Ferenc; Kétkedő Tamás; Napkeleti bölcsek; Szent Lajos; Szent Bertalan; Szent Katalin; Szent Borbála; Keresztrefeszítés; Utolsó ítélet; Mária koronázása ismerhetők fel.
A Napkeleti bölcsek festmény egy újabb kép alól került felszínre. Ez 1421-ből való, tehát az alatta talált képek régebbiek. (V. Drăguţ: i.m. 233–237, 261.) Ebből arra lehet következtetni, hogy a templom építése már az előző században elkezdődött. Keresztelőmedencéje az előző templom korából maradt fenn, a XIV. századból (Roth: i.m. 150.)
A XVI. század elejéről származó kelyhe „Andreas Seidnerre” kiegészítő felirattal több szoborral díszített; ezek: Szűz Mária a gyermek Jézussal; Háromkirályok; Szent János evangélista és Szent Katalin. (Roth: i.m. 156.).
A templomot épen megőrzött várkastély veszi körül. Magas középkori tornyát 1551-ben 3 emelettel magasították. Ferde elhajlása miatt 1927-ben betonnal erősítették meg.
A Mária-torony alatti kápolnában a gótikus hálódíszítés keretében falfestmények maradtak fenn: egy kereszt közepén az isteni bárány, körülötte evangélisták szimbólumai, az Atya tartja Jézus testét, Keresztelő Szent János, Mária (a többi személy alig kivehető), a 12 apostol. (V. Drăguţ: i.m. 257–258.)
Tornyát egy faszobor díszítette, amelyet a város múzeumában helyeztek el. Két harangja 1444-ből és 1498-ból való. Az északi mellékhajóban Isten áldó kezét faragták kőbe, a főhajóban, a szószék alatt, furcsa emberi alakot formáltak meg. (Gh. Arion: Sculptura gotică. 45.) Egy harangja 1449-ben készült. (Fabini)

Katolikus templom

A katolikus templom belseje

Lutheránus templom

A lutheránus templom belseje

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me