103. NAGYSINK

Full text search

103. NAGYSINK
1328-ban említik először oklevélben Chenk néven, majd 1337-ben Senk, 1389-ben Schenk maior 1432-ben Nagysenk, 1508-ban Grosschenk, 1602-ben Nagy Sink formában fordul elő. (C. Suciu: Dicţionar istoric.)
A helység szász telepítését a legkorábbi Szeben vidéki telepítések idejére teszik, az 1200-as évek előttire (Göllner: Geschichte der D. in R. 28.), kb. 1150-től kezdődően. Ennélfogva a templomépítés is legkésőbb a XIII. század elején megtörténhetett.
Román kori háromhajós, pilléres bazilika templomát Mária tiszteletére szentelték. (V. Drăguţ: Dicţionar enciclopedic.; V. Drăguţ: Arta gotică. 28.; Roth: Die d. Kunst in S. 16.; Göllner: i.m. 165.) Nagyméretű hajója alapján a nagydisznódival rokon. Az oldalhajókat később magasítják s keleti végükben az apszis helyén tornyot emelnek. Eredetileg a főhajó keleti végében szentélynégyszög közbeiktatásával készült félköríves apszisát a XV. században a nyolcszög felével záródó gótikus szentéllyé alakítják át. (Kemény–Gyimesy: Ev. templomok. 112.) Kettős várfal vette körül a XIII. és a XVI. századból. (Fabini)
A hajó nyugati szakaszán az oldalhajók közé hatalmas, széles tornyot emelnek, mely a főhajóból mintegy tíz métert foglal el. Alatta meghagyják, de elfalazva a nyugati kapuzatot, így csak az oldalbejáró marad.
A román kori elemekből még a második és a harmadik oszlop közötti két román oszlopra hajló ívet őrzi meg. Az erődítések során az oldalfalakat és az oldalhajókat is magasítják 1693-ban.
A mennyezetet gótikus bordásboltozattal egészítik ki: a főhajóban hálóboltozat, a szentélyben keresztboltozat, a déli oldalhajóban viszont barokk mennyezet van 1763-tól. Az oldalhajók fölött a főhajó eredeti román kori ablakai helyett félköríves ablakokat nyitnak.
A védelmi átalakítások korát két dátum is jelzi: az 1499-es a búcsúengedélyre, az 1522-es a befejezésre vonatkozik. Ekkor nyitnak a déli falon gótikus ablakokat.
1754-ben közös tető alá fogják az oldalhajókat is, 1763-ban pedig megnyitják a nyugati kaput.
Az egykori gazdag falfestményeknek csak nyomai maradtak fenn.
Az 1521-ből származó szárnyas oltár a muzsnai templomból került ide. (Lásd ott.)
A templomot fatornyokkal erősített és második fallal is bővített kőkerítés vette körül. Ezekből csak jelentéktelen töredékek maradtak meg. Az öt torony közül csak a déli bástya áll. A várkerítést 1474-ben említik először, amikor Mátyás király engedélyezi, hogy a férfiak fele otthon maradhasson a castrum és cimiterium védelmére.
1789-ben a „várost” nagy tűzvész pusztítja. A templom tetőzete is leég és a harangok beolvadnak. A középkorban két kápolnáról is van adat: egyik Servatius (1520), a másik (a városon kívüli) Szent Miklós tiszteletére épült. (Schematismus. 1882. 56.; Kemény– Gyimesy: i.m. 113.; Oprescu: Bisericile cetăţi. 161, 163.; V. Drăguţ: Dicţionar enciclopedic.; Fabritius: S. Kirchenbürgen. 25.)
Egy középkori Mária szobrot Kornis guvernátor Kolozsvárra szállít 1722-ben. (Fabini)
Középkori tiszta katolikus lakói a reformáció idején lutheránusok lesznek, a templommal együtt. A XVIII. században és e század elején is lutheránus anyaegyház. (Benkő J.: Transsilvania. II. 210.; Helységnévtár. 1913.).
A XVIII. század közepén katolikusok is kerülnek a helységbe. Előbb, 1762-től, magánlakásban miséznek, majd 1824-től templomot kapnak. (Schematismus. 1882. 56.)

Lutheránus templom

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me