Brasnyó István (1943–)

Full text search

Brasnyó István (1943–)
Brasnyó István munkássága már lazábban kapcsolódik az Új Symposion köré csoportosultak tevékenységéhez. Sokáig egy lényegében alaktalan érzés- és költészeti anyaggal dolgozott, amelyben olvasmányainak reminiszcenciáira ismerhetünk. A versszerű prózai kifejezésben azonban élményeinek autentikus megfogalmazási lehetőségeit fedezte fel, majd avatta művészi elvévé és gyakorlatává. A közép-bácskai tanyavilágban leélt gyermekkor képvilága merült fel lírai veretű prózájában és prózaverseiben, szerencsés módon ötvözve szürrealisztikus emlékfelidézést és tény- és tárgyszerű közlésmódot. Ez az egyszerre szürrealista és szociológiai ihletettség immár költeményeiben is tükröződik. Ezeknek első sorozatai jelentek meg Szociográfia című kötetében (1973). Gyermek- és ifjúkora világának mikrorészleteit örökíti meg olyan programszerűen, mintha a klasszikus parnasszista líra távoli sugallatai is befolyásolták volna, csakhogy 129tónusai lágyabbak, hangja elégikusabb, és bármennyire is tárgyilagos és pontos a lírai kép, a legapróbb részletekről sem megfeledkező, nem tagadja meg közléseinek emlékjellegét, noha a versek ideje jelen idő. Ez pedig szinte kizárja az emlékezéseknek elengedhetetlen kísérőjét, a nosztalgiát. Az író merengés közben sem sírja vissza eltűnt gyerekkorának színeit, illatait, formáit és eseményeit, hanem csupán közli őket. A versmozaikkockákból készül ilyen módon egy nagybirtok tanyaközpontjának lírai szociológiája, amelyben azonban nemcsak "névsorolvasást" tart, amikor emberi arcképeket sorakoztat fel. Megírja az évszakok "szociográfiáját" is. Ezekben a leírások lehetnének általánosak, hiszen évszakokról van szó, Brasnyó István azonban szinte mindegyik képét helyhez köti, világának elidegeníthetetlen részévé teszi. Szociográfiai kutatásainak összefoglaló eredménye a Kialudt tűz című verseskönyve, amelyet részben az Üres királyok (1970), részben pedig az Égetni viszik? (1973) című köteteinek versei, miniatűrjei ellenpontoznak, illetve a Csapda (1971) és a Lampion a fán (1972) című köteteinek kisprózája egészít ki. A szürrealista líra modern tanulságait vonta le ezeknek a köteteknek az írásaiban: a való világ részletei kapnak szürrealisztikus megvilágítást bennük, ezáltal átalakulnak, elvarázsolttá válnak; az emlék tengermélye üzen velük.
Az epikusabb közlés igénye mozdult ezekben az írásokban, első meggyőző eredménye azonban csak a hetvenes évek elején született meg, amikor megírta a Vissza című történelmi kisregényét, amely nyomatékosan figyelmeztetett az író oly feltűnő, történelem iránti érdeklődésére, lírájának értelmezéséhez is új szempontokat kínálva. Közép-Bácska "síksági létformájának" ugyanis nemcsak geográfiáját és antropológiáját, de históriáját is meg akarta örökíteni előző köteteinek egyes darabjaiban. A Vissza lapjain a történetiség kerül érdeklődésének előterébe, és az író megidéző ereje, a történelmi atmoszféra benyomását kiváltani tudó képessége művészetének új erényeként jelent meg. A mulandót és az eltűnőt idézte meg, egyben azonban az "időtlenségbe" is emelte, a mitologizálás egyik formáját alakította ki, amelyben egyrészt a részletekkel való bánás a jellemző, másrészt az életfelfogás, amelyet axiómaszerűen a következőképpen fogalmazott meg: "Volt valami, ami kényszerítette a világot, hogy így legyen. Hogy mi merült fel ezután, az a maga folytonosságában nem is fontos. Hogy két órányit élsz-e benne, vagy itt maradsz mindvégig…" Nem véletlenül idézi meg azt a kort a Vissza lapjain, amikor a török uralom már megszűnt Bácskában, de még senkiföldje volt, "puszta ország", ide érkezik Törökországból jövet Jean de Mercier lovag, császári követ, Bécs felé tartó útjában. Nincs fogódzója a hősnek sem térben, sem időben. A cselekményt a felaprózottság, az egészen rövid fejezetek teszik időtlenné. "Az utakon egy nyom sincs, miféle ország legyen most ennek a neve, ha népét megtartani nem tudta…" A hős mintha a kietlenség poklába érkezett volna: "Fenn madarak kerengnek, 130szűk körökben, félő, hogy az embert is megtámadják. Talán itt gyűlik össze minden keserűség a világon, talán ezen a mocskos mocsáron folyik le a földről, s mire az ember magányosan végiglábol rajta, alighanem megsejti, milyen a pokol…" Ilyen felfogásban írja elbeszéléseit is, függetlenül attól, hogy történetiek-e, vagy pedig a közelmúltban játszódnak le. A "megállt idő", a határait veszített tér közegében élő emberek történeteit mondja el.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me