A költői jellem alapvonásai

Full text search

A költői jellem alapvonásai
Közel a Somlóhoz, Felsőiszkázon született 1925. július 17-én. Szülei 20–25 holdon gazdálkodó, bankadóssággal küzdő, kiemelkedni vágyó parasztok. Gyerekeiket – mind a négyet – taníttatják. "Nem voltunk annyira szegények, hogy ne bírják – írja a költőöccs, Ágh István –, de annyira gazdagok se, hogy ne szegényedjenek bele." E módosság terhei a falu átszervezésekor csak nehezedtek. Az apának nem is maradt ereje újrakezdeni, úgy halt meg 1969-ben, hogy "nem bocsátott meg a világnak".
A költő Pápán végezte középiskoláit, ott kezdett verselni is. Valószínűleg sokkal ügyetlenebbül, mint eme évek termésének később átdolgozott darabjai alapján hihetjük. Aztán a Képzőművészeti Főiskolára iratkozott, egy szemesztert a bölcsészkaron is tanult, de a nyugtalanság, mely feszítette, hamarosan elkötelezte a költészetnek. Alkata eleve drámai készenlétre hangolta, s ez a drámaiság társadalmi vállalásai révén folyton új ösztönző és kényszerítő indítékokhoz jutott. "Mert emberi / fenség: eleve idegen tőle a marakodás. Új ritmikájú / Sárkányölő – mondanám, de ez a szimbólum föltételezi a programos harcot. / Bartók öntörvényű konok csillag. Nem készül semmi- / féle leszámolásra, nem keresi a gátló és gonosz ha/talmakat, de találkozik velük, de gyémántfejjel beléjük ütközik mindig" (Bartók és a ragadozók). Ez a jellemkép már az érett Nagy László műve Bartókról, de érvényes szerzőjére is. Magatartásának már a korai verseket egybefogó 750 Galambcsőrök című ciklusban is szembeötlő alapvonása ölt benne formát: a virtus, mely nem önmagáért, hanem a szorongató veszedelem lebírására való. A bajvívás ősi értelme fénylik fel ebben a magatartásban. Nem a veszedelmet kihívó izgágaság, s nem is a keresztényi önfeláldozás szelleme, hanem a szilaj és pompás élet, a nemes és nagyszerű emberség védelmének készsége.
Az ifjú költő még nem fedi fel e küzdőkedv indítékait, nem is ismerheti valamennyit, de ösztönösen már szépnek érzi (Május hava), s tudatosan is eszménnyé avatja, amikor önszemléletét példázó verseiben isten sörényes ménjének, napba rugaszkodó szarvasbikának képzeli magát (Pirosodik Húsvét, Májusi napló, Csodafiú-szarvas). Jellemző, hogy a tavasz kése és a vadászok golyója éppen felmagasodás közben találja el, egy pompás és ártatlan életmozdulat közben.
Jázminfa virágát
lerágom hajnalra,
inaimmal ugrok
nyárdelelő napba,
pörkölődök, vékonyodok,
maradok magamra,
maradok magamra.
 
Vadászok meglőnek,
golyó a szügyemben,
Balatonban a sok víz,
mind az én könnyem…
(Csodafiú-szarvas)
Virtusának csak egyik indítéka az a kihívás, amely a bajok felől éri. A másik forrás ősibb és állandóbb, a létezés pompájának és bőségének élménye dolgozik benne: a természeti életforma gyökeréről leszakadt, de a kapcsolatot még minden ízében érző alkat ihlete. A vegetatív természetű vitalitást ez az ihlet telíti azokkal a tartalmakkal, amelyek által nemcsak rugalmas, intenzív és feszes lesz már a korai Nagy László-vers is, de megtelik a csoda izgalmával, tündöklő színekkel, forró lüktetéssel, a létérzékelés hamvas és párázó ízeivel.
Nagyszabású költeményt indulása éveiben nem hoznak létre ezek az adottságok, de szembeötlő, hogy az erőteljesebb tárgyias versek állóképeiben milyen természetesen fejlik ki a többrétű jelentés. A szomorú ökrök ökrei egyben a rabság jelképei is, a Meszelő gyászmenyecskék "hóbiká"-ja s a fehérre meszelt házfalak viszonylatában egy történelmi helyzet egész gyásza sötétlik, A gyöngykakas felrikoltoz állóképe pedig egy feszült társadalmi helyzet szimbóluma, mélység és magasság, realitás és áhítat miniatűr drámája. S ennek a remeklésnek nem a társítás merészsége az elsőrendű titka, hanem az a képesség, mely a részelemekben is a világkép egész tartalmasságát tudja jelenvalóvá tenni. Nagy mértékben módosíthatja mindezt az a 751tény, hogy ezek a korai versek először 1957-ben a Deres majális című gyűjteményben jelentek meg. Maga a költő is jelezte, hogy igazított rajtuk. Valószínű, hogy ez az "igazítás" sokkal nagyobb mérvű, hogysem a pályakezdés mesterségbeli szintjét tükrözhetnék, inkább az érett költő képességeit bizonyítják. A költői jellemet példázó érvényük azonban ezzel csak növekszik.
"Hiszem, van erőm varázsoláshoz" – írja később Rege a tűzről és jácintról című művében, s ott is azért, mert a szüleire fenekedő bajok ellen szeretné hatalmát felmutatni. Világképének tartományaiból mindig is ilyen életbevágó szándék mozgósítja, ilyen bajvívó ihlet hívja elő a szükséges költői érveket. S mivel világképének üdesége, naiv rusztikussága s a ritmusösztön tagoló hajlama, archaikus zamata eleve a mágia legközvetlenebb formáihoz vonja, törvényszerű, hogy célratóduló ihlete úgy élhet a regölés és ráolvasás stíluslehetőségeivel, mint az anyanyelv egy nyelvjárásával. Olykor a megtévesztésig folklorisztikus alakban, mint az Adjon az Isten vagy a Csodafiú-szarvas, Évszakok, Az én szívem egyes szakaszaiban, de a mélyebb adottság, mely verseit az ősköltészethez fűzi, bensőbb természetű. Erőénekszerű vallomásaiban, szürreális látomásaiban, krónikási közléseiben, balladás hajlamaiban éppúgy jelen van, mint a világot beszéltető tárgyias verseiben. Lényege az a komoly és erős hit, amellyel Nagy László költészetet művel. Önmaga így nyilatkozik erről: "A költő hiszi, hogy hatalma van. Ez eredendő vonás. Történelmünk elején a varázsló költő is volt. Hatalma volt a közösségen, sőt hitte, erőt vesz a természeten. Egy-egy vállalkozás sikerét biztosította, mert edzette, előkészítette a közösséget." Ez a meggyőződés nem deklaratív módon, hanem spontán hajlamként működik verseiben. Legszembeötlőbb nyilvánulása ennek a regölés és a ráolvasás kérő, követelő, soroló grammatikája, s az "erőének" önjellemző kijelentéssorai, de mindezeknél fontosabb a képek felmutató jellege. A Nagy László-képben, akár az ősköltészetben vagy a nyelvteremtés aktusaiban, még eleven a megnevezés, a kibeszélés izgalma. A képekben társuló képzetek távolsága, mint a modern lírában általában, nála is igen nagy, de a találkozás meglepetése az anyagból kiszabaduló jelentést demonstrálja. Találataiban nem a szerencsés rábukkanás öröme, hanem a felszakadás, a kimondtam komoly öntudata s a legyen! akarata az uralkodó. Találat itt a kép a szó eredeti értelmében: egy életbevágó küzdelem mozzanata, s a nyomában járó felszabadulásérzés is olyan, mint a "veszélyben, bajban élő" helytállók férfias öröme. Ezért hat ajzott híradásként a leíró kép is (Üstökös tündököl, Január királya). S még inkább a tüntető jellegű:
Becsületed romló pénz lett,
s gyönyörű vagy, mint az ének,
testünk az ördög hárfája,
ejhaj, pengessen halálra!
(Az ördög hárfái)
752Legtöbbször – s mindig összhangban a védelemre hangolt és csodára ajzott képzelet törvényeivel – a hirdetés jelentőségével és a titokkibeszélés elszántságával itatódnak át a képsorok s a Nagy László-vers egész dikciója.
Költészetének korai termése, mindezek ellenére, csak mozaikszerű képét adja személyiségének, s a vonások ezen belül is elmosódnak olykor. Az itt és most fényeit erősen megszűri, sokszor átengedi magát az időtlen stílus reflexeinek. Pedig a kor szellemi-politikai eseményei őt sem hagyják érintetlenül, főleg a háború tragikus következményei iránt fogékony, de ezek is csak hangoltságába oldottan kerülnek verseibe. Lényegében távol él azoktól a határozottabb ösztönzésektől, kihívásoktól, amelyek költői világképének pólusait kialakíthatnák, s témák és motívumok rendszerét teremthetnék meg. Leghatározottabban a szerelem élménye különül el, s a családi kapcsolatok: főleg a szülők iránti érzések adnak sajátos indítékot és közeget líraiságának, de élménysűrítő góccá, életeldöntő, helyzettükröző alkalommá csak a szerelem jelentékenyül.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me