BELLA ISTVÁN (1940)

Full text search

BELLA ISTVÁN (1940)
Bella István (1940) első könyve, a Szaggatott világ (1966), leíró pontosságú híradás ifjúkora küzdelmeiről, a gyerekkor tájairól. Választott mesterét, József Attilát szuggesztív erejű portréban idézi meg, verset ír Juhász Ferenchez is. Gyakori verstémája a szerelem; az élményt kamaszos daccal, a fiatalság természetes lendületével, az átélés közvetlen hangján fogalmazza meg. Érzékletes képeiből, helyzetdalaiból azonban többnyire hiányzik a reflexivitás. Kétségtelen viszont, hogy jó néhány sora, versrészlete az élmény mélységéről, megszenvedettségéről tanúskodik: "S mi csak fekszünk tovább, ziláltan, / életfogytiglan évekig. / Sírás rázza a vállad, vállam: / Ki ez az idegen itt?!" A szerelem személyiségformáló erejét s egyben a küzdelmet annak esztétikai érvényű kifejezéséért jól példázza a Ceruzasorok. Vázlatjellegre utal a cím, s valóban, az egymást követő strófák, strófapárok nem állnak össze versegésszé; némelyikük mégis költészetének későbbi dimenzióit villantja meg: "Másokról előbb ruha hullik, / én belül vetkezem, hogy meglásd, / milyen is valóban szemem, / ha nem szürkül benne szorongás."
Egyelőre azonban fiatalságával vet számot; tárgyilagosan, körültekintő távolságtartással. Az ifjúság múzeuma (1969) ugyanis elsősorban egy életszakasz elmúltának szigorú tudomásulvétele, a fiatalság értékeinek tudatosítása, s csak másodlagosan búcsú attól. Nosztalgia nem homályosítja el a visszapillantó tekintetet, a lírai személyiség erősebb szálakkal kötődik saját jelenéhez, mint múltjához. Ifjúságának "kellékeit" mint múzeumi tárgyakat, szemlélni lehet; magatartása tehát nem érzelmi indíttatású, hanem értelmi. S a versek szövetében több is az eszmélkedő, a töprengő, tudati reflektáltságú elem, mint a puszta emlékelevenítés, múltidézés, leírás. Eszmélkedését, eszmélkedésének kristályosodási pontjait jól tükrözik megszaporodott kérdésföltevései. Ezeknek egyik csoportja magától értetődően vonatkozik a tovatűnt ifjúságra ("Hol dobogsz, hol versz, ifjúság, / világrészek szíve?", "Ifjúság, gyönyörű szerszám, hol vagy?" stb.), másik csoportja – a jelentősebb, költői erőben gazdagabb – személyiség és világ viszonyára irányul. A magát felnőttnek tudó személyiség szeretné pontosan meghatározni önmaga helyét a világban, gyakran akad meg szemünk ilyen sorokon: "Kikalapálni a holdat / tudom-e még? /… tudom a helyem. / Most már 943mindent kibírok"; "… életem véresre harapva, / rá tudok-e nézni magamra, /… ki tudok-e állni a napra?" stb. A költői hivatást teljes verssé duzzadt kérdések sorával írja körül, gondolkodását őszinte felelősségérzet hatja át: "Van-e jogod / szólni mindenki helyett, / ha se több, se kevesebb / nem vagy, mint azok?" (Van-e jogod?) Kérdéseinek harmadik csoportja a szerelem fogalma alá vonható. A szerelemélmény folyamatossága, ezúttal a Márta-ciklus darabjai arról győznek meg, hogy Bella István a szerelemben az emberi élet részmozzanatait összefogó értéket lát. Értéket, amely a lét egyetemes átélésének is örök lehetősége, hiszen benne életünk összes jelentős mozzanata összesűrűsödhet. A szerelemélmény ilyen értelmű versbefoglalásához a szóban forgó kötetben kevésnek mutatkozik a nyelvi erő, az elsajátított s biztosan kezelt versforma. Egyáltalán: a kiküzdött nyelv, a poétikai eszközkészlet bizonyul kevésnek. A nyelvi kifejezésforma megváltoztatására, átalakítására van hát szükség. Bella István, természetesen, mindezt érzi, s tudatosítja is: "Úgy írtam én eddig a verset, / ahogy csak népmesék születtek /… E dalokat el kell temetnem, / hogy dallá magamat tehessem –" (Úgy írtam én).
A Hetedik kavics (1975) újdonsága épp abban van, hogy lemondott a korábbi dalszerű versformáról és vállalja a küzdelmet egy hitelesebbnek érzett versnyelv megteremtéséért. Korábbi folyékony versbeszéde töredezettebb lett, gyakran használ kihagyásos mondatszerkezeteket, sőt a grammatikát, a hangtant és a lexikát is szövegszervező tényezővé avatja (Egy kis poetica, A hetedik kavics, Epilógus). Az indulók idején című ciklusban pedig mintha a dalforma megújítására törekedne. Kétségtelen, hogy a kötet (s talán egész addigi verstermésének is) legsikerültebb kompozíciói a Szeretkezéseink, az Oszip Emiljevics Mandelstam éjszakái és a Sárkeresztúri ének. A Szeretkezéseinkben a szerelem már nem egy élethelyzet, egy érzéstörténet rajza csupán, hanem valóban az élet egészének rendezőelvvé emelt jelképe, a széttöredezett életet egységbefogó érték. A vers gondos szerkezeti tagolása, az egyes részeknek más-más hangneme, stílusrájátszásai, izzó, de túlzásba nem vitt erotikája, metaforákkal következetesen kiépített kérdései az olvasó tudatát oszcillációra késztetik, és arra engednek következtetni, hogy Bella István jól sáfárkodik a József Attila-i örökséggel.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me