IRODALOMTÖRTÉNET ÉS ÉLŐ IRODALOM (BÉLÁDI MIKLÓS)

Full text search

9IRODALOMTÖRTÉNET ÉS ÉLŐ IRODALOM
(BÉLÁDI MIKLÓS)
Szabad irodalomtörténetet írni a jelen irodalmáról? A tagadó választ ismerjük: nem szabad, mert nem lehetséges; ez ellen elsősorban a tárgy maga tiltakozik, s nem mással, mint létével, létezési módjával, folytonos mozgásával. Illyés Gyula metaforáját kölcsönözve, nemcsak az íróé, az irodalomtörténész asztala is billeg, ha a jelenről akar összefoglalást készíteni; állandó változásban alkot, s ennélfogva sem szilárd nézőpontot, sem megbízható tudományos eszközöket nem talál munkája elvégzéséhez. A legújabb irodalomban tájékozódni akarók kezébe ne nagyméretű tudományos szintézist adjunk, mert ilyent lehetetlen megalkotni, a közművelődési szükségletet elégítsük ki kritikai tanulmányokkal, cikkgyűjteményekkel, esetleg egyszerzős rövid összefoglalással, mely tömör és egyéni ízlésű áttekintést nyújt a legfontosabb tudnivalókról.
Az élő irodalom irodalomtörténeti feldolgozását ellenző aggályok mellett nem mehetünk el szó nélkül, de nem is tekinthetjük azokat egyszer s mindenkorra érvényes vastörvényeknek. Meggyőződésünk, hogy az irodalomtörténetírás nemcsak a múlt irodalmának tudománya; nem térhet ki a közelmúlt és a jelen tanulmányozása elől, mivel amennyire történet, épp annyira kritika is, s ennélfogva rendszerező tevékenységében nem kell törvényszerűen megállnia az utolsó lezárt korszak határánál.
A legújabb irodalomról mindeddig nem készült irodalomtörténeti rendszerezésű és a korszak jelentőségéhez méltó, tudományos módszerű összefoglalás. Jelentek meg nagyon fontos és hasznos tanulmányok, kritikagyűjtemények – utóbbiak szép számmal –, melyek részletelemzéseikkel hozzájárultak a korszak egy-egy műfajának vagy kisebb periódusának történeti szempontú megismeréséhez is. A kritikagyűjtemények, de még az egy-egy műfajt bemutató egyéni kötetek ismertetését is mellőzhetjük ezúttal; elegendő, ha csupán az átfogó szándékú tanulmányokra utalunk röviden. Nagy Péter Új csapáson (1955) című könyvében elsőként kísérelte meg, hogy néhány esztendő termése alapján fölvázolja a legnépszerűbb műfaj, a regényforma változásait. A magyar irodalom története 1919-től napjainkig (1966, szerkesztette: Szabolcsi Miklós) című akadémiai kézikönyv a két háború közti irodalmat tekintette át, s bár Füst Milántól Benjámin Lászlóig foglalkozott az 1945 utáni irodalom több 10nemzedékével is, az írók felszabadulás utáni pályaszakaszát érdemileg nem, csupán nagy vonalakban tárgyalhatta. Ezen kívül a kötet még egy külön, önálló fejezetet szentelt a legújabb irodalom bemutatásának, ám a fejezet szerzője hangsúlyozta, hogy írását vázlatnak szánta, mely már kis terjedelménél fogva – ezerhetvenből mindössze hetven lap – sem léphetett fel az irodalomtörténeti rendszerezés igényével. Az Élő irodalom (1969, szerkesztette: Tóth Dezső) című tanulmánygyűjtemény több oldalról, tizenhat szerző tollából származó írással a felszabadulás utáni fejlődés műfaji és történeti változásait elemezte, de a korszak irodalmának szintetikus ábrázolására természetszerűen ez az összeállítás sem akart vállalkozni.
Ilyen előzmények után került sor A magyar irodalom története 1945–1975 című szintézis (továbbiakban Kézikönyv) megírására, mely folytatása is a hatkötetes akadémiai irodalomtörténetnek (1964–1966), elvi alapjait, szerkezeti felépítését és tárgyalási módját tekintve különösen az 5. és 6. kötethez áll közel; egyszersmind önálló mű, ennek a kiadványnak nem pusztán a 7. kötete, már csak a részleges átfedés miatt sem lehet az. Önálló munkának kell tekintenünk, mely a felszabadulás utáni irodalom fejleményeit tudományosan vizsgálható, különálló egységes egésznek fogja fel.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me