A SZOCIALISTA IRODALOMPOLITIKAI FORDULAT ELLENTMONDÁSAI (RÉVAI JÓZSEF PÁLYAKÉPE A FELSZABADULÁS UTÁN) (BODNÁR GYÖRGY)

Full text search

119A SZOCIALISTA IRODALOMPOLITIKAI FORDULAT ELLENTMONDÁSAI (RÉVAI JÓZSEF PÁLYAKÉPE A FELSZABADULÁS UTÁN)
(BODNÁR GYÖRGY)
Az 1948-as fordulat nemcsak az állami, gazdasági és társadalmi életben tette meghatározó erővé a kommunista pártot, hanem a kulturális politikában is. Sőt, azzal is számolnunk kell, hogy az uralomra jutott proletárdiktatúra olyan szereppel ruházta fel a kulturális politikát – s benne a művészet – és irodalompolitikát –, amilyet az irodalomtörténet korábban aligha ismert. A fordulat évétől az 1953. júniusi határozatokig e szerep kiformálója Magyarországon Révai József (1889–1959) volt. 1949-től népművelési miniszter, 1950-től az MDP főtitkárhelyettese, az ideológiai és kulturális élet közvetlen irányítója, aki nemcsak gyakorlati intézkedéseiben, hanem cikkeiben, vitairataiban, sőt, irodalomtörténeti megnyilatkozásaiban is a párt korabeli szűkebb vezetőségének koncepcióját érvényesítette. Személyének előtérbe állítása azonban csak a szerep hozzáidomítása volt a megváltozott körülményekhez, a párt munkamegosztásában elfoglalt helye már a koalíciós időkben kialakult. Amikor 1944 októberében hazatér a Szovjetunióból, már történelmi múltja van: a Magyar Kommunista Párt alapító tagja, a Tanácsköztársaság neves publicistája, s az illegális mozgalom fontos személyisége. A felszabadulás évében azonnal tagja lesz a párt központi vezetőségének és politikai bizottságának, az Ideiglenes Nemzetgyűlésben a kommunisták egyik képviselője, majd a párt parlamenti vezérszónoka és a Szabad Nép főszerkesztője. Tevékenysége tehát nem mérhető csupán az irodalomtörténet eszközeivel, ezért politikai munkájának értékelését ez a fejezet nem is tekinti tárgyának, bár számol vele, hogy irodalompolitikai, kritikai és irodalomtörténeti megnyilatkozásai is részei annak a szélesebb összefüggésnek, amely a korabeli párt általános politikája és ideológiai irányítása között természetesen megvolt.
A koalíciós években Révai József elsősorban politikus és ideológus. Új írásainak első nagy gyűjteménye, az Élni tudtunk a szabadsággal (1949) a nagyon tevékeny és sokoldalú publicista megnyilatkozása. Az új magyar kulturális és irodalmi életben azonban a felszabadulás pillanatától kezdve jelen van, mert a történelem ekkor teszi lehetővé, hogy a két világháború között írt műveit szembesítse azzal a szélesebb nemzeti közösséggel, amelynek problémái irodalomtörténeti és történelmi témáihoz elvezették. 120Magyarországon ekkor jelenik meg először vagy legálisan az Ady (1945), a Marxizmus és népiesség (1946), a Marxizmus és magyarság (1946), majd a Marxizmus, népiesség, magyarság (1948), amely kötetekhez ekkor csak egyetlen irodalmi gyűjtemény csatlakozik, a Petőfi (1949). Révai József irodalmi tevékenysége 1948 után éled újjá, aminek jele két gyorsan egymás után megjelenő kötet, az Irodalmi tanulmányok (1950) és a Kulturális forradalmunk kérdései (1952). Az 1945 utáni magyar irodalom története közvetlenül e két utolsó gyűjtemény értékelését igényli, bár a régebbi tanulmányok is korszakunkban kerültek az irodalmi élet eleven áramába, s – Lukács György műveivel együtt – első ösztönzői voltak az új irányú magyar kritikai és írói kísérleteknek. Az 1945 utáni korszakok sem érthetők meg e tanulmányok nélkül, sem az új magyar irodalom egész folyamatában, sem pedig Révai József életművében. Nélkülük nem érthetők az eredmények, még kevésbé azok az ellentmondások, amelyek végül is a szocializmus eltorzulásának dokumentumaivá tették Révai József 1948 utáni irodalmi vitairatainak és tanulmányainak nagy részét is.
Szemléletének és módszerének jellegét az elmélet és gyakorlat egységének helyreállítása alakította ki. E jellegzetességében az a különös, hogy mind a szemléletek, mind pedig a módszerek történetében voltaképpen követő volt, hiszen az irodalom marxista megközelítésére már előtte is többen kísérletet tettek, az elmélet és gyakorlat egységének megteremtésében pedig a tudomány régi törekvéseivel találkozhatott. Ő azonban – mint Lukács György is – éppen a marxizmus alkalmazásával igyekezett megteremteni a szétszakadt egységet, s ezáltal integrálta az új szemléletet és a régen vágyott módszert. Erre az összefüggésre már egyik első méltatója, Szigeti József is utal, midőn Révai munkáit "történetpolitikai" tanulmányoknak minősíti. S ezt érezte meg az a nemzedék is, mely a felszabadulás után benne és Lukács Györgyben a felfedezőt látta meg, akiknek művei a magyar irodalmi gondolkodás korábban nem ismert útjait nyitották meg. Amint – korabeli tanúként – Sőtér István írja, "Révai nagy tanulmányainak igazi funkcióját akkor érthetjük meg, ha figyelembe vesszük kezdeményező szerepüket, s azt a nevelő hatást, melyet nem egy nemzedékre sugároztak ki. Vannak művek, melyeknek igazi nagysága nem a teljességben rejlik, s nem is a végsőknek tekinthető megoldásokban. Az úttörő, a gyökeresen újat mondó, a merész, a felfedező művek ilyenek… A kulcs, mellyel az új kapukat tárta: a marxista–leninista tudomány kulcsa volt, s ez a kulcs addigra már a természet és a történelem megértéséhez sokakat segített közelebb, de a mi nemzeti történelmünk és kultúránk valóságához Révai előtt senki sem tudott ily színvonalon, ily közel kerülni. Írásainak legmélyebb hatása a kaputárás lendületéből, öröméből, a megértés, a fölismerés forradalmi jellegéből fakad. Forradalmi tudomány volt az övé, s forradalmi volt a hatása is: a magyar társadalomtudományok soha nem tapasztalt föllendülése született meg sugallata nyomán."

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me