Az avantgárd törekvések

Full text search

501Az avantgárd törekvések
Az első világháború előtti esztendőkben jelentkeznek Európa-szerte az avantgárd törekvések: azok az írók, művészek, akik elégedetlenek a fennálló valósággal, fellázadnak a burzsoá világ, az embertelenné vált élet ellen, s e lázadás a kialakult irodalmi és művészeti hagyományok teljes tagadásában és egy merőben új művészet meghirdetésében fejeződik ki. Az így létrejövő mozgalmak számos képviselője irracionalizmusba vagy a formabontás látszatforradalmába téved, mások a szociális haladást kívánják szolgálni az új művészettel. A mozgalom egésze ennélfogva a sokoldalú kísérletezés, a különféle irányzatok és elméletek egymáshoz kapcsolódó ellentmondásos szövevényévé válik, amelyben tükröződik a változást hozó forradalom érlelődése vagy inkább szubjektív igénylése is, de a burzsoá művészet bomlása, teljes dekadenciába fordulása is. Lázadás ez az új művészet a naturalizmus, az összefüggéseitől elszakított külsőleges ábrázolásmód ellen is. Ilyen lázadás már az impresszionizmus, amely az én közvetlen benyomásait, a természet, az élet által a művészi énre tett hatást akarja pillanatba örökíteni a dolgok naturalista reprodukálása helyett. A futurizmus, szinte az értelmetlenségig megy tovább ezen az úton: már nem is a külső dolgok, érzéki motívumok impresszióját akarja adni, hanem a lélek "pillanatnyi tartalmát". Ebből adódik a futurizmus szimultaneitása: az időben és térben egymástól távol eső dolgok egymás mellett, egyidőben, egyszerre történő felvillantása.
A futurizmus szülőhazája Olaszország, de a mozgalom a cári Oroszországban is gyorsan tért hódít. A futuristák rajongói a mozgásnak, csodálói a gépnek, a gyorsaságnak, de a vadul kirobbanó energia-romboló tevékenységének is. Fellépésük szándékoltan agresszív: a "brutális gesztusok" hívei, ezzel akarják kifejezésre juttatni lázadásukat. Az olasz futuristák az elembertelenedett gépkultuszt és a vak erőt dicsőítik, a háborút "a világ egyetlen gyógyító kúrájának" tartják. Marinetti a "kormosujjú gyújtogatókat" ünnepli kiáltványában már 1909-ben. Milánói csoportjuk erőkultuszában a fasizmus veti előre árnyékát. Velük ellentétben az orosz futuristák a háború ellen foglalnak állást; nagy részük az "értelem-fölötti" művészetben keres menedéket a jelen nyomasztó valósága elől, de legjelentősebb alakjai – Majakovszkij és köre – a forradalom aktív részeseivé, majd túlhaladva a futurizmuson, a szovjet irodalom alakító tényezőivé válnak. Mozgalmuk fő erői tehát a forradalmi haladáshoz kapcsolódnak. A francia irodalomban Apollinaire szimultán lírája válik az új költészet egyik előkészítőjévé, az ő művészetét szintén az evolució ihleti. Bár ő is fellazítja a vers értelmi összefüggéseit, költői újításai: a képek, metaforák szokatlanul merész halmozása, az asszociációk szinte kalandos csapongása stb. – mind az új költészet élettel-telítettségét kívánja elősegíteni.
A német expresszionisták mindezt két vonatkozásban is túlhaladják. Egyrészt a művészi én szerepét odáig fokozzák, hogy magát a művészt állítják az alkotás középpontjába: a művész újszerű, emberi magatartását az első helyre, a műalkotás elé helyezik. Felfogásuk szerint a műalkotás akkor tökéletes, ha hiánytalanul visszaadja az újszerű, művészi én lényegét, ha képes a művész "koncentrált érzésvilágának" kivetítésére. S szerintük a puszta színek, hangok és formák a maguk asszociációs erejénél fogva akkor 502is képesek visszaadni a művész érzésvilágát, ha nincs is kifejezett tartalmuk. Másrészt abban haladnak túl a futuristákon, hogy míg azok a mozgást, az energia kirobbanásait tekintik az élet lényegének, s egészükben tudatos társadalmi cél nélkül, pusztán önmagáért a cselekvésért hirdetik az állandó aktivitást, az expresszionisták javarésze mindenekelőtt az emberek szenvedését veszi tudomásul a világból. Legtöbbjük művészetében megszólal a részvét, tettekre serkentő szenvedélyüket a szegények iránti együttérzés táplálja. A mozgalom fő vonala, az 1910 tavaszán August Stramm által alapított Der Sturm körébe tartozó írócsoport meg is áll ennél, de baloldali szárnyuk jóval tovább megy: a Franz Pfemfert szerkesztette Die Aktion munkatársai a világ megváltoztatására irányuló akarat, erő és cselekvés énekesei, költőharcosai akarnak lenni. Élesen szembefordulnak a háborúval, s legtöbbjük részt vesz a német antimilitarista mozgalomban is.
Különböző elvi indítékuk ellenére sok az avantgárd mozgalmak közös vonása. Lázadásuk során mindannyian szembefordulnak a hagyományokkal, megtagadják a múlt egész kulturális örökségét. Mondanivalójuk újszerűségét elsősorban a forma újszerűségével akarják kifejezni. Szenvedélyes hívei a szóalkotásnak, a meghökkentő képek, hasonlatok, kifejezések halmozásának. Mindebből gyakran származik nyelvi torzítás, hangzavar, őrületes vizionálás e költészet egyes darabjaiban, de sok pozitívum is volt e kísérletekben. Kiszélesítették a művészet témakörét, s még fokozottabban éltek a formák szabadságával; hajlékonyabbá tették a költői nyelvet, s a gondolatok, érzelmi motívumok tárgyiasításával, valamint a gondolat- és szókapcsolások, képzettársítások szabad csapongásának meghonosításával új eszközöket is formáltak a valóság, a modern élet gazdagabb ábrázolására. Emellett a művész és közönség között feszülő távolság közelítésére, feloldására is törekedtek. Az avantgardé a világháborút követő forradalmi hullám elültével mindinkább a teljes dekadenciába hanyatlott, de éppen a kísérleteiben rejtőző pozitívumok következtében olyan új elemeket is teremtett, amelyek később a szocialista realizmus formanyelvét, költői kifejező eszközeinek sokféleségét tették gazdagabbá. Eluard és Aragon csakúgy, mint Brecht, Becher vagy Majakovszkij költészete példázza az avantgarde-ból a szocialista realizmusba vezető költői-írói fejlődésutat.
A Tett és a Ma írógárdája elhatárolja magát a futuristák háborús hangorkánjától, költői módszereikből azonban egyesek sok mindent átvesznek, bár legtöbben a német expresszionisták baloldali szárnyát követik, s a háború végén, majd a forradalmak napjaiban az "aktivista írócsoport" elnevezést veszik fel. Nagy részük nem jutott túl a futurizmus vagy expresszionizmus iskoláján, és verseikben inkább csak a célkitűzés volt többé-kevésbé világos, mint a megformálás, de legjelentősebb képviselőik – elsősorban Kassák és Komját – kezdték lerakni egy kiszélesedett horizontú, internacionális eszmeiségű, a munkásosztály életét, érzelmeit és világformáló erejét is megszólaltató költészet alapjait.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me