Utolsó évek

Full text search

Utolsó évek
Móricz Zsigmond publicisztikai, kritikai munkássága az utolsó években volt a legszélesebb; levelezése és naplóírása is ekkor válhatott szinte életfontosságúvá.
Magánya egyre teljesebb lett. Fiatalkori barátai ritkultak, saját családjában is mind idegenebbnek érezte magát. A papír lett a legjobb bizalmasa, már régóta naplójának és debreceni ismerősének beszélte ki leginkább növekvő magányát. A naplót nem ismerjük, megjelent levelezése a legjobb Móricz-művekkel ér fel; emberi nemességről, rideg magányba vezető útjáról szívszorító olvasmány, kiegészítője és folytatása szinte az Életem regényének. Az öregedő Móricz Zsigmond a kivertség magányában egy szegény nemzet szenvedéseinek minden fájdalmát hordozta. Nem mondott le semmiről, amit értéknek tudott, sem a "méltánytalan magyarságról", sem a ráfizetéses folyóiratról, sem a kísérletezésről, sem a hiteiről, s írta, ami nélküle – úgy vélte – megíratlan maradna. Szerkesztette a Kelet Népét, folytatni akarta a Rózsa Sándort, regényt tervezett a magyarok őstörténetéről, a 17. század Debrecenéről, Reviczkyről, nem feledkezett meg a Dózsa-regényről, és utána akart járni a spiritiszták titkának.
Megírásukra nem kerülhetett sor: a halál közbeszólt. Még akkor sem tudták, csak kevesen, milyen óriás távozott. Sírját maroknyian állták körül, igazában csak a népiek búcsúztatták nehéz szívvel, az irodalmi társaságok, az Akadémia meg a polgári írók legtöbbje is távol maradt. Az emlékkönyv, amelyben barátai, tanítványai ébresztették, 1945-ben jelent meg, Darvas József szerkesztésében. A felszabadulás óta válik egyre világosabbá nagysága az irodalmi köztudatban. Művei új kiadásokban, sőt sorozatokban jelennek meg, s örvendetesen gyarapszik a róla szóló irodalom. A marxista irodalomtörténet a magyar irodalom legnagyobb kritikai realistájaként méltatja.
Móricz következetesen a realizmus modern útját kereste. A magyar irodalom töredékes realista hagyományaitól, Jókai romantikájától és Mikszáth anekdotikus realizmusától csakis a naturalizmuson keresztül léphetett egy keményebb, átfogó realizmushoz, s ezt a realizmust folyton gazdagította a huszadik századi modern törekvések – főleg az impresszionizmus és expresszionizmus – eredményeivel, majd a népi irodalom hatásával. Újrafogalmazta s új tartalommal töltötte meg a klasszikus formákat – igazolva, hogy az új a hagyományosba ágyazva a legéletképesebb – s állandóan új formákat keresett. Első korszakában a klasszikus novella- műfajt fogalmazta újjá s a naturalista 215regényt, második-harmadik korszaka nagyregényeiben a műfajnak – végigkövettük – szinte mindig új megoldását hozta s a Barbárokban egy új novellatípust teremtett. A Tündérkert, a Kivilágos kivirradtig, A boldog ember, az Életem regénye, a Rózsa Sándor, az Árvácska egyedülálló regényformák. Műveinek életszerűsége páratlan, talán csak Petőfi képei annyira tapinthatóan érzékelhetők; az életet szinte "lélegző" elevenséggel rögzíti a papíron. Realista, tele költői látomásokkal; az életnek nemcsak a fonákját, a színét is ábrázolta. A kevesek közül való volt – Thomas Mann utalt erre egyik levelében –, aki a huszadik században, is megőrizte a poézist.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me