Sárarany

Full text search

Sárarany
A Hét krajcár – akármilyen korszakos jelentőségű Móricz Zsigmond pályáján és az egész magyar próza fejlődésében – inkább csak ígéret volt. Egy fényes tehetség első "körülpillantása" a valóságban. Felrajzolt típusokat, ráérzett problémákra, de felgyülemlett élményeinek és gondolatainak csak töredékeit adta benne a fiatal Móricz. A gyors és egyszerre való kifejezéshez nem volt elég a novella nyújtotta lehetőség. Ezért is kezdhetett mindjárt a Hét krajcár Nyugat-beli megjelenése után, 1908 őszén – Osvát Ernő biztatásától is 165hajtva – regénybe, "Feszülten és gondolattal megtermékenyülve" "s éjjel-nappali rohamban." "A regénynek már a címe: Vér – in statu nascendi szökött ki belőlem, mint a megszúrt emberből" – írja.
Ebből a műből egy sort sem ismerünk, elégette Móricz, mert elégedetlen volt vele. Nyomban utána megírta a Sáraranyt.
A Sárarany (1910) is "in statu nascendi' szökött ki belőle. Nekiszilajodva, azzal a hittel írta: megmutatja az igazi falut, és az illetékesek azonnal meghozzák a kellő intézkedést… Regény jobb is van irodalmunkban, Móricz életművében is nem egy, de nincs egyetlen prózai mű sem, mely a koncepció szélességéért, a problémák gyökerükben való megragadásáért folytatott küzdelemnek a Sárarany minden elemet művészetté olvasztó hőfokát, drámai feszültségét elérné. Az önmagával és a világgal harcban álló harmincéves ifjú ember ebben a művében írja ki felgyülemlett tapasztalatát és forrongó belső világát; a lázadó és hőkölő falut, a forradalomra érő és elvetélő erőket, a maga személyes, megélt és elsorvadt életét. Művészetének legnagyobb problémáit pendíti itt meg: a magyar Ugar, a kipányvázott lelkek gondolatát; mi a sorsa a sárba került aranynak, a kicsinyes viszonyok közé került nagy léleknek. Turi Dani arca újra és újra felkísért faluban és kisvárosban, értelmiségi és dzsentri hősökben, a jelenben és a történelmi múltban. A két asszony, a hű feleség és a vonzó szerető is számtalan változatban, regények, novellák, drámák sorában. Ezért a Sárarany, minden kiforratlansága ellenére is, mintegy kulcsa Móricz művészetének és világnézetének.
A Sárarany problémája: a mostoha körülmények között elsikkadó népi tehetség sorsa. A téma szinte általános a kelet-európai irodalmakban, hisz e társadalmak egyik alapvető problémáját tükrözi: a demokratizmus hiánya, a kasztokba való megmerevedés lehetetlenné teszi a tehetség kibontakozását. Móricz a magyar hagyományokhoz képest elmélyíti, teljes tragikumában ábrázolja a Sárarany problémáját.
A Sárarany faluját Kiskarának hívják. Fatornyán kakas hirdeti, lakossága színmagyar. Azt meg a neve, hogy a Karay grófok birtoka, nyolcezer holdas határából csak hatszáz a parasztoké. Két százada élnek itt csaknem egyforma életet. Történelem alatt élő nép, mit sem tud az idő múlásáról. Ősállandóságú világ, egy darab Ázsia.
Ebből a világból növeli fel Móricz Zsigmond a mozdulatlanság ellen lázadó hősét. Turi Dani "földet akar szerezni magának és éhező, soknépű falujának". Életstílusa is forradalom: a faluban, ahol házasember csak savanyú, szerelemtől végképp elbúcsúzott lehet: ő nyalkán, asszonyt szeretve él.
Turi Dani az egész parasztság képviselője, amikor a legszegényebbek vágyainak a megszólaltatójaként, a polgárosodni akaró milliók követeként, a sanyargató nagybirtok ellen harcba indul. Szavaiban ugyan egyetlen motívum sincs, amely a századforduló körüli agrárszocializmus szótárából lenne kölcsönözve, de legbensőbb tartalmában mégis azok demokratikus törekvéseire visszhangzik.
Turi Dani további útja, a regény befejezése azonban mintha mást mondana: mintha a Dózsa György-ös indulatokkal induló Turi Danit megölné a zabolátlan vére, s a regény is indokolatlan rémségekbe, naturalisztikus jelenetekbe fúl. Turi Dani útja valójában logikus, gyilkolása nem naturalista rémregény-motívum, és nem ösztönei, hanem a kietlen valóság kergeti pusztulásba. 166Ösztönei csak siettetik bukását. Asszonyéhsége nem ok, inkább csak okozat. A megrekedt, kicsinyes és nyomorúságos élet következménye, amelyben nincs más kiélési tere az erőnek és életkedvnek, csak a csók. A magyar Ugar, a nagybirtok az igazi oka Turi Dani bukásának: az építésre hivatott, szép néperő elfecsérlődésének, sőt rombolásba fordulásának. A bebörtönzött Turi Danival zsoltárosan komor szavakba foglaltatja Móricz a megrendítő tragédiát: "Örök ítélet kezében van immár a fáklya, mely arra való volt, hogy világítson s lőn gyujtogatóvá."
Ez Turi Dani tragédiája. Az elmaradott, szűkös viszonyok miatt lett a fáklya gyujtogató: világosság helyett tűzvészt és romlást hozó. Az "istencsúfoló erő" a félfeudális keretek között nem találhatott teret méltó cselekvésre. Turi Dani hatalmas energiája nem bontakozhatott ki olyan törpe világban, amelynek szélső határát a kastély nyoszolyája jelzi. Itt a Dózsa Györgynek születettek útját is a Don Juanokéhoz hajlítja a sors: az eposznak induló történetből tragédia, sőt tragikomédia lesz. A paraszt nyár indulójából ének a "rokkantak halmán". A Sárarany azt mondja prózában, amit a magyar Ugar költője versben: "Ki magyar földön nagy sorsra vágyik… rokkanva ér el az éjszakáig".
Így volt, a század eleji paraszti mozgalom szintén ezt az utat járta.
A Sárarany faluképe nyersebb és szociális vonatkozásban erőteljesebb, mint a Hét krajcáré. A túlzások (paraszti erotika, őserő-romantika, naturalista foltok) s nyerseségek kíséretében az igazi falu szinte a maga teljességében jelent meg a magyar irodalomban. A falu nem mint idill, nem mint naivitás, nem mint külön világ, hanem mint a válságokkal terhes, múlt és jövő küszöbén álló magyar sors cselekvő és szenvedő része, s a paraszt az emberré nőtt, sorsát irányítani akaró egyéniség, aki már nem nyugszik bele tehetetlenül a van-ba, a lefojtottságba, aki a meglevő nyomorulttal szemben újat, mást akar; földet, emberséget magának és egész fajtájának. Ezt a parasztot nem ismerte a korábbi magyar irodalom, nem is nagyon ismerhette. Ebben a parasztban, ha anarchikusan is, a demokratikus új Magyarország álma, a "másképpen lesz holnap" hite munkál.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me