Pillangó

Full text search

Pillangó
Legkedvesebb könyvének tartotta Móricz Zsigmond. Élete különösen nehéz fordulóján írta, 1924-ben, meggyötörten és hinni akarón. A Tündérkert álma, melyet a forradalmak idején oly közelesen megvalósulónak érzett, messze szakadt, személyes élete is szirteken tördelődött. Régi párja, a műveiben oly sokszor megírt feleség, a halállal egyezkedett: öngyilkossági kísérleteket követett el, végül sikeresen. Móriczban meg egy új szenvedély lobbant. Élete "zordon biztonságából" kiesett, negyvenötéves s úgy érzi, még nem élt. Mely isten pótolhatja a be nem érkezett örömöket? Miben lehetne megfogódzni? Világok omolhatnak, vélte, a szerelem erőt adhat a különben kibírhatatlan elviseléséhez és az újrakezdéshez. Mert újra szerette volna kezdeni egész életét, "a legelső lapra lépni vissza, a Hét krajcár könnycseppje alá".
182Ez az újrakezdő vágy és a meghajszolt keménység töredelme szülte a Pillangót. Fájdalmas tapasztalatokkal s mégis Bolond Istók-i hittel – míg az ember boldog nem volt, nem halhat meg – álmodja végig Móricz Zsigmond egy szerelem ébredését és minden akadályon való győzedelmét.
Napszámos szegények nyelik a cséplőgép porát valahol az Alföldön, napi tizenhat órán keresztül. Darabos Jóska és Hitves Zsuzsika itt szeretik meg egymást. Kivirágzik körülöttük a puszta, megfényesedik még a cséplőgép porfellege is. Aztán hazakerülnek Debrecenbe. Tanácsok, jóslások, szülők, ismerősök – szinte minden és mindenki – ellenzi összekerülésüket; – a legényt már a gazdag nővel megkötött házasságból rántja vissza a szerelem, szinte a nászágyról. Régi mese ez az igaz szerelemről – naturalista és idealista változatban is sokszor megírták; Móricz Zsigmond a naturalista és idealista sablonokat elkerülve egyik legszebb regényét alkotta belőle. A Pillangó lírája a legkényesebb ponton teljesedik ki, mikor Jóska leugrik a menyasszony mellől és ölébe kapja kedves Zsuzsikáját: "És szaladt, szaladt, mint boldog kísértet a boldog teherrel, ki a világból, ki a világból és mintha szárnya nőtt volna, repült, repült. És muzsika szólt felettük, a hulló hó édes muzsikája, angyalok röpködtek s tündérek csipogtak a lelkük fölött…" Így teljesedik édes-meghatóvá a Pillangó lírája. Ebben a haláltól sem félő szerelemben nőtt a tegnapi kislány emberré, akinek már élet fonódott az életébe és Jóska "panduská"-ból vagy-vagyokban gondolkodó férfivá. Az olvasó nem is gondol lázadásuk reménytelenségére, – másnap már megfakítja szerelmüket a nyomorúság – csak jellemük szépségére. Arra, hogy szembeszálltak a társadalom ostoba kényszerével.
Idill – írta Móricz Zsigmond a könyv címe alá műfaji meghatározásként. Az is: a boldogság láza vonja idilli fénybe a történetet, ez szépíti meg a tájat, még a keserű lapulevelet is. De nem szokványos idill. A szerelem "boldog és vak káprázata" mögött ott villognak a valóság kegyetlen kései, hogy szétvagdossák "a vér és az érzés szivárványló fátyolát". Szerelmük szépségének és tisztaságának fényében még élesebben látszik a társadalom kietlensége: szegénység körös-körül és kiszolgáltatottság, a hozomány egy malac és tyúktollal tömött menyasszonyi párna. Ez már nem idill, nagyon is szigorú társadalombírálat. Csak éppen nyerseség nélkül illeszti be Móricz Zsigmond művészi koncepciójába. A Pillangónak ez is hatalmas újdonsága. Alig van Móricz-írás, amely ilyen egységes, kerek kompozíciójú lenne, egyes motívumai szinte zenei módon térnek vissza – így a pillangófogás –, biztosítva a mű szerkezeti és hangulati egységét is. A nyelv muzsikássá válik, olykor már-már érdesebb szavakkal kell visszafogni Móricz Zsigmondnak a szárnyaló dallamokat és a túlcsorduló lírát. Ez a mű egyszerű emberek darabos nyelvén beszél a szegények shakespeare-i szenvedélyű szerelméről, "a villámló és fátyolosan lágy" érzelmekről, a paraszti szavak goromba fordulatai közt. Ellentétet mégsem érzünk, illetve ezen az "ellentéten" keresztül a szépségek és szegénység csendül össze, s az alapeszme lesz még világosabbá: a szépség és szerelem nem halhat meg. A szegénység, noha eltiporták forradalmát, a jövendőre őrzi értékeit. Így kapcsolódik össze a Pillangóban a személyes vágy és a szegénység életrevalóságáról a vallomás. Nem nagy problémákkal birkózó mű, vagy legalábbis nem A fáklya és a Sárarany módján az, de a harcra készség vallomása. És új dallamokat pendítő nyitány; a Boldog embert 183a Rózsa Sándort és az Árvácskát ígéri, a népélet ábrázolásának új lehetőségeit.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me