Munkássága a forradalmak idején

Full text search

Munkássága a forradalmak idején
A háború utolsó esztendejében Móricz Zsigmondon a reménytelen árvaság tragikus érzése hatalmasodik el. Ebből a reménytelenségből, mint annyi kortársát, a polgári forradalom emeli fel. A forradalmakban első perctől a népek testvériségének, az ember felszabadulásának a lehetőségét látja. (Forradalom). Azt, hogy élet lesz itt mégis. Végre tisztáztatik: felépül a templom. Azonnal munkához is lát A fáklya hivatástudatával.
Kilép korábbi szemlélődő magányából. Eddig az irodalompolitikától szinte szándékosan húzódott félre, most szervezni kezd s gyakorlati feladatok megoldását vállalja. A Petőfi Társaság ellenzékének ő az egyik vezére. Babits Mihállyal, Palágyi Menyhérttel és Kabos Edével együtt követeli: a Társaságot fiatal és eddig mellőzött érdemes írókkal kell megújítani. A fiatalok őt választják a Társaság új alelnökéül. A megalakuló Vörösmarty Akadémiának is ő az egyik mozgatója, alelnök itt is – a nagybeteg Ady helyett ő mondja az első elnöki megnyitót.
A forradalom első hónapjaiban sokan nem tudták, haldoklót kell-e virrasztani vagy új időt köszönteni. Móricz pontosan akar tájékoztatni: december elején az Alföldre indul. Kisújszálláson, Kabán, Debrecenben és Balmazújvároson tájékozódik. Örömmel látja a valóságban a Turi Daniba vetített álmát: a kétkezi munkások, kisemberek rendkívüli intelligenciával vették kezükbe sorsuk irányítását (Szocialista Népkörben, Vasfejű kunok közt, Debrecenben báloznak). Népszavazás a földreformról címmel – mintegy a polgári radikális és szociáldemokrata állásponttal vitázva – tanulmányt jelentet 178meg az Esztendő 1919 januári számában, azzal a meggyőződéssel és következtetéssel, hogy feltétlenül kell a földreform. S alig jelenik meg a vonatkozó törvény, Móricz megírja A földtörvény kis kátéját. A földtörvény magyarázatában kitér a termelőszövetkezetek problémájára is: "A szövetkezeti gazdálkodás – írja – a jövő gazdálkodás módszere," A földosztás gyors végrehajtásának reményében írja február végén egyik legszebb cikkét: Új világot teremtsünk.
Hitvallása, amely ezekből a cikkekből árad, több a polgári demokrata hitvallásánál. Amit ő a demokratizmustól vár – az elegendő kenyér, a teljes emberi felszabadulás, a teljes demokrácia – olyan ősálmai az emberiség különbjeinek, amelyek csak a szocializmusban valósulhatnak meg. Ezért vállalhatta különös lelkesedéssel a Tanácsköztársaságot is, noha a szocializmust illetően korábban sok vonatkozásban osztozott a középosztály balhitében. Odaállt azok mellé, akik a maguk szocialista programja megoldása közben az ő népi-paraszti nemzeti követeléseit is megoldják. Bízott benne, hogy a Tanácsköztársaság valóra váltja az ő régi reményeit is: a nemzeti függetlenséget, a szabadságot, az egyenlőséget; földosztást csinál, szociális jólétet teremt és magas kultúrát; eltakarítja minden szemetét a múltnak, és letör az emberről minden bilincset. Az októberi forradalmat hajnalhasadásnak tudta, a Tanácsköztársaságot virágnyílásnak, a népi energiák teljes kivirágzásának. A Tanácsköztársaság kezdetén, ha lehet, még többrétűen folytatódik munkássága. A nagy érzés hogy most a magyarság valósággal "népmesei dolog véghezviteléhez" kezdett, megsokszorozza erejét és életkedvét. Tovább szerkeszti a Néplapot, főmunkatársa lesz a Világszabadságnak, ír a Pesti Futárba, Az Emberbe, a Vörös Lobogóba, a Somogyi Vörös Újságba, az Érdekes Újságba és az Ifjú Proletárba. Tagja lesz az Írói Direktóriumnak és az Írók Szakszervezete Végrehajtó Bizottságának. És járja megint az országot. Most a Dunántúlt, Hamburger Jenő népbiztos társaságában. Míg vállalni tudja az eseményeket, a fősodorban halad; a proletárforradalom legszebb hadi jelentéseit ő írja (Új közösség, A szentjakabi iskola, Magyarország a béke útján, Virágnyílás, A somogymegyei termelő szövetkezetek) s regényt tervez Dózsáról és a somogyi termelőszövetkezetekről. Hiszi, hogy "Magyarország Európa áldott virágoskertje lesz". Stílusa, emelkedettsége, szivárványos színei, nagylélegzetű mondatai ennek a felismerésnek a tükrözői. Ha Magyarország a szocializmus tűzhelye marad, Móricz Zsigmond ezzel a hittel s a hozzá tisztuló eszmeiséggel talán a magyar irodalom Gorkijává nőhetett volna.
A tűzhely szétesésével elhamvadtak Móricz reményei, a szép tervek, és szinte semmivé foszlottak a művészi kiteljesedés ígéretei. Nemcsak Móricz Zsigmond tragédiája ez, az egész magyar irodalomé. Irodalmunk épp a forradalmak idején ért művészi lehetőségek dolgában is közel az Ígéret földjéhez; épp azon a ponton volt, hogy a formalizmusból teljesen kivetkőzve átnőjön a nagyrealizmusba, és szocialista eszmeiséggel telítődve a művészi fejlődés élvonalába kerüljön.
Az ellenforradalom megakasztotta ezt a fejlődést. A forradalmakat meg nem történtté azonban nem tehette, a magyarság és szocializmus első nagy találkozása megtörtént, s nincs alkotó, akit érintetlenül hagyott volna. Móricz Zsigmond további útját is sokban meghatározza a forradalmakban való részvétel. Az ellenforradalommal való szembeforduláshoz innen is vett 179erőt; így közvetve kritikai realizmusa kiteljesedése mögött is a forradalmak élménye húzódik meg. A bukás megrendítette, azt a tévesen szomorú következtetést vonta le belőle, hogy a forradalmak útja járhatatlan. De 1919 másra is megtanította: az úri világ nem szilárd, és a nép felnőtt saját sorsa irányítására. A megízlelt forradalmi igéket végképp sohasem felejthette; egész utolsó korszaka, s főként a népi forradalmat kiáltó Betyár és a Rózsa Sándor tanúsítja.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me