Dzsentri- regények

Full text search

Dzsentri- regények
A Légy jó mindhalálig személyes vallomás volt, a Tündérkert az útkeresés regénye, a kor kritikája bennük csak áttételesen volt lehetséges. Móricz kritikai realizmusa leplezetlenül a dzsentrivel foglalkozó regényeiben teljesedett ki. Első írói korszakában, a Kerek Ferkóban s a Nem élhetek muzsikaszó nélkülben még elnézőn, sőt tisztelettel ábrázolta világukat, szinte több színt sejtve benne, mint a dzsentriből jött írók. A forradalom után kritikája egyre könyörtelenebbé válik, s ítélete megfellebbezhetetlenné. A századforduló irodalma a dzsentri sorsában a régi nemesi osztály pusztulását, a polgárosodás torz folyamatát ábrázolhatta. A két világháború között a dzsentri tematika, a továbbélő feudalizmusnak, az ellenforradalmi rendszernek a leleplezésére is lehetőséget adott. Móricz Zsigmond erre érzett rá, ezért is foglalkozott a forradalmak után regények sorában a dzsentrivel (Kivilágos kivirradtig, 1924; Úri muri, 1927; Forró mezők, 1929; Rokonok, 1930).
Dzsentri témájú regényei közül talán a Kivilágos kivirradtig a legtökéletesebb. 1924-ben írta, az ellenforradalom "stabilizálódásának" idején, mikor úgy látszott, felragyog a dzsentri napja. Hivatalokat, méltóságokat kreáltak a korábbinál is nagyobb mértékben számukra, díszelegtek a díszmagyarban. Biztosnak érezték jövőjüket.
Móricz mást mond: világuk nem stabilizált. A haláltáncot járják.
Egy István-estén játszódik a Kivilágos kivirradtig. Nagy murira készülnek a jószágigazgató házában: hatszáz holdas mintagazda jön lánykérőbe, s itt lesz az ifjú gróf is. Ez az este koronája lesz az egész életüknek: biztosítva az utazások, a nagy evések, a semmittevés… Igy gondolják a ház lakói. De még el sem kezdődik a vacsora, megérkezik a legrosszabb hír: nem jön a fiatal gróf. Birtokát bérbe adta egy bécsi borkereskedőnek, a jószágigazgatónak új esztendőre át kell adnia másnak a helyét.
Elmarad a házasság, jön az árverezés, egymás után jönnek a legrosszabb hírek. Mikor a hírhozó ispán "az ajtót kinyitotta, a tornácról becsapott a szél s havat hozott be, ami egész asztalig repült. Mintha befútta volna a múltat, a jókedvet, a boldogságot, ami olyan állandónak látszott, pedig csak egy álom az egész". A jelenlévők megrendülése azonban csak egy perc: "Dehogy is halunk meg vacsora előtt – mondja az egyik úr." Egy sóhajtással száműzik a bánatot, eszik a húsokat és isszák a borokat, anekdotáznak; kedvük magasra csavarodik, koccintgatnak, nótáznak, szól a muzsika, járják a táncot; szinte fölrepülnek a hetedik menyországig – pedig siralomházban ülnek, a végzet szárnya suhog a fejük felett. Az öregebbek még csak gondolkoznak, tisztább pillanataikban érezve, hogy "rögtön jön a fizető pincér a számlával" – de a fiatalokban már csak a kártyások szenvedélye él. Őrülten dobogtatják a padlót vesztüket érezve s kiabálják a "pájesz"-t. Az apák legértelmesebbje félve fogalmazza: "Eljön az idő, hogy megrendül a föld, de akkor a gyerekeink nem fognak habozni a legveszekedettebb dologtól sem, hogy megmentsék a pozíciójukat!" Az apák még liberálisak, a fiak már a fehérterror különítményesei. Róluk nincs jó szava Móricznak.
189Az öregebbekre rokonszenvvel tekint, de őket is a múlt árnyainak tudja, s liberalizmusukat oly elégtelennek, patriarkális népszeretetüket oly semmitérőnek. Érdemtelenek ők is a jövőre, nem tudnak mást, csak emlékeiket füröszteni a mámorba.
A Kivilágos kivirradtig művészileg talán a legharmonikusabb Móricz-regény. Mikor írta – első házassága széthullása idején –, feldúlt volt, műve mégis klasszikus nyugalmú. Az író kívül marad a történeten, szemlélő nyugalomban, kritikáját a társaságba véletlenül került diák szájába adja. Regényeit gyakran szétfeszíti az írói bőség és indulat, itt minden szó a helyén van; anekdoták, tréfák, nóták láncán emelkedik a hangulat a legutolsó jelenet boszorkányszombatjáig, s a derűs külső alatt ott tátonganak a roppant szakadékok. Az Úri muriban megismétlődik ez a kép, s tűz emészti el majd a murizó urak tanyáját.
Az Úri murit nem a dzsentri "eltemetésének" a szándékával írta. Arra akar figyelmeztetni, hogy a "magyarság legmagasabb társadalmi rétege" elpusztul, ha nem talál vissza a céltudatos, építő munkához. Szakhmáry Zoltánban ő hőst akart rajzolni, prófétát, aki visszavezeti a dzsentrit a kívánatos munkához. Nem lett belőle célját elérő hős, elbukott. Móricz művészi ereje, realizmusa győzedelmeskedett az előzetes elképzelésen.
Szakhmáry Zoltán egyetlen dzsentri messzi vidéken, aki eszmélkedik. Kuruc generálisok ivadéka, benne a vágy, hogy felemelje "az új idők zászlaját". Háromszáz holdas birtokából mintagazdaságot akar teremteni, tudományosan gazdálkodik és virágkertészetről álmodik. Személyes életében is hadat üzen a parlagi életformának. Birtokostársai könnyen élik a szerelmet, kazal tövében, boglyák alatt; ő kinn a tanyáján, a szik közepén, parkot varázsol szíve szerelmének, Rozikának, a tündéri summás-leánynak. De azért ő is olyan bizonytalan dolgaiban: vannak homályos elképzelései, hogy valamit meg kell tenni, – de az is mindig benne él, hogy úgy sem lehet tenni semmit. Nem is visz végig soha semmit. Ő is lefelé szállingózó levél, mint a többi vívódó Móricz-hős. Útja sem vezet máshová: vágyai bukásával az öngyilkossághoz. Az egyetlen, aki hivatást érzett osztályából, hogy a jövő elé menjen, s mindjárt az indulásnál érzi, hogy "letört, kihullott az élet rostáján. Mint fonnyadt szem, kihullt az ocsuval".
A szélsőséges egyénítés a mű realizmusát teljesíti ki: Szakhmáry bukása kikerülhetetlen, őt is átjárta a méreg. Móricz Zsigmond egyet tehet vele mégis: szépen szakítja ki az életből. Mikor Szakhmáry Zoltán felismeri osztálya és személyes élete csődjét – Rozikája megszökött a könyvügynökkel –, a murizó urak közül átlép a ballada világába: gyermekkora édes ízeire emlékezve felgyújtja tanyáját, s egy "keringő szédületében" szíven lövi magát.
Ezzel a képpel zárul az Úri muri.
Az Úri muriban a dzsentrin keresztül szinte teljes képét adja Móricz Zsigmond a félfeudalizmusba rekedt magyar társadalom életének. Méghozzá olyan szerkesztési elgondolás és ábrázolási eszközök segítségével, amelyeket a kritikai realizmus inkább kerülni szokott. Egy idegen könyvügynököt hoz az unatkozó urak közé, egy valahai földbirtokost, őt vezetik a helybeli urak végig a városon, a vendéglőből tanyára, a tanyáról kaszinóba, a kaszinóból a kúriába, majd ismét másik tanyára. Mindenütt beszéd, anekdoták, tréfák, húsok és borok, egyre bővebben és egyre veszedelmesebben, a napok egybefolynak 190egyetlen, négynapos dáridóba. Szinte mindenről anekdotán keresztül értesülünk, anekdotikus a forma, a keret, anekdotikus az ábrázolt világ tartalma is egy kicsit: az urak az anekdotákat ültetik át az életbe, – ez a szellemi tevékenységük. Anekdotákban mutatják meg önmagukat, s az anekdotákkal átszőtt történetekben mutatkozik meg a kor: üszög, marhavész, vasútépítés, csalás, parlagiság – az egész félfeudális világ.
Az anekdotizmus Móricz Zsigmond kezén itt teljes értékű jellemzéssé és az objektivitás, illetve az ironizálás eszközévé válik, ellensúlyozza illúzióit és megóvja a hősökkel való – olykor kísértő – lírai azonosulástól. Alig-alig ismerünk Móricz-művet, melyben ilyen teljes lenne az ábrázolás. Az élet színét és fonákját, a jelenséget és lényeget, a valóságot és a lehetőséget egyszerre mutatja fel, különös színjátszásban. Sár cuppog az Úri muri földjén, – ez a magyar Ugar – de a mesebeli szóló szőlő, csengő barack és mosolygó alma tündérkertje lehetne itt. Még a szűkre száradt koponyák is földerülnek a dalban. Az élősdi, pusztulásra érett urakban is vonzó színeket lát a fehér asztal mellett: a mulató, bortól, vidámságtól kipirult férfiarcokban a "perzselő nyarú s viharzó vad telű Alföldnek a bennszülött vadjait is érzi".
Móricz Zsigmond a dzsentrisors némely mozzanatát magyar sorsnak érzi, s ezért is látja a mulató urak kocsmáját már-már templomnak: "minden téglája élő tanúja a magára maradt temperamentum vergődő és verekedő tombolásának." Szakhmáry Zoltán pusztulását kicsit a magyarság sorsát példázónak is érzi. Dehát nála a "muri" szinte mindig több a dzsentri puszta mulatozásánál. Már a Kerek Ferkóban is élménykeresés, a szűkreszabott keretek tágítása. Már akkor is úgy tudta, hogy a karakter a mámor tanyáján teljesedik ki tüzes szilajságában és megejtő szépségében, mikor a mámor megoldja a nyelvet és leolvasztja az egyéniségre rakódó kérget. Ezért mutatta be bor mellett nemcsak a dzsentrit, de az országló fejedelmeket és a futóbetyárt is. Főként azokat, akik megrekedt álmaikat fojtották a "bérelt jókedv" borába, hogy legalább csóvás kurjantásokban és dalokban lobogtassák fel lelkük szétmorzsolódásra ítélt kincseit. Nála a muri egy kicsit a kipányvázott lelkek rúgkapálása is a magyar Ugaron. Ezért nem tudja, s nem is akarja – egyértelműen a dzsentri dekadenciájához kötni. Dzsentribírálata olykor halványodik emiatt. A vergődésnek azonban ő adja a legszínesebb rajzát.
Az Úri muriban még láng lobog, tragédiába hajlanak a sorsok, s Móricz Zsigmond maga is szánja a pusztuló dzsentri életeket. Következő regényeiben egyre kevésbé látta tragédiásnak a sorsukat; a szabolcsi urak világából hozott élményeket már detektívregénnyé formálta a Forró mezőkben. Egyszerre volt ez a forma kifejezője egy új művészi törekvésnek – a közönség igényeit értve, cselekményt és izgalmat, igazi izgalmat vinni a regénybe – s egy formálódó ítéletnek: ez az osztály közelebb áll a szélhámossághoz, mint a tragédiához.
Enervált nagybirtokost ölnek meg a regényben, féltékenységből. Egy lábatlan rokkanttal fedezteti fel Móricz Zsigmond a gyilkost: "Egyék meg egymást az urak, falják fel egymást" – mondja ki egy öreg paraszt Móricz Zsigmond ítéletét. A detektívregény eszközeinek a nemesítésével szinte valamennyi modern irodalomban kísérleteznek. Móricz Zsigmond nem gondolt a detektívregény tudatos műfaji átfogalmazására. Vállalta a műfaj minden formai és szerkezeti sajátságát; a Forró mezők csattanóját is a detektívregény követelménye szerint, az üldöző és az üldözött azonosságára "hegyezi", visszafelé 191bogozza ki a megtörtént esemény szakadozott, kúszált szálait, kiszámítva robbantja a végén az aknát, akárcsak Conan Doyle hasonló tárgyú műveiben. Közepes író kezén ezekkel az eszközökkel, ebben a keretben aligha született volna megőrzésre érdemes mű; Móricz Zsigmond kezén élettel telt meg a kopott séma. Amíg a gyilkosság áldozatától a gyilkos felfedéséig ér, megrajzolja az alföldi magyar várost, a dzsentri erkölcsi válságát, a parasztok nyomorúságát és az alföldi nyarat is, száz remek sorban. A mesét a műfaj szerint szövi, de az eseményeket, mint java műveiben – "vetületükben és kisugárzó erejükben" mutatja mindig meg. Kedvvel dolgozhatott a számára szokatlan műfajban – s eredménnyel. "Mérnöki pontosságú, logikus, zárt kompozíciót adott", amelyben az élet természetes lélegzését érezzük. Egy "irodalmiatlan" műfaj nemesedett irodalmivá a Forró mezőkben.
A Forró mezőket író Móricz Zsigmond prófétákat már aligha várt a dzsentrik közül s a dzsentrihez igazodott középosztálytól, amely 1920–1930 körül az országot vezette. Valami eredendő bajt érzett ebben a nemzedékben, már a felkészülésében, az indulásában. A Kivilágos kivirradtigban, az Úri muriban és a Forró mezőkben rajzolta a férfi arcokat – a Kivilágos kivirradtigban és az Úri muriban a múltba vetítetten – a Forr a bor-ban az életre-készülésüket, "a kiforrásukat" akarta megírni, mintegy "fejlődéstani dokumentumát" adni a világháborús összeroppanásnak és az utána következő céltalan
Magát s érettségiző társait idézte meg, a múlt század 1899-es évében érettségizőket. Tárgy szerint így a Forr a bor folytatása lehetne a Légy jó mindhalálignak. Önéletrajzi regény, de az írói szándék más. Nem Nyilas Misi életét meséli részletesen tovább, – bár az érettségire készülő Nyilas Mihályt is hibátlanul megrajzolja – hanem a tizenkilenc társat, egyenként és csoportokban, a földbirtokos, a gazdag zsidó- és szegény zsidófiút, a parasztfiút, a jövendő bankárt, hadbírót, matematikust, hősi halottat, akik mind jellemzőbbek az elkövetkezendő korra, mint Nyilas Mihály. Tizenkilenc diák: a jövő középosztályi társadalma. Érettek, hogy kikerüljenek az életbe… tizenöt, húsz esztendő múlva "az ország is érett sok mindenre". Bűnökhöz, tévedésekhez és omlásokhoz vezet az életük.
A Kivilágos kivirradtig, az Úri muri, a Forró mezők és a Forr a bor Móricz Zsigmond alakuló dzsentri-szemléletét tükrözték, darabokat a dzsentri, illetve a középosztály életéből. Móricz Zsigmond szükségét érezte, hogy még egyszer egy átfogó műben marokra fogja a fenti regények szálait, s illúzióival szembenézve végleges mérleget készítsen a dzsentriről, illetve a konszolidáció úri társadalmáról. A Rokonokat ilyen lezáró műnek szánta.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me