Árvácska

Full text search

Árvácska
Móricz Zsigmond az Életem regényében saját munkásságával is leszámolni készült. Magáról nem szándékozott többet mondani, néhány színdarab tervének akarta még a valóra váltását, s aztán pontot tenni művei után: "Éltem". Hatvanéves másoknál talán így is alakult volna a további élet; Móricz Zsigmondnál csak múló hangulatot tükrözött ez az elgondolás. Folytatta 203tovább régi küzdelmeit és új feladatokba fogott, többek között a proletárélet regényét akarta megteremteni. Már a válság idején felfigyelt a fővárosi szegénység nyomorára, – a Kiserdei angyalok (1933) ekkor született – s olyan alaposan szándékozott tanulmányozni a proletáriátus életét, mint ifjúsága idején a paraszti világot. Művészete megújulását ettől várta, itt sejtette a nagy szenvedélyeket.
Szándékának most a sors is elébe jött: a személyes boldogságával már-már leszámolt ember 1935 körül megismerkedett egy fiatal leánnyal, aki gyermekségét lelencként élte, hányatott ifjúságát pedig a lágymányosi periférián. A leányt iskoláztatta, családjába emelte – s vallatta a mélység életéről. A Csibe-novellák, a budapesti szegénységről, a proletáriátus életéről szóló regénytöredékek (Rodostó utca 77, A konyha) s a szintén töredékben maradt Csibe-darab így született, innen érthető ezeknek az írásoknak a természete. Móricz Zsigmond bennük inkább még csak ismerkedik az új életdarabbal, inkább csak tapogatja a témában, az anyagban rejlő művészi lehetőségeket. Legtöbb írása frissen látott vagy a Csibétől – Csibének nevezte írásaiban fogadott lányát – hallott jelentések egyszerű rögzítése, egyelőre csak hangszerévé vállalkozik ennek a mély világnak. Nagyobb írói alakítás nélkül szólaltatja meg a perifériák szegénységét, olyasféle elgondolással, mint korábban a boldog embert.
Nem mond többet, mint amennyit Csibe láthat: legtöbbször Csibe mondja el a történeteket a maga kültelki s paraszti ízekkel árnyalt nyelvén. Csibe történetei nem is az öntudatos vagy legalább is képzett, fegyelmezett munkásságról szólnak, hanem a lumpen-proletáriátushoz közelálló segédmunkásokról, ágyrajárókról és egzisztencia nélküliekről (Pesti kislány falun, Hurcolkodás). Az a proletáriátus, amelyet ő ábrázol, nem a Csák Máté földjén "frissek a vérben, nagyok a hitben" proletárjai, hanem a társadalom félbenmaradt, sehova el nem ért lényei, akikből nem lett se paraszt, se kereskedő, se gyári munkás; esett emberek, akik önmagukat sem válthatják meg.
Nem tudott volna a forradalmi erejű munkásságról? A tizenkilences csalódás a munkásságban benne is nyomott hagyott, de ennek a proletárszemléletnek más magyarázatát is kereshetjük. Móricz Zsigmondot nem a politika sodorta a proletáriátus, illetve az általa proletárnak értelmezett réteg felé, hanem a humánum, ugyanaz az érzés, amely a paraszti szegénységhez vezette. Nem volt elméleti képzettsége a szociális problémák területén, csak az elnyomottakkal, a szegényekkel való együttérzés és gyakorlati tapasztalata. Nem külön munkásságban és külön parasztságban gondolkozott, hanem a szegénységben. Így az ő szemében a szakmunkás, ha egzisztenciája biztos volt, már nem számított proletárnak, hanem polgárembernek; proletáron nem a munkásságot, hanem a szegénység városi rétegét értette. A szervezett munkásság kiesett írói szemhatárából. Tudott róluk, még a Szovjetunió-beli munkájukról is – a Rokonok-beli utalás, a Betyár idejéből való feljegyzései és a Kelet Népe-beli írások bizonyítják – de írói ábrázolásukkal nem is igen kísérletezett.
A Csibe-írások legjelentősebbje az Árvácska (1940). Móricz Zsigmond úgy akarja megírni, hogy "fogfájásként" hasson. "Szentírásnak", "irtóztató könyvnek" tartotta, amilyet még nem írt, amelynek "a legeslegkisebb mondata is magából a nyers életből szállott fel, mint a mocsárból a kénes 204gőz". A korabeli visszhangja nagyon is mérsékelt volt, Móricz szerint az olvasók nyugalmukat féltették, nem akartak "felelősségbe keveredni hitvány árvagyerekek sorsáért"; ma a legjobb Móricz-művek között tartják számon ezt a zsoltárokra tagolt kisregényt.
Csörének, a kis lelencgyermeknek az életéből beszél el néhány esztendőt: milyen a sorsa a tanyásparasztnál, a nagygazdánál és az iparos kispolgárnál, az egymást követő esztendőkben. Nagyobb veszedelmet téma ritkán rejt: kis tehetséget könnyen Csöre napjainak a szociografikus részletezésébe fullasztana, egyfajta "nyomor-naturalizmusba". Móricz lírai regényt teremt ebből az anyagból, olyan lírai regényt, amely könyörtelen kritikájú, könyörtelenebb minden más művénél. A gyermek szemével ábrázol, – kivéve a táj és a társadalom nagyobb egységeit, amiket a gyermek nem láthat, de ezt is könyörtelen élességgel – s a gyermek nem ismer alkut. Szeretetre vágyik, és mindenütt bántják. Néki mindenütt minden a másé; még a neve sem az övé. Nemcsak rossz gazdáival kerül szembe a kis Árvácska: a boldogságra termett, a jó emberi természet ütközik itt a félfeudális társadalmi rend barbár mozzanatokat őrző és a kapitalizmus által továbbtáplált embertelenségével. A lelencgyermek szenvedéseit olvassuk, de már a korabeli, gonoszságokkal burjánzó élet atmoszféráját érezzük. Hiába lesz Árvácska sorsa, külső sorsa jobb-jobb árnyalatnyit, ahogy egyik gazdájától a másikhoz kerül, belső érzése egyre rosszabb. Az olvasó a kisregényben a jóság és gonoszság, a tisztaság és mocsok társadalmi méretekben való ütközését érzi, s igenli a lángot, mely a kivert Árvácska karácsonyi gyertyájából lobban s elemészti a kiverőket. "Elmúlt a hangjuk és a mozgásuk, elmúlt a rosszaság és kegyetlenség. Minden békés lett, átalakult másfajta valamivé az egész élet. A nyelvekből üszök lett, s a sértegetésekből füst és pára." A fáklya és az Úri muri után – Fábry Zoltán szavaival: "Az Árvácska elsikkasztott öröme, karácsonyfája világítja meg az utat előre és hátra futón: szegényemberek bosszuló keservének eljövetelét."
Az Árvácskát "zsoltárokra" tagolta Móricz Zsigmond. A mélység jajkiáltását akarta hallatni, a szegénység, a kivertség protestáló hangját, az ítéletét, a felháborodásét, s ezt zsoltáros hangon lehetett leginkább idegekbe kiáltani. Micsoda zsoltárok ezek: a szavak, a képanyag nagyobb része a lelencgyermek és környezete szótárából való, naturalista kifejezésekből, töredék mondatokból, kibukó szavakból, ezeket tartja egyensúlyban s hevíti zsoltárosra az író lírája. Líraibb pátoszú regénye nincs modern irodalmunknak. Lírája nem filantrop líra, hanem – Bóka Lászlót idézzük – "a mítoszok patetikus lírája, isten és a lázadó angyalok, Angyal és Ördögök ősvilági harcának lírája, Istennel feleselő próféták zsoltárainak lírája…" "Az első olyan lírai regény irodalmunkban, melyben a líraiság nem oldja fel az epikumot, nem mossa könnyekbe a társadalom ítéletét, maga az epikum, maga a társadalmi ítélet olyan, hogy azt csak égre kiáltva lehet elsikoltani, mint a világ lelkiismeretének bűnbánó zsoltárait."

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me