Lengyel Menyhért (1880 Balmazújváros –)

Full text search

Lengyel Menyhért (1880 Balmazújváros –)
Kassán kezdte pályafutását mint újságíró. A nagy fejedelem című drámájának sikeres bemutatója után (1907) Budapestre költözött. Ettől kezdve a drámaírásnak él. A fasizmus magyarországi térhódítása idején 1937-ben emigrált és ismert filmíró lett. Jelenleg Olaszországban él és emlékiratain dolgozik.
A Thália Társasággal indult. Lelkes cikkeket írt a Társaságról, "forradalmi ügynek" tartotta tevékenységét.
A Thália Társaságnak megalakulása óta az volt a legfőbb törekvése, hogy eredeti magyar drámákat tűzzön műsorára, hiszen művészi célkitűzéseit csak az új magyar drámaírókkal együtt oldhatta meg korszakos érvénnyel. Sajnos, a Thália nem válhatott az új magyar drámairodalom élesztőjévé, mert három felvonásos eredeti drámát mindössze egyet tudott bemutatni: Lengyel Menyhért első színművét, A nagy fejedelem címűt (a Folies Caprice, a mai Kis Színpad épületében, 1907).
A nagy fejedelem Ibsen követőjének mutatja a fiatal írót. A dráma egy vidéki kisvárosban, a polgármester lakásán játszódik, délutántól másnap délutánig. Lengyel – mint Ibsen a Nórában, a Kísértetekben vagy a Társadalom támaszaiban – rövid időre vonja össze a cselekményt, ugyanazon a színen játszatja le a három felvonást, s a szereplők között a múltba visszanyúló kapcsolatot teremt.
A kisvárosban a nagy fejedelem szobrának leleplezésére készülnek. A polgármester az ünnepséget a maga népszerűsítésére akarja felhasználni, újságoknak nyilatkozik, s meghívja a leleplezésre a Tudós Társaság elnökét is. Megérkezik a tudós is, a polgármester egykori diáktársa, aki tudományos értekezéseiben feltárta a középkori fejedelem életének dicsőséges történetét. A szoboravató ünnepség előtt azonban megdöbbentő felfedezésre jut: a fejedelem véreskezű zsarnok volt s hőstetteit, a nagyságát dicsőítő krónikákat parancsszóra íratta alattvalóival. A tudós nyilvánosságra akarja hozni az igazságot, de a Tudós Társaság elnöke tiltakozik ellene, mert így 465"a nép elveszti illúzióit" – s "a nép nagy gyermek, melynek dicső példák kellenek, nagy fejedelmek, híres hősök alakjai, hogy elmerengjen a történeten, csodálja hőseit, lelkesedjen értük". Az igazságért küzdő tudós és a látszatot védő, a népet lenéző elnök párbeszéde a darab csúcspontja; ebben összegeződik az eszmei mondanivaló. A történelem az uralkodó osztály érdekei szerint készül, amely nem akarja, hogy a nép megtudja az igazságot.
A tudós elkeseredésében dinamitot szerez, hogy felrobbantsa a szobrot. A falak összeomlanak, s maguk alá temetik a tudóst, de "gőgösen keményen ott áll a szobor, a nagy fejedelem, akivel már nem bír semmi emberi hatalom".
A szobor, a nagy márványszobor, a gőgös, hatalmas középkori ember, mint egy eleven személy kimagaslik az apró nép, a kis város fölött, s végig látható a polgármester lakásának üvegajtaján keresztül, mind a három felvonásban. A nagy fejedelem szobra az egész darabon végigvonuló szimbólum, mint Solness tornya, Rosmersholm fehér lovai vagy mint a vadkacsa: Ibsen szimbólumai.
A nagy fejedelemből az igazságot védő, a hazugságot gyűlölő moralista író szólt a közönséghez, s ezt hallotta ki belőle a korabeli baloldali és munkássajtó is. Egy ideig még ez a szociális nyugtalanság, leleplező morál járja át Lengyel Menyhért darabjait: Hálás utókor (Nemzeti Színház, 1908), Próféta (Vígszínház, 1911). A Tájfun (Vígszínház, 1909) hozza meg számára a világhírt, vele kezdődik a magyar export-dráma története. A Tájfun azonban – bár a "sárga veszedelem"-ről, tehát faji kérdésről szól – az akkori politikai és közéletet rendkívül izgató problémát tárgyal, ritka drámai erővel, kitűnő technikával. Az első világháború alatt bemutatott és a Tanácsköztársaság idején felújított Sancho Panza királysága (Nemzeti Színház, 1916) nemcsak demokratikus szemléletet, tiszta humort képvisel, de bátor pacifizmusával is magára vonja a figyelmet. Ugyanebből az időből való a Csodálatos mandarin szövegkönyve is (1918).
Lengyel későbbi művei, a Táncosnő (Népszínház, 1915), A postáskisasszony (Vígszínház, 1927) stb. azonban sajnos csak a világhírre, a színházi sikerre, a biztos pénzkeresetre apellálnak, üres technikára, poén-dramaturgiára épülnek, s felületi izgalmat vagy szentimentális ellágyulást váltanak ki.
Lengyel Menyhért Angliában több világsikert aratott filmforgatókönyvnek lett szerzője, többek között a Hitler-ellenes Lenni vagy nem lenni című Korda-produkciónak.
*
Heltai Jenő is ebben az időben jelentkezik a színpadon. A János vitéz nagysikerű dalszövegei után egymást követik a szövegkönyvek, színpadi játékok. A drámatörténet szempontjából a Tündérlaki lányok (Vígszínház, 1914) érdemel említést. Az expozíció s a bonyodalom társadalomkritikai célzatosságot sejtet, hogy ezután a második részben mindenki megtalálja a maga párját és helyét az életben, a közönség minden rétegének ízlése szerint. Néhány jól megfigyelt, kitűnően jellemzett figura, mint Petrencey tornatanár, a filiszteri nyárspolgáriság típusa, vagy Manci, a főhős, Tündérlaki Borika felfelé törekvő erkölcsös nővére, emeli a darab értékét. A bonyodalom, a cselekmény fordulatai azonban mesterkéltek, s olcsó hatásra számítanak.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me