Hevesi Sándor (1873 Nagykanizsa – 1939 Budapest)

Full text search

Hevesi Sándor (1873 Nagykanizsa – 1939 Budapest)
Elméleti írásokkal tűnt fel. 1901-ben a Nemzeti Színház rendezője lett. A Thália Társaság egyik irányítója. A Népszínház, a Vígopera, majd az Opera főrendezője. 1922-től a Nemzeti Színház főrendezője, 1923-tól 1932-ig igazgatója. Ezután a Magyar Színházat igazgatja.
Hevesi Sándor a század első évtizedeinek legjelentősebb magyar színházi szakembere: rendező, színigazgató és drámaíró. Nagy műveltségével, célratörő tehetségével, kiváló ízlésével kiemelkedett kora átlagos színházi színvonalából, s a magyar színészetnek a századforduló európai áramlataiba való bekapcsolásával korszakos jelentőségre tett szert. Ezt a harcot nemcsak a híres Thália keretén belül folytatta, hanem elméleti, kritikai, publicisztikai írásaival, nem utolsósorban a Pesti Naplóba írt, a közönség ízlését befolyásoló, nevelő cikkeivel.
Otto Brahm és Reinhardt nyomdokain haladva, az ő tapasztalataikat felhasználva alakítja ki a maga színházi elképzeléseit és rendezői módszerét. Ifjúságának tudatot és művészi hitvallást formáló nagy élménye Ibsen, s ő juttatja színpadra Oscar Wilde és Bernard Shaw műveit; Shaw-nak korabeli kizárólagos magyar fordítója.
Színdarabjaiban gazdag dramaturgiai és színpadi ismeretét igyekszik érvényesíteni, de a drámaelmélet, a dramaturgiai szerkesztés tudósa sokszor megnehezítette az író munkáját. A dramaturg mérlegelő módszere szimplifikálta a vonalvezetést, s Hevesi különben sem rendelkezett igazi írói tehetséggel. A művelt, jótollú, tudós színházi szakember közepes színműveket írt.
Első drámái: Az apja fia, A szent szűz rózsája, A hadifogoly (Nemzeti Színház, 1914) a hatásos színpadi jeleneteknek s némi szentimentalizmusának köszönhetik sikerüket. Legismertebb színműve a Császár és komédiás (Nemzeti Színház, 1919) különös pályát futott be. Néhány héttel a proletárdiktatúra győzelme előtt mutatták be, a Tanácsköztársaság ideje alatt levették a műsorról, mert a kereszténység, a vallásos fanatizmus dicsőítését látták benne. A forradalom után többször felújították, évekig játszották, s a Hevesit ért jobboldali támadások idején került le a műsorról.
473Genesius, a mártír színész alakja, aki Krisztust gyalázó darabot írt Diocletianus császár parancsára, de megtér kereszténynek s a vértanúk boldogságával vállalja a kínpadot, Ribadeneira legendájától, Rotrou véres-borzalmas rémdrámájától Lope de Vegáig bejárja az európai irodalmat. Hevesit két okból is izgatta a téma. A megtérés csodájának drámája és a színésziélek problémája – ez a Császár és komédiás drámai problémája. "Az én darabomban a világ ura és a színész állanak egymással szemben" – írja Hevesi, de a darabnak nem Diocletianus császár és Genesius a két főalakja. Osvát Ernő szerint az a dráma fő hibája, hogy az író nem szándékozott konfliktust vinni a színpadra. A dráma lényege a második felvonásban, a keresztény rabszolgává lett antiochiai helytartó, Crispus és Genesius nagy dialógusában van elrejtve; a dráma legérdekesebb részei azok, ahol Hevesi a színészi játék és a színészi lélek dilemmáit ábrázolja.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me