Új témák jelentkezése

Full text search

Új témák jelentkezése
A havasi selyemfiú (1925) című lírai szépségű, népmesei hangulatokat idéző kisregényében szintén morális problémák foglalkoztatják. A társadalom szélén élő nincstelenek tisztaság utáni vágyódását és a polgári közerkölcs viszonylagos voltát ábrázolja ebben a művében is. A nincstelen pakulár szorult helyzetében, kiszolgáltatottságában szinte akaratlanul szeretője lesz a gazdag és özvegy vénasszonynak, aki munkát és helyet ad neki és arra nógatja, hogy házasodjanak össze. A fiú elhallgatja, hogy van már szeretője, akit nem tud feleségül venni, mert a pap érdekből nem adja őket össze, pedig már gyereke is van a tizenötéves menyecskétől. Végül minden kiderül, és ebben a Tersánszky-műben kivételesen minden jóra is fordul: a vénasszony lesz a fiatalok ügyének gyámolítója. A történet meghitt líraiságával és népmesei hangulatával magyarázható, hogy a váratlan és mindent jóra fordító befejezést sem érzi az olvasó kompromisszumos megoldásnak.
A céda és a szűz (1924) szintén a polgári erkölcsi felfogás viszonylagos voltát feszegeti, azt a problémát, amely már a századforduló óta állandóan napirenden lévő kérdés prózairodalmunkban, az a témakör, amely a fiatal Nagy Lajost is erősen foglalkoztatta, különösen pályája kezdetén.
Az 1926-ban megjelent Rossz szomszédok a kisvárosi élet sűrűjéből meríti anyagát. Két szomszédos család útját rajzolja meg. Ábrázolásának kiindulópontja itt is erkölcsi probléma. Azt mutatja be, hogy az előkelőbb család tagjainak minden bűnét megbocsátja a közvélemény, a gyengébbeket, a polgári megítélés szerint gyanúsabb származású családot pedig mindig gyanakvás fogadja. Az ellentét itt sem végletes: nem bűnös és bűntelen emberek kerülnek szembe egymással, mind a két család múltjában és jelenében vannak foltok, az író ítélete éppen azért meggyőző, mert reális emberi tapasztalatokra alapozódik. Mindemellett vannak a Rossz szomszédoknak olyan részletei, amelyek a múlt század végi karrier- és elbukás-regények naivságaira emlékeztetnek; a századforduló naturalista irodalmával is mutat némi rokonságot ez a regény. De részletei mindenütt meggyőzőek, hitelesek, átéltek.
A margarétás dal (1929) című regényében újra az első világháború élményanyagához tér vissza, ismét egy nő sorsán át mutatva be a háborús hányódtatások hatását emberi jellemek és sorsok alakulásában. Egy félig orosz, félig osztrák származású nevelőnő a hőse a regénynek, amely arról szól, hogy ez a nő, aki első férfi-ügyén szinte észrevétlenül esett át, aki talán hajlama, 396még inkább körülményei révén, különösen a háborús viszonyokban könnyedén sodródik férfitől-férfiig, miként szeret bele egy osztrák katonatisztbe, és miként nem sikerül soha igazán és teljesen összekerülnie a rajongott férfival, aki szintén vágyakozik utána.
Ebben a regényben is kitűnő a háborús atmoszféra megrajzolása, nagyszerű, vázlatos portrékat ad a háborús kavargás során felvetődő figurákról, a Monarchia hadseregének tisztjeiről. Arányos, kitűnően megszerkesztett remekmű ez is, de a friss átélés közvetlensége korábbi háborús könyvében, a Viszontlátásra drágában még erősebb volt, mint ebben a műben. A margarétás dal ihletője szintén erkölcsi probléma. A Viszontlátásra drága a megromlott, eltékozolt szenvedély bomlasztó hatását vezette végig, itt azt mutatja be, (mintegy ellenpróbaként), hogy a hajlékony erkölcsű emberek világában is milyen alakító és összefogó ereje van egy igazabb, erősebb érzelemnek, miként forr szenvedéllyé egy magát bárkinek könnyen odaadó nő életében az egyetlen erősebb érzelem.
Mindamellett A margarétás dal nem valamiféle megtérési regény. A regény hősnőjének élete az egyetlen megrázó érzelmi élmény hatására sem fut más irányba, mint korábban. Tersánszkytól mindig távol álltak a látványos, könnyed megoldások, a színpadias fordulatok. Általában derűs fatalistaként nézi hőseinek botladozásait, tekergőzéseit saját sorsuk, rögeszméik és javíthatatlan szokásaik örök labirintusaiban.
A Legenda a nyúlpaprikásról (1936) szintén a népmesék hangulatára emlékeztet. Legenda egy élhetetlen öreg falusi emberről, afféle falu-szegénye derék emberségéről és egyetlen öröméről, arról, ahogy egy viskójába szaladt kis vadnyulat, sivár élete egyetlen örömét megszelídíti, magához szoktatja. Népmesei jellegű a történet grófkisasszonyának jótékony és jótékonykodó szerepe is, aki a nyulával bűvészkedő szegényembert pártfogásába veszi, és a legenda végső beteljesedéseként elviszi nyulával és a nyúl (a történet során megszaporodott) családjával a grófi palotába, ahol alkalmazást nyer az öreg. Az író célja itt is a társadalom szélén élő egyszerű szegények emberségének a megmutatása, ártatlanságuk példázata, esendőségükben is tiszta sorsuk legendává emelése. Gyengéd színekkel rajzolja meg a történet mellékszereplőjét, a megszelídített vadnyulat. Nincs még egy írónk, akit ennyire foglalkoztatna az állatok világa. Több művének állatok a főszereplői (A szerelmes csóka, A vezérbika emlékiratai. Forradalom a jég között, Baleset? Az emberek jósága). Aprólékos megfigyeléssel és mély átéléssel közelíti meg az állatok belső világát, örömüket, szenvedésüket. A Forradalom a jég között (1942) című kisregényében a Duna jegén telelő vadkacsák életéről ír.
Két regényében, az 1934-ben megjelent Szerenádban és a kilenc év múlva kiadott Vadregényben dzsentri-témához fordul. A pusztuló dzsentrivilág alakjait, kalandjait, hangulatait idézi fel ezekben a regényekben. Tersánszky dzsentri-regényeire is az a kettősség jellemző, amely Mikszáth, Móricz, Kaffka Margit vagy Török Gyula dzsentri-ábrázolását egyaránt meghatározza: együttérző szánalom, a pusztulás romantikája, de ugyanakkor az egész bomlási folyamat reális és hiteles megelevenítése. A dzsentri rétegből kihulló figurák sorsát együttérző érdeklődéssel ábrázolja, mert a züllő hősök szintén a társadalom szélére került emberek életét élik, kényszerű társadalomkívüliségük olyan életforma részeseivé teszi őket, mint amilyen Tersánszky egyéb kedvelt 397figuráinak is éltető közege. Elszegényedve, vagyonukból kifordítva, maguk is a bohémeskedő csavargófélék napjait élik, hozzáhasonulnak azoknak az embereknek az életstílusához, akik a polgári társadalom eszméihez mérve bizonytalan egzisztenciák, bohémek, talán züllöttek is, de nem élnek önmaguk ellenére, és fölényüket, a dolgok megítélésében való nagyvonalúságukat a pusztulásban is megőrzik.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me