Palotai Boris (1904–1983)

Full text search

Palotai Boris (1904–1983)
(RÓNAY LÁSZLÓ)
Palotai Boris tehetségére Fábry Zoltán figyelt fel. Írói pályáját versekkel kezdte, majd elbeszéléseket írt, amelyekben a kisebbségi sors – 1939-ig Kassán élt – tragikumát fogalmazta meg. A felszabadulás után a szociáldemokrata baloldal tagja volt, 1952-ig a Népszava vezető munkatársa. A sematikus irodalom térhódítása idején megírta – Major Ottó szemléletes kifejezésével – "szolgálati munkáit", a Puskásnét (1950) és a Kakasszót (1951). Ünnepi vacsora (1955) című regénye azonban már azt jelezte, hogy pontosan látta ezen idő társadalmi ellentmondásait, s igyekezett ezeket minél hitelesebben ábrázolni. Az Ünnepi vacsora a korszak egyik első társadalmi szatírája volt. Varsa mérnök Kossuth-díjat kapott, elhatározza, hogy a kitüntetést a felesége által meglehetősen lenézett rokonai között ünnepli meg. A vacsorán összegyűlik a család, s Varsa megsejti, hogy jóvátehetetlenül utat tévesztett, amikor kiszakadt körükből, s felesége hatására az "úrinak" hitt, valójában kispolgári életmódot választotta. Hogy sikerül-e ebből kilépnie, a regény sejtelmes befejezése homályban hagyja, azt azonban egyértelműen érezteti, hogy a hajdani szegénysorsból értelmiségivé vált nemzedék lelkében, magatartásában, szemléletében szakadékot kelthet az életformaváltás, ha az nem párosul az egykori ideálok iránt tanúsított hűséggel.
Már pályakezdő novelláit is tragikus hangoltság jellemezte, s ez később uralkodó eleme lett írásművészetének. Hőseit megbocsátó szeretettel, megértéssel ábrázolta, de nem avatkozott sorsukba. Regényeiben rendszerint a végzet teljesedik be, melynek baljós közelségét többnyire már a bevezető rész sejteti. Nem fejlődő, alakuló jellemeket ábrázolt, hanem a végzetre kiszemelteket, akik magukban hordozzák a végső bukás adottságát, s hiába küzdenek ellene, az egyenlőtlen harcban el kell bukniuk. Ritkán nyitott szélesebb perspektívát alakjai mögé, háttérrajza rendszerint sietős volt, a "folt-technikával" dolgozó festők módjára alakította a cselekményt. Figyelme mindig egyetlen, kiválasztott hősre irányult, s ők majdnem mindig megszenvedték a nyitott, megoldatlan társadalmi kérdések ellentmondásainak következményeit. Egyenesen, őszintén vetett számot az időszerű gondokkal, s részben ez magyarázta nagy népszerűségét. Hozzájárult azonban ehhez regényeinek, elbeszéléseinek világos, áttekinthető szerkesztése, s az a képessége is, hogy a cselekmény egyes pontjain csattanókat helyezett el. Ezeknek is tulajdonítható, hogy jó néhány írásából díjazott filmalkotás forgatókönyve készült.
Legnagyobb igénnyel, a totalitás vágyával a Keserű mandula (1958) című regényét írta, amelyben a személyi kultusz emberpróbáló légkörét ábrázolta. Ehhez – szokása ellenére – hősei múltját is részletesebben megmutatta, így téve érthetővé cselekedeteik motivációját. Ez a részletező háttérrajz néhol mozaikokra szakad, ami ingataggá teszi a regény szerkezeti egységét. Annál plasztikusabban bomlik ki főalakjának belső világa, amely végső soron a csapásokban is élő, azokból is kiküzdhető remény elvét igazolja. Pedig a Keserű mandula főhősének, 308Jovics Zsuzsának az élete látszólag teljesen reménytelen. Férjét egyik napról a másikra elviszik – a Rajk-per kora ez –, hiába kutat utána, semmit sem tudhat meg róla. A fiatalasszony tehetséges újságíró, szépírói ambíciókat is dédelget, a politikai önkényuralom embertelensége azonban arra kényszeríti, hogy lemondva álmai beteljesítéséről, másutt keresse megélhetése esélyeit. Előbb Sztálinvárosban helyezkedik el a "névtelen", arc nélküli munkások között, majd pesti gyárba kerül. Csak abból meríthet erőt, kitartást, hogy tudja: férje ártatlan, s eljöhet még egyszer az az idő, amikor helyreállhat családjuk régi békessége és harmóniája. Ezt a hitét akkor is fogcsikorgatva őrzi, amikor környezetének tagjai közül – félelemből vagy éppen a vakhit kényelmessége okán – egyre többen fordulnak szembe vele. Ebben a meg nem értő, ellenséges közegben is tiszta marad, s az együttérző olvasó egyre biztosabban sejti, hogy éppen ez a fajta hit a záloga annak, hogy egy tisztultabb világban szilárd alapra épülhessen föl a hajdani illúziókat beteljesítő magatartásforma. Amikor a regény befejezéseként felejthetetlenül szép jelenetben, az utca végén egyszerre feltűnik a férj, érezni, hogy az a pillanat a beteljesedésé, de az újrakezdésé egyszersmind.
A Keserű mandulában nyilatkozik meg a legegyértelműbben írásművészetének egyik legnagyobb értéke: az élet ellentéteinek, egymásra fényképezésének, szimultán ábrázolásának készsége. Megmutatja a szeretethiányt enyhítő szeretetet, a magányt feloldó emberiességet. Mintha makacs következetességgel arra akarná felhívni figyelmünket, hogy nemcsak az élet eseményei kiszámíthatatlanok, hanem annak emberi tartalmai is, így a reménytelenségben is őriznünk kell a reményt. A választás lehetősége mindenki számára adott. A Keserű mandula egyik, jelképessé transzponált jelenete igazolja ezt a felismerést. Zsuzsa végső kétségbeesésében a Duna-partra vetődik, s a fenyegetően morajló víztömegre tekintve arra gondol, nem érdemes élnie. Mégis továbbmegy, s visszatekintve egy másik asszonyalakot pillant meg ugyanazon a helyen, ahol az imént ő állt: férje édesanyját. S most egyszeriben az élet folytathatóságának parancsa lesz benne a meghatározó: odarohan az ugyancsak megtört, kétségbeesett öregasszonyhoz és magával vonszolja. A két, egymásba kapaszkodó asszonyalak mintha fájdalmas pietát mintázna, e jelenet végpontján azonban nem a gyász, a keserűség érzése az erősebb, hanem az ismét kiküzdött reménység öröme.
Hősei újra meg újra szembesülnek a század botrányával, a második világháború embertelenségével. A madarak elhallgattak (1962) és A férfi (1964) című kisregényében közös problematikát dolgozott fel, arra a morális kérdésre keresve a választ: vajon a szerencsés túlélők érintetlenek, tiszta lelkiismeretűek maradhattak-e, vagy sejtjeikben, idegeikben érzik a múlt léleknyomorító eseményeinek következményeit? Az előbbi regény a katarzis után mintha feloldozást ígérne, az utóbbiban azonban a tragikus lesz az uralkodó elem.
A madarak elhallgattak finom, váltogató szerkezet keretében dolgozza fel mondanivalóját: az öregedő író egyre kínzóbb élességgel döbben rá, ki kell írnia magából a hajdani kínokat, szorongásokat, s őszintén el kell mondania feleségének – az elmondásnak itt az a módja, hogy megírja a regényben a múltat – egy zsidó lánnyal való hajdani találkozását. A lány megpróbál félelmei elől a férfiba 309kapaszkodni, egy tragikus félreértés miatt mégis épp miatta pusztul el. A múlt, bármily szenvedélyes pátosszal idézi fel is az író, épp regényesítésével, egyfajta stilizálással veszít tragikus erejéből, s belopja a konfliktusba a megbocsátás érzését. A férfi viszont egyértelmű keménységgel azt jelzi: nem felejthetünk; s az írónő ebben a regényben hősének nem ad kiutat sem.
A férfi hősnője, Judit visszakerül a lágerből. Férjét valószínűleg megölték, s maga úgy él, mintha álomban léteznék. Hosszú időnek kell eltelnie, míg ráébred, hogy a megváltozott létben új életkereteket kell találnia. Sérült, talajtalan egyéniség, s amikor találkozik a "férfival", úgy érzi, ebbe a megnyugtató, bár soha meg nem nyíló, szilárd egyéniségbe belekapaszkodhatik, mellette talán visszaszerezheti már-már végérvényesen elveszített biztonságát. Reményeiben azonban csalatkozik: rádöbben, hogy a férfi titkolta előtte bűnös múltját. Végképp kiszalad lába alól a talaj, öngyilkos lesz.
A kisregényben könyörtelen élességgel válaszolja meg a műveiben több-kevesebb rendszerességgel exponált erkölcsi kérdést: vajon az emberi szenvedély vagy morális méltóságunk határozza-e meg egyéniségünket és tetteinket. A férfiban van egy pillanat, amikor Judit már-már enged érzelmeinek, s az ismeretlen bűvkörébe kerül, de ezeknél az önfeledt perceknél sokkal erősebb lelkében az a tudat, hogy tisztán kell megőriznie magát. Erre kényszeríti az az embertelen múlt, amelyet átélt, és azoknak az emléke, akiket elveszített.
A férfi írói szempontból fontos tapasztalatokat hozott Palotai Boris számára. Korábbi regényeit és elbeszéléseit is jellemezte, hogy könnyedén beszéltette hőseit; itt viszont a rövidre vágott, tömör párbeszéddel próbálkozott, melynek révén szereplőit is alaposabban megismerhetjük, s a cselekmény is nagyobb léptékű, mert a tudat szabálytalan váltásai olykor nagyobb időközök kihagyását is lehetővé tették. Ez az eljárás nagyobb figyelmet kíván az olvasótól, de segíti a szereplők gondolkodásmódjának megismerésében. A belső tudatfolyam ilyesfajta "külső" megjelenítésében nagy sikerű Zöld dió (1968) című regényében jutott a legmesszebbre.
Elbeszéléseiben is arra törekedett, hogy a társadalom időszerű, megoldatlan erkölcsi konfliktusait jelenítse meg. Míg azonban novelláiban többnyire erősebb az irónia, regényeiben a töprengő, reflektív elem volt az uralkodó. A Zöld dió nagyjából a Próbafelvétel című elbeszéléssel egy időben íródott. Az utóbbi novella egy fiatal lányt mutat be, akit "felfedez" egy rendező, kifacsarja, mint a citromot, s nem törődve a lány reményeivel, visszalöki eredeti környezetébe, amelyből ki akart szakadni. Ez is lehetne tragikus téma, Palotai Boris azonban érezhetően a leleplezés felé viszi az eseményeket, s nem annyira hősének belső fejlődése foglalkoztatja képzeletét, mint a filmesek világának ábrázolása. A Zöld dió hőse lehetne akár ugyanaz a lány, aki egyes szám első személyben mondja el életének furcsa, olykor megdöbbentő fordulatait. Apja régen elhagyta, új családot alapított, s a történet narrátora most anyjával él együtt. Az együttélés csak látszólagos: valójában egymás mellett élnek, egymás számára áthatolhatatlanul. Az anyát elsősorban az foglalkoztatja, hogyan találhatna új élettársat (lánya megfigyeli, milyen furcsa, "éles" a nevetése, amikor férfiak társaságában van), a lány pedig látszólag 310kiszolgáltatottan csapódik ide-oda, mindenütt szeretne gyökeret ereszteni, de sehol sem talál olyan erkölcsi fogódzókat, amelyek segítenék biztonságát megtalálnia.
A kamasz, a serdülő lelki világának ábrázolása fontos és visszatérő témája a világirodalomnak. Palotai Boris abban hozott újat, hogy az ő kamasz lányának a hatvanas évek hazai erkölcsi kérdéseivel kell szembenéznie, és azokban kell állást foglalnia. Családja a szeme láttára hullik szét, s hányatott élete során többször is találkozik fiatalokkal és idősebbekkel, akik egyik napról a másikra élnek, s nem mernek hosszabb távra tervezni, hiányzik belőlük az életalakító képesség. A regénynek jelképessé növesztett figurája Tamás, aki a legváratlanabb pillanatokban tűnik fel hatalmas aktatáskájával a hóna alatt, s mindig magával hozza a megnyugvás légkörét. Közte és a lány között megértő kapcsolat alakul ki, melyet az is bizonyít, hogy egyfajta "metanyelvet" beszélnek, mely mások számára alighanem érthetetlen, ők azonban pontosan ismerik a szavak jelentését és mögöttes tartalmait. Nem véletlen, hogy a regény végén, egy balul sikerült házassági terv kudarcától szorongatva is együtt mennek, s miközben a lány a csalódás könnyeit hullatja, Tamás "visszakapcsol" egy hajdani beszélgetésükhöz, mert minden jó, értelmes párbeszédet tovább kell és érdemes folytatni.
A Zöld dióban érzékletesen ábrázolja a hatvanas évek egyik fájó társadalmi kérdését: a széthulló család tragikus látványát, s ennek erkölcsi következményeit. De az életkeretek lazulásának jó néhány általánosabb morális következményét is felveti. A történetet előadó lány számára talán az a legfontosabb felismerés, hogy nem elég egymás mellett élnünk, meg is kellene ismernünk egymást, s ezek az ismeretek csak akkor lehetnek szilárdak, hitelesek, ha őszintén számot vetünk múltunkkal. (Döbbenetes felismerése például, hogy apja, akit ő életidegen, közömbös embernek ismer, kiélezett helyzetekben szilárd és bátor is volt.)
Amit regényeiben "összemarkolva" ábrázolt, azt részleteiben, egy-egy kiragadott kérdés köré koncentrálva dolgozta fel elbeszéléseiben. Egyike volt a legnépszerűbb novellistáknak. Idegenek voltak tőle a modern prózai kísérletek, annál erősebb volt erkölcsi érzékenysége és aktualizáló szándéka. Novelláinak visszatérő gondolata, hogy a változó világban, az átalakuló erkölcsi normák között hogyan találja meg az ember egyensúlyát, mint lehet a személyiség cselekvő, alkotó részese korának. Ezzel a kérdéssel vetett számot Hetedik év című kisregényében (1978). Ennek hősei: Piri, a munkáslány és Miklós, a mérnök. A férfi, csalódva feleségében, nagy vidéki építkezésen vállal munkát. Itt ismerkedik meg a lánnyal, aki jóllehet közönséges, s nem illik abba a körbe, ahonnan ő származik, valósággal lebilincseli szókimondó nyíltságával. Miklós anyja ugyan óvja attól fiát, hogy ehhez a lányhoz kösse sorsát – az értelmiség és a munkás jellegzetes ellentéte nyilatkozik meg ebben az alig palástolt ellenszenvben –, a fiú azonban végül is feleségül veszi Pirit, aki nem tud feloldódni a fiú környezetében, inkább hajdani társai közé vágyódik vissza. A konfliktus azonban nem emiatt lesz tragikus. Hét éve élnek együtt boldogan, megértésben, amikor drámai esemény kapcsán fény derül a lány életének homályos pontjára: valaha egy nyilvánosház alkalmazottja volt, s az "intézmény" megszűnése után került a vidéki építkezésre. Kapcsolatuknak ezzel vége szakad. A lány, látszólag beletörődve a leleplezésbe, elhagyja férjét és 311gyermekét, s mintha abba is belenyugodnék, hogy férje holt hírét költse. A "hírből" azonban valóság lesz: a rádió jelenti be, hogy a hűvösvölgyi erdőben "felakasztva találtak egy harminchat év körüli asszonyt".
Furcsa módon azt sugallja a kisregény, hogy jóllehet múltja telve volt elhallgatásokkal és úttévesztésekkel, Piri maradt a tiszta ebben a kapcsolatban. Tragédiáját az okozza, hogy nem mert teljes mélységben számot vetni múltjával. Ez a figyelmeztetésnek is beillő gondolat kapcsolja vissza a Hetedik évet Palotai Boris legsikeresebb, mindig erkölcsi nézőpontból ítélkező, korszerű gondolatokat felvető epikájához. "Így volt ő is baloldali, így szocialista – írja Major Ottó –, mert nem tudott más lenni; szíve a szegényeké, az elnyomottaké, az igazságtalanul üldözötteké."

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me