A Nyugat nesztora

Full text search

A Nyugat nesztora
Ambrus ott van a Nyugatot megelőző lapkísérleteknél, s 1908-tól ott van a Nyugat munkatársainak sorában. Művészetének rangos mivolta, s az új irodalom úttörésében vállalt érdemei számos vonatkozásban arra predesztinálnák, hogy odaálljon az új irodalmi mozgalmak élére. De ellentmondásos irodalom- 869politikai pozíciója s politikai szereplése egyre kevésbé teszi erre alkalmassá, egyre inkább elszigeteli. Megmerevedett liberalizmusa 1910-ben már arra készteti, hogy Tisza István mellett írjon politikai pamfletet, szemben a koalíciós ellenzékkel A koalíció életrajza, 1910). A radikális fiatalok előtt túl konzervatív, az üzleties-liberális irodalom számára túlságosan előkelő, a hivatalos irodalom számára túlságosan liberális, felvilágosult. Ambrus elszigeteltsége tükröződik többek között Adyhoz való viszonyában. Adyval kölcsönösen becsülték egymást, de útjaik eltérők voltak. S ennek oka nemcsak politikai természetű – tehát nemcsak Ady Tisza-ellenessége és Ambrus Tisza-pártisága. Nézetkülönbségeiknek mélyebben fekvő, világszemléleti okai is voltak, s ezeknek természetére élénken világít rá Hatvany Lajosnak és Ambrusnak 1910-es polémiája a Nyugat hasábjain, Ludwig Speidelről, a kiváló osztrák kritikusról. Ambrus védelmébe veszi Speidelt a fiatalabb generáció – Hevesi Ákos és Hatvany Lajos lekicsinylő véleményével szemben. Mint az idősebb generáció képviselője fordul a fiatalabb nemzedékhez, hangsúlyozva az előbbinek érdemeit. "Ha egyébként nem – írja – már csak azért is számottarthat az irodalom fiatalságának figyelmére és jóindulatú méltatására. Végre is, eddigelé csak a futuristák állították, hogy ami nem új és nem hadviselés, az nem irodalom: és tisztelt barátom, Hatvany, aki alaposan foglalkozott a mai irodalmi irányok eredetének, történelmének kérdésével, semmiesetre sem lehet az első, aki azt vallja, hogy amit régebben írtak, az mind értéktelen."
Hatvany válasza éles és határozott: Speidelben a századvégies szellemet ítéli el, azt, hogy nincs a világ "centrális" dolgairól véleménye, nincs határozott elvi álláspontja, csak művészien cseveg. Ambrus a Nyugat hasábjain még több ízben állást foglal a régi 19. századi irodalom alapvető teljesítményei, elsősorban a francia realisták mellett, s ezekhez mérten meglehetősen lekicsinylő értelemben nyilatkozik egyes, 20. századi kezdeményezésekről. Ugyancsak 1910-ben, az általános "Maeterlinck-ájuldozások" közepette leleplezi A kék madár "üzleties szellemű" költőjét, s vele szemben ismét egy századvégi "nagy öreget", a klasszikus realista eszmények egyik őrzőjét, Paul Heysét veszi védelmébe (A Maeterlinck-Heyse perről). Majd néhány évvel később, Háborús napló című – 1915–17 folyamán írt cikksorozatában – a század első évtizedének nagy irodalmi jelenségeit bírálja, ismét a 19. századi mércéhez mérve. Anatole France-nak továbbra is szemére hányja egykori Zola-kritikáját. Thomas Mannt a nagy realistákkal szemben szinte gunyorosan marasztalja el: "Nem tehetségtelen író – jelenti ki – de a kicsinyességeket megfigyelő képesség mindenesetre erősebb oldala, mint a kritikus szellem és az erudíció". S hasonló az álláspontja Shaw-ról és d' Annunzióról.
Ambrus fenntartásai az új irodalmi törekvésekkel szemben, minden irónia mellett is csak viszonylagosak. Hatásuk elől nem tud s nem is akar elzárkózni. Irodalmi gyakorlatában érdekes módon csatlakozik a Nyugat fiataljainak újításaihoz – sőt, tekintve, hogy egész munkásságában ennek már megalapozott, kialakult előzménye van: sok tekintetben tudatosabban és érettebben von le bizonyos művészi konzekvenciákat, mint a tapogatódzó, Sturm und Drang korszakukat élő fiatalok.
Egyrészt korábbi irodalmi munkásságának irracionális hangsúlyai kapnak komolyabb szerepet, miután a Nyugat fiataljainak hatása alatt foglalkozik Bergson filozófiájával és a freudizmussal. Ennek következménye az, hogy 870néhány nagyobb alkotásában "centrális" lélektani és filozófiai problémák megoldásával kísérletezik. A bergsoni intuíció és a freudi tanok az ösztönök világára irányítják a figyelmét – az emlékezés és álom, a gyermekkor és öntudat, az élet és halál kapcsolatát vizsgálja. Ámor és Halál (1911) című novelláskötete, valamint a Tóparti gyilkosság (1912) című regénye a kifejezője ennek a törekvésnek. Ez utóbbi egyébként debreceni gyermekkori életének, a múlt század diákvilágának pszichológiai finomságokban gazdag, lírai dokumentuma is. Másfelől viszont művészetének szatirikus tendenciái kapnak erőteljes művészi hangsúlyt: Kultúra füzértánccal (1911) című novella-ciklusában; Mozi Bandi kalandjai (1915) című ifjúsági regényében, valamint néhány kiemelkedő háborús szatírájában, melyek A kém és egyéb elbeszélések című kötetben jelentek meg (1917). Természetesen munkásságának ez a két ellentétes iránya éppen olyan szorosan egybekapcsolódik, mint korábban; az említett motívumok egyformán megvannak mindkét hangnemben. Művészetének érett, lehiggadt, klasszicizáíó korszaka ez. Egyszersmind azonban "öreges" is mindaz, amit csinál: a fiatalok avantgarde-törekvései frissebbek és életközelibbek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me