Romantika és realizmus

Full text search

Romantika és realizmus
Iványi beküldte regényét az Akadémia Péczely-pályázatára, amelyen Jókai, Csiky, Mikszáth mellett csak dicséretben részesülhetett. Regénye kvalitásait elismerték, de kétségtelenül visszatetszést keltett a regény társadalomábrázolásának szokatlansága. Péterfy Jenő szerint a regény nem adja a magyar élet jellemző képét. "Éppoly kevéssé hazai a dzsentri, az arisztokrácia 846és a szociáldemokrácia elemeinek olyan összejátszása, mint azt A püspök atyafisága feltünteti. A szerző meséje e részben s ily kapcsolatban egészen elvont, pusztán kigondolt; nem a valóságot tükrözi, hanem egyelőre az írónak csak azt a vágyát, hogy regényében a társadalom minden rétegét egy ponton egybe akarta foglalni" (BpSz 1891. LXVI. 318–319.). A többi kritikus is inkább csak a regény novellisztikus elemeit méltányolja, a zsánerfestés elevenségét, a pezsgő és szemléletes jeleneteket, a regény koncepcióját, filozófiai mondanivalóját észre sem veszik.
Pedig épp az, amit Péterfy a regény fő negatívumának tart, az egységes koncepció teszi képessé Iványit arra, hogy kiemelkedjen a kor realista prózájának műfaji korlátozottságából, s regényt teremtsen – valóságot ábrázoló regényt, abból az életanyagból, amelyet pályatársai egyelőre csak novellisztikusan tudnak megragadni. S a regény koncepciója, az a megoldás, amelyet Iványi előtérbe állít: mintegy két évtizedre kijelöli azt az utat, amelyet a regényhősöket kereső íróink követhetnek. Mikszáth, Ambrus, Bródy és Krúdy hősei, a közélet mezején elvérezve, beszennyeződve valamennyien egyetlen kiút felé tájékozódhatnak csak: a tiszta érzelmek és szenvedélyek irányában. Az Iványi nyitotta perspektíva az első regényes megfogalmazása irodalmunkban az új romantika, a szecesszió választotta megoldásnak. Semmiképpen sem véletlen, hogy Lázár Béla, Iványi legegyénibb írói vonását az érzelmi élet, a szerelem ábrázolásában véli felfedezni, s ebben a vonatkozásban rokonítja leginkább Turgenyevvel, aki a maga társadalomkritikai mondanivalóját szintén úgy fejezi ki, különösen legutolsó regényeiben, hogy a szennyes közélettel az emberi érzéseket épen, tisztán megőrző szerelmet állítja szembe. "Iványi módszert tekintve – írja – Turgenjeffhez áll a legközelebb, aki a leghűbb, legvalószínűbb módon festi ugyan a kifakadó, megnyilatkozó és érzéki szerelmet, de annak sexuális része mellett hidegen halad el, magasabb, tisztább felfogást rejtegetve szívében. Baudelaire misztikus és szabados felfogásától kezdve át Balzacon, ki egyszerű életműködésnek tekinti a szerelmet, át Zolán, ki az ösztönök megnyilatkozásának, Guy de Maupassanton, ki a sexuális érzés diadalának, Bourget-n, ki raffinált fürtnek, egész Tolsztojig, ki lelkünk gyűlöletteljes kinövését látja benne: senki sincs, aki a szerelemben Turgenyjeff tisztaságérzetével a kedélyállapot és érzékek összhangzó parancsszavát lássa. – És Iványi szellemét Turgenyjeffnek felfogása mélyen áthatotta. Íme nála is, mint mesterénél, nem más az igazi, a nagy szerelem, mint egyszerű házasságra való törekvés. Szerinte férfiú akkor közeledjék a nőhöz, ha esze, ízlése (tehát kedélyállapota), ösztönei és érzése (tehát érzékei) azt mondják: ez az, akivel együtt kell égned, hogy egymás tüzében lángjában összeforrjatok egy egész életre. Akit szeretünk, s aki méltó arra, hogy szeressük, vegyük azt el feleségül. Ez az igazi észházasság. Csak egy dolgot kell köszönni az asszonyoknak, a megosztott szerelmet. – Íme, ez Iványi felfogása a szerelemről, erről az örök szent tűzről, millió boldogságnak és milliárd boldogtalanságnak a forrásáról. – Nincs ebben a felfogásban semmi a modernség raffináltságából, a lírai különösség és a nagyvárosias titokzatosság léhaságaiból. Egyszerű, nemes, mély filozófia ez. A hivő lélek, a nemes emberbarát, a rajongó nőimádó tisztaság érzetének egyszerű megnyilatkozása" (Lázár Béla: A tegnap, a ma és holnap, 1900. 143–144.).
847Romantika és realizmus szimbiózisa valósul meg Iványi regényében. Lesújtó bírálatot mond saját korának eszménytelensége, élősdisége és korruptsága felett, egyben megmutatja a romantikus ideálok metamorfozisát is, bevallja, hogy mindazok az eszmények, amelyek a felvilágosodás és a forradalmak ideológusai szerint arra voltak szánva, hogy betöltsék a polgári társadalom, a közélet tereit, mindinkább kívül szorulnak a valóságon. Aki szerintük akar élni, annak vagy szembe kell helyezkednie korával, vagy el kell menekülnie, vagy – s Iványi és nyomában az egész magyar újromantika főként ezt a megoldást választja – a szerelemben, az érzelmi életben kell őket megőriznie s újjáteremtenie. Iványi műve így lesz egyaránt előfutára a századelő realista, illetve újromantikus, szecessziós törekvéseinek.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me