63. NEMESI MAGYARORSZÁG ÉS FELVILÁGOSULT ABSZOLUTIZMUS (TARNAI ANDOR)

Full text search

63. NEMESI MAGYARORSZÁG ÉS FELVILÁGOSULT ABSZOLUTIZMUS
(TARNAI ANDOR)
A török kiűzése, de különösen a szatmári béke után, Magyarország arculata, néhány évtized alatt, jelentős mértékben átalakult. A háborús dúlásoktól mentes országban a szívós civilizációs munka lassan megtermette gyümölcseit; az ország termelőerői számottevően megnövekedtek. A lakosság száma, amely 1715–1720-ban 3–4 millió között mozgott, a század második felére csaknem megkétszereződött; a parasztság nagy területeket tett újból művelhetővé, a gabonafélék mellett meghonosodó kapásnövények, valamint az alföldi homokon a szőlő termelése pedig intenzívebbé tette a mezőgazdaságot. A török uralom alól felszabadult területek és az ország többi részeinek a színvonala kezdett kiegyenlítődni; sőt – az osztrák örökösödési háború (1741–1748) és a hétéves háború (1756–1763) idején jelentkező, majd az örökös tartományok iparosodása során állandósuló gabonakonjunktúra hatására – a gazdasági élet súlypontja a Felvidékről a délebbi részekre tolódott át.
A Habsburg-abszolutizmus és a magyar rendiség viszonyai közölt e nagy jelentőségű fejlődés azonban csak súlyos egyoldalúságok árán bontakozhatott ki. A fellendülés a mezőgazdaságra korlátozódott, a mezőgazdasági árutermelés hasznát pedig csaknem kizárólag a nagy- és középbirtokosok fölözték le. A 17. század folyamán végzetesen meggyengíteti és visszaszorított polgári erők feléledésére így nem nyílt lehetőség, a szabad paraszti fejlődés lehetőségétől teljesen megfosztott jobbágyság kizsákmányolása pedig a végsőkig fokozódott. Az az agrárprosperitás, mely a jobbágyok munkájának jóvoltából létrejött, csupán a feudális uralkodó osztály dúsgazdag és tehetős rétegei számára varázsolta szinte aranykorrá a 18. század középső évtizedeit.
A legnagyobb gazdagság továbbra is a két főrend, az arisztokrácia és a főpapság kezén halmozódott fel. A két réteg összetétele ebben a szakaszban is azonos: a legmagasabb egyházi méltóságokat, az esztergomi és a kalocsai érsekséget főnemes családok fiai töltötték be, nagyrészt közülük kerültek ki a megyés püspökök is, akiknek száma Mária Terézia (1740–1780) alatt 22-re emelkedett. Az országos hivatalok vezető tisztségeit, a hadsereg tábornoki posztjait s a legfőbb rendi méltóságokat változatlanul az arisztokrácia tartotta megszállva. Minthogy pedig olyan nagyarányú birtokszerzésekre, mint a 17–18. század fordulóján, ekkor már nemigen nyílt lehetőség, egyedül az 501állami szolgálatban szerzett kimagasló hivatali vagy katonai érdemekkel emelkedhettek még egyesek (pl. Grassalkovich Antal, 1694–1771; Hadik András, 1710–1790) az ország legfelsőbb társadalmi rétegébe.
Ha a főnemességgel nem is versenyezhetett, mégis a legerőteljesebb fejlődéssel a jómódú (bene possessionatus) középnemesség dicsekedhetett. A nemességnek ez a hangadó rétege sikeresen úrrá lett a század első évtizedeinek gazdasági nehézségein, s fokozatosan ki tudta magát vonni az arisztokrácia befolyása alól. Anyagi függetlensége tekintélyes földbirtokain nyugodott; gazdasági egyensúlyát a takarékosság, a hagyományőrzés erényével tartotta fenn, ingatlan vagyonát gazdag házasságkötéssel növelte, vélt vagy, valódi örökösödési igényeit nemegyszer nemzedékeken át húzódó perekkel igyekezett érvényesíteni. A "jogásznemzet" kétes értékű megjelölés és a távoli, "magyar" atyafiság gondos ápolása a 18. századi nemesség mentalitásából általánosítódott "nemzeti" jellemvonássá. Ez a réteg tartotta kezében a megyéket, a rendi élet fórumait, ekkor alakult ki a reformkor irodalmából is jól ismert vidéki táblabíró típusa.
A nemesség társadalmi és vagyoni emelkedését hatékonyan elősegítette a hivatali, illetve katonatiszti szolgálat, melynek jutalma nem ritkán bárói cím lett. Ez azonban távolról sem jelentette a vezető udvari arisztokrácia soraiba való bejutást, még kevésbé hatalmas latifundiumok birtoklását, hanem inkább csak a középbirtokos réteg társadalmi és közéleti rangemelkedését tükrözte. Kialakult így az arisztokráciának egy népesebb s viszonylag "szegényebb" rétege (Erdélyben számos grófi család is ide tartozott), mely nemcsak vagyoni vonatkozásban, hanem életmód, kulturális tájékozódás szempontjából is többé-kevésbé a jómódú nemességgel haladt egy sorban.
A nemesség hangadó részének a befolyása igen nagy erővel érvényesült a társadalom többi rétegében is. A nemeseknek és a jezsuitáknak az előző periódusban létrejött érdekközössége a nemesség és szinte az egész egyházi értelmiség szoros egymásrautaltságává fejlődött és szélesedett. Erre az egységre azonban már határozottan a nemesség nyomta rá karakterisztikus bélyegét: míg korábban ő került a papság, elsősorban a jezsuiták befolyása alá, addig ezekben az évtizedekben már inkább a nemesség világiasabb életmódja, szemlélete érvényesült a különböző felekezetekhez, illetve különböző szerzetesrendekhez tartozó egyházi értelmiség köreiben. A kisnemesség tömegein s a különböző kiváltságos népcsoportokon (jászok, kunok stb.) keresztül, valamint az értelmiség alacsonyabb – részben kisnemesi származású elemeinek közvetítésével a nemesi szemlélet és gondolkodás a társadalom igen széles rétegeibe is szétszivárgott.
A 18. század derekára így teljessé vált a nemesi Magyarország kialakulása; az arisztokrácia legfelsőbb elidegenedett köreit, valamint az örökös jobbágyság keretében gúzsbakötött parasztság tömegeit kivéve, a nemesség politikája, ideológiája, ízlése szabta meg a tájékozódás, a cselekvés irányát a társadalomban; jó száz esztendőre ez az osztály lett – jobb híján – a nemzet jövőjének letéteményese. E neki jutott történelmi szerepre azonban a nemesség ebben a periódusban még korántsem mutatkozott elég érettnek és felkészültnek. Eredményeit, gazdagodását ugyanis kiváltságainak, rendi jogainak tulajdonította, s ezek fenntartásában, biztosításában látta az ország jövőjét s az ún. "magyar szabadság" zálogát. E konzervatív magatartást elmélyítette 502megerősödött rendi nacionalizmusa, habár ennek pozitív elemeként a magyar kultúra értékeinek és a nyelvnek megbecsülése is megjelent. Biztató jelenségnek tekinthető viszont, hogy a gazdaság továbbfejlesztésének érdeke, a fejlettebb nyugati országok kifinomult úri életmódjához való felzárkózás igénye, valamint Bécs és az udvari arisztokrácia példája a nemesség fogékonyabb elemeit a korszerűbb, haladottabb gazdálkodás, életforma és műveltség irányában való tapogatódzásra késztette. Az ilyen irányú lépések – ha mégoly szerények voltak is – csökkentették a provinciális elmaradottságot; racionalizálódást és elvilágiasodást eredményeztek s előkészítették a talajt a polgáriasodás számára.
Új gondolatok megjelenése s modernebb irányú tájékozódás azonban egyelőre mit sem változtatott azon, hogy ez a feudális nemesi agrártársadalom mélységesen anakronisztikus jelenség volt a korabeli iparosodó, polgárosodó Európában. Merőben korszerűtlen alapjai – a kevéssé termelékeny robotmunka, a nemesi adómentesség, valamint az abszolutizmus és rendiség kompromisszuma – folytán tartós fennmaradásra ebben a formában nem is számíthatott. A nemzetközi piac és politika összefüggései, fejlődési irányai hamarosan napirendre is tűzték a rendi-nemesi Magyarország alapjainak revízióját. A kezdeményezés e tekintetben a Habsburg-államhatalomtól indult ki, amelyet az osztrák tartományok ipari fejlődésének érdeke, a Habsburg-ház legfejlettebb ipari tartományának, Sziléziának elvesztése (1748), valamint a monarchia adminisztrációjának hosszantartó háborúk viselésére való alkalmatlansága korszerű reformokra kényszerített. A birodalom gazdasági életének és politikai berendezésének újjászervezése, modernizálása a felvilágosult abszolutizmus gondolatkörében indult meg.
Ez a Közép- és Kelet-Európára jellemző 18. századi politikai rendszer a pénzügyi és katonai kérdések iránt fogékony feudális abszolutizmust egyeztette össze a korszerű kapitalista fejlődéssel, amely immár nélkülözhetetlen volt az államhatalom anyagi alapjának megszilárdításához. A korlátlan fejedelmi hatalom eltávolította a polgári fejlődés útjából az első akadályokat, merkantilista kereskedelem- és iparpolitikát kezdeményezett, a hűbéri széttagoltsággal szemben racionális államrendet vezetett be, a közjó érdekében gondot viselt az alattvalók egészségére, műveltségére, számbeli gyarapodására. A felvilágosult abszolutizmus haladó reformjaival addig a határig támogatta a polgári fejlődést, míg az nem fenyegette a feudális osztályuralmat. Kritikus esetekben a nemesség oldalára állt, később pedig, a francia forradalom hatására, reakcióba fordult. A felvilágosodott abszolutizmus legjelentősebb uralkodói II. (Nagy) Frigyes porosz király, II. Katalin orosz cárnő és II. József. Mária Terézia kora csak előkészítő szakasz fiának, a későbbi "kalapos király"-nak egy évtizedes uralkodásához (1780–1890); az új politikának ekkor még csak egyes vonatkozásai érvényesültek.
Magyarország haladása szempontjából a Habsburgok felvilágosult abszolutizmusának intézkedései erősen ellentmondásosak voltak. Az új birodalmi koncepció szerint az ország mint agrárállam illeszkedett be a Habsburg-országok gazdasági rendszerébe, feladata a nyersanyag és élelmiszertermelés volt, melynek ellenében az osztrák tartományok ipari termékeit vette át. Helyzetét az 1754. évi vámszabályzat rögzítette, amely a hazai kivitelt Ausztria felé irányította, és minden más versenytárssal szemben biztosította az örökös tartományokból 503származó iparcikkek behozatalát. Ezek az intézkedések Magyarországot gyarmati jellegű gazdasági függésbe szorították, s az ausztriai polgárosodás előrehaladását a hazai polgári fejlődés hátráltatása által igyekeztek biztosítani. Arra viszont következetesen törekedett a Habsburg-kormányzat, hogy nyersanyagtermelő szerepét az ország mennél jobban betöltse, s ennek érdekében a haladó reformok egész sorát kezdeményezte. Erőteljes propagandát és kísérletezéseket indított a mezőgazdaság korszerűsítésére; gondot fordított a szociális és egészségügyi viszonyok megjavítására; az 1767-ben kiadott urbáriummal állami ellenőrzés alá vonta a jobbágy és a földesúr közötti viszonyt, bizonyos fokú védelmet biztosítva a parasztnak a mértéktelen kisajátítási és robotoltatási törekvésekkel szemben; megreformálta s állami irányítás és ellenőrzés alá vonta az iskolaügyet; csökkentette az egyházak s különösen a jezsuiták társadalmi és politikai befolyását; s kísérletet tett a nemesség megadóztatására is.
E kezdeményezésekkel szemben a magyar rendek álláspontját többnyire a nemesi osztályérdekek által meghatározott szűklátókörűség jellemezte. Az ország érdekeit súlyosan sértő és jövőjét veszélyeztető vámrendeletet különösebb ellenállás nélkül elfogadták, mivel az közvetlenül nem érintette jövedelmüket; a korszerű gazdasági, egészségügyi és kulturális intézkedéseket részben helyesléssel, részben közönnyel fogadták; a jobbágyság védelmét szolgáló intézkedések végrehajtását, amennyire csak lehetett, akadályozták; a nemesi adóztatást célzó törekvéseket pedig meghiúsították. Az abszolutizmus káros tendenciái így akadálytalanul, haladó erőfeszítései viszont csak erős korlátokkal érvényesülhettek. E fejlemények azonban elegendőek voltak ahhoz, hogy a magyar rendiség és a Habsburg-abszolutizmus kompromisszumán alapuló hagyományos rendszert meglazítsák, ami különösen az 1764–1765. évi országgyűlés alkalmával vált nyilvánvalóvá. Ekkor ugyan a reakciós rendi-nemesi érdekek védelmében robbant ki Béccsel szemben a "nemzeti" elégedetlenség, a nemesség legjobbjai azonban hamarosan felismerték, hogy nemzeti érdekeiket csak akkor tudják megvédeni és biztosítani, ha maguk is a polgárosodás útjára lépnek. A 60-as években az uralkodó osztály egyes tagjai földbirtokaikon megkezdték a korszerű technika bevezetését, sőt megvetették a manufaktúra-korszak alapjait is. Az 1770-es években azután a felvilágosodás ideológiája adott lendületet a polgárias erőfeszítéseknek, lezárva egyúttal a magyar barokk jó másfél évszázados korszakát.
Az 1740 tájától az 1770-es évekig terjedő emberöltő a magyar barokk kései szakasza, amikor a második jobbágyságon alapuló gazdasági struktúra még szilárdan fennáll, s a feudális egyház még változatlanul fontos tényező", de amikor a nemzeti élet vezető erejévé emelkedett nemességen belül már csendben utat törnek bizonyos modernebb, a barokkon túlmutató tendenciák. Ezek az évtizedek, melyekre a barokk kései stílusváltozata, a rokokó nyomja rá bélyegét, már átvezetnek a felvilágosodott ideológiájú klasszicizmus világába; ha bátortalanul is, előkészítői a következő nagy korszak számos vívmányának.
Ebben az átmeneti periódusban – akárcsak a középkor és a reneszánsz kései időszakában is – erősen összemosódnak a kultúra és az irodalom rétegei, irányai. A nemességnek nemcsak a társadalmi, hanem a kulturális életben is érvényesülő hegemóniája következtében a barokk kései szakaszának irodalma, tartalmát, tendenciáját, ideológiáját tekintve, csaknem teljes egészében nemesi 504jellegű. Csupán az irodalmi műveltség eltérő előzményei, s bizonyos speciális működési területek alapján különíthető el többé-kevésbé világosan a művelt nemesek írói működése az egyre inkább laicizálódó egyházi értelmiség tudományos és irodalmi tevékenységétől. Az ezekben az évtizedekben tovább terebélyesedő és gazdagodó népszerű irodalom is magán viseli a nemesi hatás jegyeit, s erősen érintkezik mind a nemesek, mind pedig a művelt értelmiségiek munkásságával.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me