DR. HOMOLYA RÓBERT nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Először is szeretném megköszönni a frakciók támogatását a törvénytervezettel kapcsolatosan. Hangsúlyozni szeretném, hogy a Tisza nemzetközi vízi úttá történő nyilvánítása tekintetében az első lépés az, hogy ez a nemzetközi szerződés és megállapodás kihirdetésre kerüljön, ezután beszélhetünk arról, hogy a Tisza nemzetközi vízi úttá válik, és ezután lehet áttekinteni azt, hogy milyen jövőbeni fejlesztéseket lehet végrehajtani, hogy ez a vízi útvonal, vízi szállítmányozási útvonal fenntartható legyen, és az itt élők boldogulását szolgálja.
Nagyon röviden, csak pár dolog a vízi szállítmányozással kapcsolatosan. Azt gondolom, hogy a kormány az elmúlt időszakban nem volt tétlen e tekintetben, ha csak arra gondolok, hogy a győr-gönyűi, a komáromi, a csepeli, illetve a mohácsi kikötők vonatkozásában nagyobb kikötőfejlesztésekbe fogott a kormány, illetve az úgynevezett Connecting Europe Facilityn, tehát egy CEF-es európai uniós pályázaton több dunai hajózást érintő pályázat támogatásáról döntött a magyar kormány, és ez sikeresen szerepelt az Európai Bizottságnál is. Úgyhogy azt gondolom, hogy a Duna hajózási útvonalának fenntartása, ehhez kapcsolódó fejlesztések a jövőben meg fognak indulni, akár ha a kikötőkre, akár ha a folyami szabályozásra gondolok.
A vízlépcsők tekintetében, illetve a Duna-Tisza összekapcsolása tekintetében is, aminek, azt gondolom, több évtizedes irodalma van - lehet, hogy még több évtizedes vita lesz ennek a megvalósítása -, meg fog nyílni a nemzeti közlekedési stratégiának a következő időszakra történő mind társadalmi, mind szakmai tervezése, és azt gondolom, hogy ekkor ezeket az ötleteket és elképzeléseket újra lehet majd tárgyalni.
Csak egy nagyon rövid megjegyzés a vízi szállítmányozási adatokkal kapcsolatosan. Ebben valóban Magyarország az említett országoktól sajnos elmarad, egészen egyszerű okból kifolyólag, mert nincsen tengerünk.
Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)