DR. HOMOLYA RÓBERT nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előterjesztője: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A jelen törvényjavaslat Magyarország Kormánya és a Szerb Köztársaság Kormánya között a tiszai hajózásról szóló, még 1955-ben megkötött nemzetközi egyezmény kihirdetéséről rendelkezik. A törvényjavaslat célja az, hogy a szerb féllel megkötött egyezménynek a magyar jogrendbe be kell illeszkednie, és a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásokról szóló törvény alapján a törvényi szintű kihirdetése szükséges e nemzetközi egyezmény módosításának.
Ez a megállapodás 2016. november 21-én került aláírásra Nišben. 1955-ben a Jugoszláv Szövetségi Népköztársaság és az akkori Magyar Népköztársaság Kormánya között a tiszai hajózást érintően egy nemzetközi megállapodás jött létre, a mai napig is alkalmazott tiszai egyezmény. A tiszai egyezmény alapján a részes államok lobogója alatt közlekedő hajók számára szabad hajózást biztosít a Tiszának a Tokajtól a Tiszta torkolatáig terjedő, hajózható szakaszáig. Mint említettem, csak a két ország lobogója alatti hajók számára teszi lehetővé a szabad hajózást ez az egyezmény.
2004-ben hazánk csatlakozott az Európai Unióhoz, és az európai uniós csatlakozáskor a nemzeti vízi útjainkat is megnyitottuk az uniós tagországok részére, ugyanakkor a Tisza vízterületére történő hajózás csak a Szerb Köztársaságon keresztül lehetséges, harmadik országbeli, uniós lobogójú, polgári célú közlekedést végző hajók csak engedéllyel, díj ellenében hajózhatnak a Tisza szerb szakaszán.
Magyarország elkötelezett amellett, hogy a Tisza folyó nemzetközi vízi úttá váljon, és a TEN-T, úgynevezett transzeurópai közlekedési hálózat, víziúthálózat részévé váljon, és ehhez szükséges az, hogy a harmadik országokra is kiterjedő szabad hajózás útjában álló adminisztratív akadályokat feloldjuk.
A Tisza nemzetközi hajózásra való megnyitásának feltétele a parti államok közötti, a Tisza nemzetközi vízi úttá nyilvánításáról szóló nemzetközi szerződés megkötése. Ennek első lépése pedig ez a korábban említett 1955-ös tiszai egyezmény felülvizsgálata volt.
A kihirdetendő egyezmény biztosítja a Tisza folyón való szabad és nyitott hajózást minden ország számára, függetlenül attól, hogy a hajók milyen lobogó alatt közlekednek, és a jelen egyezmény hatálya is a Tisza folyónak arra a hajózható részre terjed ki, amely Tokajtól a folyó torkolatáig tart.
Reményeink szerint a Tisza említett szakaszának nemzetközi vízi úttá nyilvánítása hozzá fog járulni az érintett régió gazdasági, turisztikai fejlődéséhez, továbbá a belvízi úton történő nemzetközi áruszállítás megkönnyítéséhez és növekedéséhez. Ezért kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a T/13921. számon beterjesztett törvényjavaslatot elfogadni és a Magyarország Kormánya és a Szerb Köztársaság Kormánya között a tiszai hajózásról szóló egyezmény kihirdetését támogatni szíveskedjen. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)