DR. HARANGOZÓ TAMÁS ATTILA

Full text search

DR. HARANGOZÓ TAMÁS ATTILA
DR. HARANGOZÓ TAMÁS ATTILA (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Először is az ellenzék nevében engedjék meg, hogy elnézést kérjünk a kormánypártoktól, hogy elrontottuk ezt a törvényt, tényleg bocsánatot kérünk, hogy rosszul csináltuk meg ezt a törvényt és rosszul fogadtuk el; mea culpa.
Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény egyes kereskedelmi építmények engedélyezése, fenntarthatósági szempontjainak érvényesítése érdekében történő módosításáról szóló törvényről beszélünk, egyszerű nevén a plázastop nevű törvényről. Ezt a törvényjavaslatot az Országgyűlés december 9-én fogadta el, január 1-jén a rendelkezései már hatályba is lépnének. A köztársasági elnök az elfogadott törvényt több szempontból is aggályosnak tartotta, ezért visszaküldte megfontolásra a Magyar Országgyűlésnek. Ennek a nagy megfontolásnak vagyunk itt ma egyébként szemtanúi.
Az első pont, amiben a köztársasági elnök kifejtette a véleményét, aggályait, az, hogy a 2015. január 1-jén hatályba lépő törvény a szakhatósági eljárásban egy olyan bizottság véleményének beszerzését írja elő, amely - szintén ezen törvény alapján - megalakításának határideje 2015. február 1-je, a szakhatósági és az előzetes szakhatósági eljárás lefolytatása ezért a joghézag következtében 2015. február 1-je előtt nem is lehetséges.
A másik: mind az építésügyi hatósági, mind azon belül a szakhatósági eljárásban alkalmazandóak a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezései, ennek ellenére az elfogadott törvény a szakhatósági eljárás felfüggesztését a Ket. vonatkozó szabályozásával ellentétesen teszi lehetővé. És itt a lényeg: a felfüggesztés legkevesebb 60 napos időtartamára is tekintettel - az elnök szerint is - ez a szabályozás nem biztosítja az ügyfeleket megillető tisztességes ügyintézéshez való jog érvényesülését.
Végül: nem határozza meg a törvény a bizottsági véleménynek a szakhatósági eljárásban való mérlegelésének szempontjait sem, ennek az elnök úr is garanciális jelentőséget tulajdonít. Erre hallhattuk ma azt a TAB ülésén az államtitkártól, hogy még az életben nem volt olyan törvény, amelyik elfogadásának időpontjában a végrehajtási rendeletet is a kormány be tudta volna mutatni; ez egy erős érvnek tűnik.
Nézzük akkor, hogy mit is hozott be ma a kormány a TAB módosító javaslatainak formájában! Az első problémára, tudniillik, hogy úgy lép hatályba január 1-jével a törvény, hogy a szakhatósági bizottság, amelyiknek a véleményét ki kéne kérni, csak egy hónappal később alakul meg - és itt nyilvánvalóan joghézag van -, azt a remek megoldást találták önök, hogy a február 1-jei megalakulást január 15-re írják elő.
Szeretnénk felhívni a figyelmüket, hogy ezzel az égvilágon semmit nem oldottak meg. Jogi szempontból az, hogy 30 nap joghézag van vagy csak 15 nap joghézag van a törvényben, teljesen mindegy, a lényeg az, hogy a törvény hatálybalépésének időpontjában - amit az államfő kifogásolt - nem teljesülnek a törvény végrehajtásának feltételei, tehát ezzel önök az égvilágon semmit nem oldottak meg.
A bizottsági ülésen is hangsúlyosan felhívtuk a figyelmüket, hogy a törvény gyors elfogadásának egyik politikai indokaként azt mondta a Fidesz vezetése, hogy azért van erre szükség, hogy ne kerüljön sor költséges perekre, hosszú perekre, vagy esetlegesen a kérelmezők - beperelve a magyar államot - ne indítsanak kártérítési pereket a magyar állammal szemben. Higgyék el, ez a mai törvényjavaslat vitájának is az egyik legfontosabb része: annak, hogy a Magyar Országgyűlés ilyen pocsék minőségű törvényeket fogad el, előbb-utóbb valaki megfizeti az árát, no, persze nyilván nem azok a kormánypárti képviselők, akik ezt megszavazzák.
Ez a javaslat továbbra sem zárja ki ennek lehetőségét, tisztelt képviselőtársaim, például azért, mert a külön, úgymond a gyevi bírónak szánt szabályozás a határidő tekintetében - hogy csak február 1-jétől kell majd az ügyeket intézni, noha január 1-jével hatályba lép a törvény - egyértelműen ellentétes a közigazgatási eljárásról szóló törvénnyel, amelyik azt mondja ki, hogy a kérelem beérkezésének másnapján érdemben a hivatalnak foglalkoznia kell az üggyel.
(13.30)
Tehát ami a lényeg: nem zárják ki annak lehetőségét, hogy a januárban beadott kérelem el nem bírálása miatt a kérelmezők a jövőben esetleg az államot bepereljék, és hosszú, költséges kártérítési perek elé nézzen a magyar állam az önök rossz törvényalkotása miatt.
Tisztelt Képviselőtársaim! Továbbra sincs válasz, érdemben továbbra sem adtak választ arra, hogy miért veszik el a helyi közösségek döntési jogát azzal kapcsolatban, hogy milyen típusú épületet, milyen típusú kereskedelmi egységet és mekkorát kívánnak engedélyezni a saját területükön. Hiszen ennek a törvényjavaslatnak az érdemi, tartalmi része az, hogy önök egy kézbe, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal elnökének kezébe adják országosan ezt a döntési jogosultságot. Továbbra sem tudnak egy épkézláb indokot mondani, hogy miért nem tartják annyira felnőttnek, miért nem tartják annyira partnernek az ott élő embereket, hivatalnokokat és önkormányzatokat, hogy ezt ők helyben eldöntsék. Továbbra sem ad választ a mai módosító javaslatuk arra, hogy mitől lesznek elkerülhetők ezek a perek, hiszen a köztársasági elnök vétójának vagy megfontolásra visszaküldésének alapvető indokai közül egyetlenegyet sem kezelnek százszázalékosan megfelelően.
Igen, ez a kapkodás, ez a mai nap is megmutatja, hogy önöknek mit jelent az, ha a köztársasági elnök önöket arra kéri, hogy fontoljanak meg egy törvényt. Tudják, annak a szónak, hogy „megfontolni”, van egy jelentése. Amit ma itt látunk, az minden, csak nem megfontolás, az biztos.
Az ellenzék ma a továbbiakban is erőteljesen jelezte, hogy súlyos törvényhozási hibák vannak ebben a törvényben. Itt mondom el most is a jegyzőkönyv számára azért, hogy ne érhesse még egyszer az ellenzéket az a kritika, hogy nem szóltunk időben: tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, ez a törvény továbbra is alkalmazhatatlan, végrehajthatatlan, és komoly perek elé nézhet az állam, ha a jelen formájában elfogadják.
Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP padsoraiból.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me