DR. TÓTH BERTALAN,

Full text search

DR. TÓTH BERTALAN,
DR. TÓTH BERTALAN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy az MSZP minden olyan törvényjavaslatot és kezdeményezést támogat, amely a nemzeti vagyonnal történő gazdálkodás átláthatóságának növelése irányába mutat.
Az MSZP Lázár János országgyűlési képviselő bátortalan kezdeményezésének céljával, így a közügyek átláthatóságának elősegítésével is egyetért. A benyújtott törvényjavaslattal kapcsolatban azonban több dolgot nem értünk. Miért Lázár János országgyűlési képviselő nyújtotta be mint egyéni indítványt, és miért nem a kormány? Miért kellett 2014 júliusában szűkíteni a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-től igényelhető közérdekű adatok körét, ha most változtatni akarnak ezen? Miért lett ennyire bátortalan a javaslat, miért nem akarja az előterjesztő a közügyeket ténylegesen átláthatóvá tenni?
Az első dologgal kapcsolatban szeretném elmondani, hogy nem érthető, hogy miért nem a kormány a törvényjavaslat benyújtója, miért országgyűlési képviselőként nyújtotta be ezt a javaslatot Lázár János, hiszen ő a Miniszterelnökséget vezető miniszterként a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. felett gyakorolja a tulajdonosi jogokat, így a kormányon keresztül is benyújthatta volna a javaslatot.
Abból a szempontból persze logikus lehet, hogy a kormány helyett országgyűlési képviselő az előterjesztő, ha a kormány nem elkötelezett a közügyek átláthatóságának megteremtésében, márpedig az Orbán-kormány eddigi működését sok mindennel lehet vádolni, de azzal nem, hogy nagy hangsúlyt fektetnének az átlátható működésre. Emlékeztetőül szeretnék néhány példát is említeni. Az E.ON-ügyre gondolok, titkolózás, pereskedés utáni adatszerzés; a Magyar Villamos Művek offshore-gázvásárlására, itt is titkolózás, pereskedés folyamatban; az infótörvény módosítása, adatigénylés megnehezítése; a takarékszövetkezeti szektor elrablása, ebben is a titkolózás; a trafikmutyira gondolok, ahol szintén Lázár volt az előterjesztő, de a törvényjavaslat szerzője, mint ismert, az egyik dohányipari cég vezetője volt.
A második kérdéskör, amit említettem, ezzel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy miért kellett 2014 júliusában szűkíteni a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-től igényelhető közérdekű adatok körét, ha most változtatni akarnak rajta. A kormányzati szerkezetátalakítással összefüggő salátatörvényben vezette be a Fidesz az MFB banktitokkal kapcsolatos rendelkezéseit. Ezzel az MSZP akkor sem értett egyet, mivel alapvetően gyengítette a közügyek átláthatóságát, tekintettel arra, hogy jelentősen szűkítette a közérdekű adatok megismerhetőségi körét. Ha most változtatnának ezeken a szabályokon, akkor Lázár János ezzel a javaslattal bírálja a kormány korábbi javaslatát. Ha igen, akkor mi ezzel egyetértünk, sőt további javaslataink vannak.
És ezzel a javaslattal függ össze a harmadik dolog: miért lett ennyire bátortalan maga a javaslat, miért nem akarja az előterjesztő a közügyeket ténylegesen átláthatóvá tenni? Amennyiben ugyanis az előterjesztő, Lázár János országgyűlési képviselő valóban a közügyek átláthatóságát kívánja elősegíteni, a Miniszterelnökséget vezető miniszterként a tulajdonosi jog gyakorlása alá tartozó MFB Zrt.-nél, akkor ahhoz nemcsak a pártingatlanok vásárlásával kapcsolatos dokumentumokat, hanem az MFB egyéb szerződéseit is elérhetővé kellene tenni. Ennek hiányában ugyanis érdemi előrelépés nem történhet a közügyek átláthatóságának megteremtése irányába.
Ahogy hallottuk a kormány képviselőjének a szavait, megnövekedett az érdeklődés a pártingatlanok vásárlására fordított bankhitelek kapcsán. Én szeretném akkor az érdeklődést megerősíteni, hogy megnövekedett az érdeklődés például a Közgép részére biztosított 34 milliárdos hitelszerződéssel kapcsolatban. Azt gondolom, hogy ez nagyságrendjében is és furcsaságában is közérdeklődésre tart számot. Tehát kérdezzük azt, hogy ezt a banktitokfeloldást miért nem terjeszti ki ezekre a hitelszerződésekre. A Közgép 34 milliárdos hitelszerződésére gondolok. A takarékszövetkezeti szektor átalakításával kapcsolatos dokumentumokra gondolok - miért nem terjeszti ki az átláthatósági javaslatát Lázár János ezekre a dokumentumokra is? Illetve azokra a tanácsadói szerződésekre, amelyeket a mai napig nem ismerhettünk meg. Sőt, ha Lázár János valóban a közügyeket akarja átláthatóvá tenni, és úgyis sokat foglalkozik a civil szervezetekkel, akkor foglalkozhatna például a CÖF működésének átláthatóvá tételével is.
Tisztelt Képviselőtársaim! Az MSZP a közügyek átláthatóságának elősegítése érdekében a nemzeti vagyonnal történő gazdálkodás teljes átláthatóságának megteremtését támogatja, ezért az MFB Zrt. mint a nemzeti vagyonba tartozó gazdasági társaság tekintetében is a teljesen átlátható működést kívánja elősegíteni. Éppen ezért az MSZP módosító javaslatot fog benyújtani - illetve ezt ma már be is nyújtottam - a törvényjavaslathoz, amelynek célja mindezek alapján az, hogy a Lázár János országgyűlési képviselő által a közügyek átlátható működésének elérése érdekében benyújtott törvényjavaslat tartalmát kiszélesítve bátrabb lépések megtételére ösztönözze a nyilvánosságot és az átlátható működést eddig kerülő kormánypárti képviselőket.
Kérem, támogassák a módosító javaslatot, ebben az esetben a Magyar Szocialista Párt frakciója is jó szívvel fogja ezt a javaslatot támogatni. Köszönöm szépen, elnök úr, a szót. (Taps az MSZP soraiból.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me