SZABÓ ZSOLT

Full text search

SZABÓ ZSOLT
SZABÓ ZSOLT nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A kormány az elmúlt években egyértelművé tette, hogy kiemelt törekvésként kezeli a fogyasztók jogainak hatékonyabb védelmét, e cél megvalósítása érdekében számos jogszabályt módosítva erősítettük meg a hazai fogyasztóvédelem szerepét. A nagy közszolgáltatók gazdasági erőfölényéből adódó visszásságok, jogsértések kivizsgálása és orvoslása ma a fogyasztóvédelem egyik legfontosabb feladata és célkitűzése. A fogyasztók elvárják a jogsértő vállalkozásokkal szembeni határozott hatósági fellépést és egyedi sérelmeik orvoslását. Emellett szükségük van arra, hogy minél egyszerűbben hozzáférjenek azokhoz az alapvető információkhoz, amelyekre a fogyasztóvédelem során szükségük van.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság széles hatáskörű jogosítványokkal rendelkezik, a lakossági felhasználók tekintetében valamennyi közszolgáltatási területen, így a villamosenergia-, a gáz-, a földgáz-, a távhő-, víziközmű-, hulladékgazdálkodási, kéményseprő- és egyéb ipari szolgáltatások. 2012-ben összesen 4731, közüzemi szolgáltatásokhoz kapcsolódó beadvány érkezett a hatósághoz, míg ez a szám tavaly meghaladta a 7 ezret. Ez is bizonyítja, hogy mennyire fontos feladatot lát el maga a hatóság ezen a területen. Az idei évben a panaszok száma eddig a 2013. évi adatokhoz hasonlóan alakul, és a közszolgáltatások területén a legtöbb beadvány a szolgáltatók számlázási, elszámolási gyakorlatával és a számlaérthetőséggel kapcsolatban jelenik meg.
(16.20)
A kiemelkedő számú lakossági panasz miatt a jogalkotó a fogyasztóvédelemről szóló törvény módosításával létrehozta január óta a Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő fogyasztóvédelmi rezsipontokat. Ennek elsődleges feladata, hogy a fogyasztók tájékoztatása a közszolgáltatásokat érintő jogszabályi előírásokról, a fogyasztó által kezdeményezhető hatósági eljárásokról, az igényérvényesítésről szóló eszközökről minél gyorsabb és közvetlenebb legyen.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a hivatal munkatársai segítséget nyújtanak a szolgáltatóval történő kapcsolatfelvételben és az ügyek intézésében. A rezsipontok hatáskörének szélesítése feltétlenül indokolt ezért, és az érdeklődő fogyasztók valamennyi szolgáltatási területen, így a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz, a kéményseprőipari közszolgáltatás területén, valamint a vezetékes PB-gáz-szolgáltatás és a PB-gáz-tartályban vagy palackban történő forgalmazásával kapcsolatban is minden igényét tudja érvényesíteni.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a jogi szabályozás több helyen pontosításra, kiegészítésre szorul, és részletesebben szükséges rögzíteni a szolgáltatókat terhelő kötelezettségeket, ez a jogszabály, ez a törvénytervezet erről szól. A fogyasztók érdekei megkívánják, hogy a közszolgáltatók a kor elvárásainak megfelelően honlapot működtessenek, és különösen a vállalkozások a szolgáltatásra és annak jogszabályi hátterére pontos, precíz, megbízható és tömény információt tudjanak nyújtani.
A fogyasztóvédelmi referens feladata a vállalkozás fogyasztókat érintő tevékenységére való figyelemmel a vállalkozás alkalmazottai részére fogyasztóvédelmi tárgyú oktatás, képzés szervezése. A referens kapcsolatot tart a Fogyasztóvédelmi Hatósággal, a békéltető testülettel és más szervekkel. A vállalkozásoknak mindenkor a fogyasztóvédelmi tárgyú jogszabályok maradéktalan betartásával kell kiszolgálni a felhasználókat. E folyamatok megfelelő működésének szemmel tartása a referens dolga, és csak akkor láthatja el a feladatát a leghatékonyabban, ha rendelkezik a feladatának ellátására szóló képesítéssel, és így a tevékenységet tökéletesen tudja biztosítani.
A rezsicsökkentéssel kapcsolatosan az ágazati törvényeket az elektronikus hírközlés, villamos-energia-, földgáz- és a víziközmű-szolgáltatás területén a polgári törvénykönyv hatálybalépésével összefüggésben módosította maga a Ptk. A bevezetett rendelkezések gyakorlati alkalmazása során fölmerült problémák kiküszöbölése érdekében a javaslat részletesen meghatározást ad a számlázási rendszerek tanúsítására. A beérkező panaszok alapján a fogyasztók számára például gyakran okoz nehézséget, hogy a távhőszámlájuk kézhezvétele és annak fizetési határideje között nem áll rendelkezésükre elegendő idő a számla kiegyenlítésére. Ezért annak érdekében, hogy a szolgáltató számlázási gyakorlata a felhasználók számára kiszámíthatóvá váljon, szükséges ennek az előírásnak a módosítása, és a felhasználónak a kézhezvételtől számított 15 napja legyen arra, hogy kifizesse, kiegyenlítse a számláját.
A fogyasztói érdekek magasabb szintű védelme érdekében indokolt a víziközmű-szolgáltatás területén a Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörét kiterjeszteni az üzletszabályzatban foglalt előírások lakossági felhasználókkal szembeni megsértésének eseteire is. A szolgáltató személyében bekövetkező változás esetén előfordul, hogy a korábbi szolgáltató nem adja át a korábbi szolgáltatásra vonatkozó adatokat az új szolgáltatónak. Különösen problémát jelent ez a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás területén, ahol is 2014. július 1-jétől kezdődően kizárólag nonprofit gazdasági társaságok végezhetik ezt a feladatot, és több, külsős szolgáltatóval dolgozó terület szüntette meg az ellátást ezáltal, és nem adta át az adatbázisait, nem adta át az információkat.
A jelenlegi jogszabályszöveg értelmében minden közszolgáltató köteles a rezsicsökkentésnek köszönhető megtakarítás göngyölített összegét feltüntetni. Szolgáltatóváltás esetén azonban gyakran előfordul az is, hogy az előző szolgáltató nem adja át a korábbi szolgáltatásaira vonatkozó adatokat az új szolgáltatónak. Ezért indokolt a jelenlegi törvényszöveg kiegészítése azzal, hogy a régi szolgáltató köteles legyen ezeket az információkat átadni, és biztosítani az új szolgáltató törvényi kötelezettségnek való megfelelőségét.
A kéményseprőipari közszolgáltatás területén a Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre kizárólag a kötelező számlaképekre terjedt ki eddig. Mivel a gyakorlatban sokszor merül fel a probléma a számla konkrét tartalmával kapcsolatban, indokolt kibővíteni a hatóság jogkörét. Ez ebben a jogszabályváltozásban megtörténik.
Jelenleg a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás területén az egyes településeken eltérően alakul a számla kiállításának gyakorisága. Van, ahol havonta, kéthavonta, negyedévente, félévente, évente kerül erre sor. Ezért javasolt a fogyasztói érdekek védelme érdekében az egységes szabályozás alá vonni ezt a területet is. Ennek megfelelően legalább háromhavonta köteles kiállítani a szolgáltató.
A régi Ptk. alapján a követelések öt év alatt évültek el, ha bármilyen jogszabály másképp nem rendelkezett. Ezzel összhangban bizonyos közszolgáltatási területekre vonatkozóan az ágazati szabályozás eltérő időt állapított meg, például a villamos energia és a földgáz esetében ez kettő év volt. Az új Ptk. szerint a polgári jogi viszonyokra vonatkozó jogszabályokat e törvénnyel összhangban kell értelmezni. Az új Ptk. azonban nem engedi meg, hogy más jogszabály eltérő elévülési időt határozzon meg, így az egyes közszolgáltatási ágazatokkal kapcsolatosan a törvényekben szereplő elévülési időhöz kapcsolódóan az új Ptk.-t egyeztetni kell, és az elévülésre vonatkozó szabályokat át kell dolgozni.
Gyakran érkezik a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz olyan beadvány, amely azt sérelmezi, hogy a közszolgáltató átadja a követelését egy arra szakosodott cégnek, amelyről tájékoztatást kap egy felszólítás keretében. Azonban abból gyakran sem a követelés eredeti jogosultja, sem a pontos jogcím, sem az esedékesség nem derül ki. A követeléskezelőnek gyakran nincs semmilyen információja az eredeti követelésre vonatkozóan.
Megoldást jelent e problémára ennek a jogszabályi szintű rögzítése, hogy amennyiben a közszolgáltató elad egy követelést egy cégnek, úgy tájékoztatnia kell a fogyasztó adatairól, a követelés jogcíméről és a valódi esedékességről. Ezekből az adatokból a követeléskezelőnek szintén tájékoztatni kell a fogyasztót a felszólítás megtételekor, így a fogyasztó ellenőrizni tudja a követelés megalapozottságát. Szükséges tehát előírni a követelés átadásának legalapvetőbb szabályait, a tájékoztatási követelményeket, valamint azt, hogy a követeléskezelő a fogyasztó beadványára 15 napon belül köteles írásban és érdemben válaszolni.
Tisztelt Országgyűlés! A fogyasztók jogainak hatékony védelme, a helyzetük megerősítése érdekében kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a képviselői önálló indítványt megtárgyalni és támogatni szíveskedjék. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me