DR. NÉMETH IMRE

Full text search

DR. NÉMETH IMRE
DR. NÉMETH IMRE földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A csatlakozás időpontjához közeledve egyre sürgetőbbé vált az Unióból érkező források fogadására alkalmas intézményrendszer kialakítása és az ezek működéséhez szükséges hazai jogszabályi feltételek létrehozása.
(20.30)
Mint önök előtt is ismert, a kormányprogram a vidék- és agrárfejlesztéssel foglalkozó részében kiemelt feladatként jelöli meg az európai uniós csatlakozásra való felkészülést, valamennyi támogatási és fejlesztési rendszerben érvényesítve az európai uniós nyilvántartási és szakmai követelményeket. Ezen vállalás első fontos lépéseként a kormány 2003 júniusában döntött a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal felállításáról. Az új szervezet, amely az uniós szabályozásnak megfelelő kifizető ügynökségi feladatokat látja el, 2003. július 1-jével jött létre, önállóan gazdálkodó, jogi személyiséggel rendelkező, országos hatáskörű központi hivatalként. A hivatal a SAPARD-hivatal és az Agrárintervenciós Központ általános jogutódja, ezzel előkészítve annak lehetőségét, hogy valamennyi mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatás egy csatornán keresztül jusson el az érintettekhez.
A hivatal szervezetének kialakítása, akkreditációja előfeltétele, hogy Magyarország, illetve a hazai kedvezményezettek az európai mezőgazdasági orientációs és garanciaalapból fokozatosan növekvő, évente több száz milliárd forint uniós költségvetési támogatásban részesüljenek. Ez az igen jelentős támogatás a nemzeti kifizető ügynökség, a hivatal közreműködésével jut el a kedvezményezettekhez.
A hivatalnak az európai mezőgazdasági orientációs és garanciaalapból finanszírozott támogatások igénybevételére, továbbá az Európai Unió közös agrárpolitikájának magyarországi alkalmazásához közvetve vagy közvetlenül kapcsolódó egyéb intézkedéseire, az intézkedések végrehajtásával összefüggő feladatokra és a halászati orientációs pénzügyi eszközökből folyósított támogatások bonyolításával összefüggő feladatokra indokolt volt egy új eljárási szabályozás kialakítása, mivel az államigazgatási eljárás általános szabályai az előzőekben megfogalmazott feladatok végrehajtására csak részben alkalmasak.
A törvényjavaslat előkészítésénél az adózás rendjéről szóló törvény szolgált mintául, tekintettel arra, hogy jelenleg a költségvetési támogatások kifizetése és az ehhez kapcsolódó ellenőrzés az adóhatóság feladata. A törvényjavaslat megalkotásakor elsődleges szempont volt az összhang megteremtése az európai közösségi jogszabályokkal, hiszen azok igen széles körben, nagy részletességgel, rendeleti formában szabályozzák ezt a területet. Figyelemmel kellett lenni a párhuzamos jogalkotás tilalmára, valamint arra a tényre, hogy egyes esetekben további végrehajtási típusú jogalkotásra is szükség lesz.
A javaslat elkészítésekor figyelemmel voltunk arra is, hogy a közös agrárpolitika reformja napjainkban is zajló folyamat. A törvényjavaslat olyan eljárási rendet kíván kialakítani, amely megfelel a közösségi agrárpolitika és az úgynevezett közösségi vívmányok változó körülményeinek is, ugyanakkor lehetővé teszi, hogy amennyiben szükséges, a lehető leghatékonyabban, legrugalmasabban alkalmazkodjon a további változásokhoz.
A cél az, hogy a Magyar Köztársaság területén a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatások, illetve egyéb intézkedések igénybevételének, illetve végrehajtásának egységes legyen a szabályozása; rögzítse az ügyfelek és a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal jogait és kötelezettségeit az eljárás folyamán. Célja továbbá, hogy olyan kiemelt területek, mint az adatvédelem vagy az ellenőrzés a jogállamiság és a jogbiztonság követelményeinek megfelelve, garanciális jelleggel, törvényi szinten kerüljenek szabályozásra.
A törvényjavaslat nyilvántartásra, adatszolgáltatásra vonatkozó előírásai szerint a hivatal működteti az eljárásaihoz, valamint a külön jogszabályokban hatáskörébe utalt egyéb feladatok végrehajtásához kapcsolódó nyilvántartási és információs rendszereit, ezért a törvényjavaslat széles körben, a megfelelő garanciális elemek beépítésével szabályozza az adatvédelmi kérdéseket. A hivatal feladatainak ellátásához az Európai Közösség szabályaival összhangban, a tervezetben tételesen felsorolt más adatbázisokból, a felhasználás céljának megjelölésével adatokat vehet át, és azokat összekapcsolhatja. Ezeket az adatokat kizárólag az ügyfél azonosításához, a támogatási jogosultság megállapításához, az ellenőrzéshez, valamint a tényállás tisztázásához használhatja fel. Az adatátvétel a hatósági nyilvántartásokból elektronikus úton is teljesíthető.
A legteljesebb mértékben meg kívánunk felelni a szigorú magyar adatvédelmi előírásoknak, ezért a törvényjavaslat előkészítői munkája során egyeztetéseket folytattunk az adatvédelmi biztossal, aki az önök előtt lévő törvényjavaslattal egyetértett, és megállapította, hogy az a személyes adatok védelme szempontjából a megfelelő garanciákat tartalmazza.
A javaslat céljai között szerepel a feladatdelegálás uniós jogszabályokban ismert jogintézményének magyar jogrendbe történő bevezetése és jogszabályi kereteinek megteremtése. A feladatdelegálás során a hivatal egyes feladatait a törvényjavaslatban rögzített megállapodás keretein belül más szervezetnek, felelőssége megtartása mellett átadhatja. A delegálás jogintézménye lehetőséget teremt a kifizető ügynökség számára, hogy feladatait a legcélszerűbben és leggazdaságosabban, már a más szervezeteknél kiépített rendszerekre támaszkodva lássa el az uniós jogszabályok szabta keretek között.
Az eljárási szabályokat két fejezetre osztja a törvényjavaslat. Az első fejezet az általános szabályokat határozza meg; ez a kérelemre induló eljárást szabályozza. A különös eljárási rész pedig az ellenőrzést és az általános szabályokat kiegészítve a pályázati eljárás lényeges elemeit rögzíti.
A törvényjavaslat részletesen tárgyalja, az adóhatóság eljárását alapul véve, de annál szűkebb körben az ellenőrzést és az ahhoz kapcsolódó jogokat és kötelezettségeket. Az ellenőrzés kiemelt jelentőségű, hiszen a hivatalnak garantálnia kell a csatlakozást követően az Unió felé, hogy a támogatást az arra jogosult veszi igénybe az indokolt mértékben. Mindezek mellett hatáskörrel kell rendelkeznie ahhoz is, hogy a jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszafizetésre kerüljön.
Az újonnan felállított hivatal zavartalan működésének feltétele a kapcsolódó törvények módosítása, amelyek elhelyezik a hivatalt és eljárását a magyar közigazgatásban, egyúttal tisztázva alapvető kapcsolatait az egyéb államigazgatási szervekkel. A felhatalmazó rendelkezések elsősorban általános felhatalmazást adnak a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszternek, hogy a KAP keretében megalkotott és megalkotásra kerülő közösségi jogszabályok végrehajtási rendeleteit megalkothassa.
Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a törvényjavaslat a magyar agrárgazdaság számára kiemelt jelentőségű, annak pályáját hosszú távon befolyásolhatja. Valamennyiünk érdeke, pártállástól függetlenül, hogy a magyar vidék lakossága az uniós csatlakozás nyertesének tekintse magát. Mindannyiunk felelőssége ugyanakkor, hogy legjobb tudásunk szerint elősegítsük ezt a célt.
(20.40)
Ez a törvényjavaslat e cél elérésének csupán egyik, de nélkülözhetetlen eszköze. Kérem képviselőtársaimat, hogy ragadjuk meg együtt ezt a lehetőséget, és jelen törvényjavaslat támogatásával is segítsék elő, hogy a magyar mezőgazdaság történelmi hagyományainak és rangjának megfelelő, méltó helyét elfoglalhassa az Európai Unióban.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me