KELETI GYÖRGY

Full text search

KELETI GYÖRGY
KELETI GYÖRGY honvédelmi miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Parlament! Tisztelt Póda Képviselő Úr! Kérdésére egy mondatban szeretnék válaszolni, természetesen később majd részletesen is kifejtem: Nem gondolom; meg vagyok róla győződve, hogy a pilótáink nincsenek életveszélyben, és az sem igaz, amit ön állított, hogy a lakosságot veszélyeztetik, vagyis sűrűn lenne olyan baleset, amely lakott területen következik be. Először is: ilyen baleset utoljára '95-ben volt. Másodszor pedig azt gondolom, ön is tisztában van vele, hogy a balesetek 99 százaléka visszamenőleg hosszú éveken keresztül elkerülte a lakott területeket, mert a pilóták az utolsó percben is arra törekedtek, hogy az ilyen jellegű baleset, katasztrófa ne lakott terület fölött vagy lakott területre való zuhanással következzen be - hála a pilótáinknak.
Mint az széles körben ismert, a katonai pilóták 1990 óta kevesebbet repültek és repülnek, mint korábban, ezt az ön példatára is bizonyította.
Azt is el kell mondani, hogy nem vigasztalhat bennünket az sem, hogy a szomszédos országok hadseregeiben is mindenütt ez a helyzet, vagyis csökkentek a repülési óraszámok, de mint tényt ezt is meg kell említenem, s bizonyára képviselő úr is tisztában van ezzel a körülménnyel.
Most tekintsük át a jelenlegi helyzetet! Azok a pilóták, akik éjszakai készültségi szolgálatot, illetve fokozottabb igénybevételű feladatokat látnak el, vagy átképzés alatt állnak, átlag 60 órát repülnek egy évben. Azoknak a pilótáknak, akik nappali készültséget látnak el, átlag negyven óra repülésre jut lehetőségük, a repülőgép- és helikopter-vezetők egy részének, akik tanfolyamszerű képzésben vesznek részt - mondjuk, nyelv- vagy más jellegű tanfolyamokon, s emiatt az év három-négy hónapjában tudnak csak repülőkiképzést folytatni -, harminc óra repülési idő áll rendelkezésükre.
Idetartoznak az elöljáró törzsekben szolgálatot teljesítő repülőgép-parancsnokok is. Ezen repülési idők a korábbi, '89 előtti időszak normáihoz, a 100-120 órához képest valóban lényegesen kisebbek. Természetes, hogy a korábbi, bonyolultabb kiképzési formákat leállítottuk, a veszélyesebb feladatokat megszüntettük, így ezek a repülési idők hosszabb, intenzívebb földi előkészítéssel párosulva, az alegység-parancsnoki állomány szigorú ellenőrzése mellett szükségszerűen biztosítják a betervezett, csökkentett intenzitású repülőképzést, garantálják a repülés biztonságát.
Minden szintű repülőparancsnok, minden pilóta jól ismeri a légierő vezérkari főnöke által több összevonáson is elmondott alapvető instrukciót arról, hogy most még fokozottabban érvényes a pilóták önkontrollja, melynek lényege, hogy a megszabott feladatot, melyre felkészültek, s mellyel kapcsolatos felkészültségüket ellenőrizték, ne lépjék túl. A repülőgép- és helikopter-vezetők közül tehát már ma senki sem kerülhet olyan helyzetbe, nem kaphat olyan feladatot, amelyre nincs kellően felkészítve. Ez garantálja, hogy a pilóták többsége által lerepült alacsony óraszám ellenére ne legyenek nagyobb veszélyben, mint egyébként lennének a repülés természete miatt.
A módszer hatékonyságát, a repülő-hajózóállomány fegyelmezettségét bizonyítja, hogy 1994-1997 között nem növekedett a hajózóállomány hibájából bekövetkezett súlyos repülőgép-eseményeknek - törés, baleset vagy katasztrófa - a repült órákhoz viszonyított aránya, összehasonlítva a korábbi évekkel.
E megállapítás mellett természetesen valamennyien szomorúan emlékezünk két vadászrepülőgépünk összeütközésére 1995-ben. A repülőgép- és helikopter-vezetők nagyobbik részének visszafogott kiképzése olyan átmeneti intézkedéseket tett azonban szükségessé, amelyek korábban nem léteztek, így számukra a legbonyolultabb feladatokra történő felkészülés a minősített időszakra, annak első szakaszára került át. Ezzel az átmeneti kiegészítő rendelkezéssel (Az elnök poharát megkocogtatva jelzi az idő leteltét.) szeretnénk a mostani nehéz időszakot átvészelni, és a NATO-ba kerülés után a repülési óraszámokat megemelni.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps a bal oldalon.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me