VARGA MIHÁLY

Full text search

VARGA MIHÁLY
VARGA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Országgyűlés tegnap kezdte meg a gazdasági kamarákról, valamint az egyéni vállalkozásról szóló törvényjavaslatok együttes vitáját. Mindenekelőtt szeretném leszögezni, hogy a Fidesz-Magyar Polgári Párt egyetért mindkét törvényjavaslat módosításának szükségességével, valamint ezekkel a célokkal.
A két törvényjavaslatban az a cél fogalmazódik meg, hogy a gazdasági kamaráknál kerüljön sor a közigazgatási feladatok átadására a kamarák számára, míg az egyéni vállalkozásokról szóló törvénynél a legfontosabb módosítás az egyéni vállalkozói igazolvány kiadása a kamarák által. Ez a kérés régi kérése, követelése volt a gazdasági kamaráknak, a kormánynak pedig régi ígérete volt, hogy ezeket a működési funkciókat, ezeket a feladatokat át fogja adni a kamaráknak.
A Fidesz-Magyar Polgári Párt korábban is és most a piacgazdaság alapintézményeinek tekinti a gazdasági kamarákat. Olyan alapintézménynek tartjuk a kamarai testületeket, mint a Versenyhivatalt, a Fogyasztóvédelmi Igazgatóságot vagy akár a tőzsdét, hozzátartoznak egy normálisan és jól működő piacgazdasághoz.
Továbbra is fontosnak tartjuk azt, hogy a kamarák működése előmozdítsa a gazdaság szükséges fejlődését. A kamarák lehetőleg vegyenek majd részt a piaci magatartás tisztességének kialakításában, ennek az elérésében, segítsék az érdekérvényesítést, és segítsék azt, hogy a gazdaság működésével kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátásra kerüljenek.
A gazdasági kamarák 1995. január 1-jétől kezdték el működésüket, így természetesnek tartjuk, hogy a kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény időközben most már módosításra szorul. Módosításra kell hogy szoruljanak, hiszen működőképes kamarákra van szükségünk ahhoz, hogy a piacgazdaság normális működésére lehetőség teremtődjön.
Azonban el kell mondanunk azt is, hogy 1995-ben a kamarák igen nehéz körülmények között kezdték el munkájukat. Nehéz körülmények között kezdték el munkájukat, és nem azért, mert a kamarákra vonatkozóan a kormányprogram nem tartalmazott semmilyen előírást, nem foglalkozott ezzel a kérdéssel. Ettől a kamarák még működhettek volna jól is, bár fontosnak tartjuk azt, hogy a kormányprogram nem kívánt ebben az értelemben jelzést adni a vállalkozások számára, nem kívánt a kamarák számára üzenni azzal, hogy a gazdaság államtalanításában a kormány számít a kamarákra. Utólag tehát csak sajnálni lehet, hogy az államháztartási reformnak az a része, amikor az adófizetők pénze helyett a szolgáltatást igénybe vevők befizetései finanszíroznak meg közigazgatási feladatokat... - erre nem került sor.
Működési nehézségről azért lehetett beszélni 1995-ben, mert egyrészt a tisztázatlan jogi problémák mellett a kamaráknak több olyan problémával kellett megküzdeniük, amelyek a finanszírozásból adódtak. Egyrészt megoldatlan volt az elhelyezésük. Néhány kamaránál ez a mai napig is az, bár a kamarák többsége saját erőből ezt a kérdést megpróbálta rendezni.
Az alapvető gond azonban, azt hiszem, az volt, hogy a kamarák 1995-ben olyan körülmények között kezdték el a működésüket, amikor a működés finanszírozásához a kormány a korábbi ígéretét nem tartotta meg. Ezt azért nem tartotta meg, mert - mint tudjuk - 1995 márciusában az a restrikciós csomag, amely az állami kiadások nagyarányú visszafogását irányozta elő, érintette a gazdasági kamarákat is.
A Bokros-csomag szinte lebénította az induló kamarákat. Hadd idézzem ezzel kapcsolatban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara harmadik küldöttközgyűlésének a megállapítását: "Mindez felkészületlenül érintette a kamarákat, és gyakorlatilag hónapokkal késleltette, visszavetette a szervezeti rend és a kamarai munkavégzéshez szükséges infrastruktúra kiépítésének folyamatát." A kamarák tehát tisztában voltak azzal, ha el kívánják látni a különböző rájuk testált funkciókat, akkor - ha ehhez nem kapnak segítséget, legalább az induláshoz - mindenképpen szükséges már 1995 folyamán kivetniük a kamarai tagdíjakat.
A vállalkozók nagy többsége tehát előbb találkozott a kamarai tagdíjak befizetésére szolgáló csekkekkel, mint azzal a ténnyel, hogy a kamara valamilyen szolgáltatást tud nyújtani ezért cserébe.
Azt gondolom, hogy ez nyilvánvaló károkat okozott a kamarák megítélésének. Az új kamarai rendszer létjogosultsága kérdőjeleződött meg ekkor, és a vállalkozók egy jelentős részében kamaraellenes hangulat alakult ki ennek következtében. Ráadásul a kormány ezzel megsértette azt az alapelvet is, hogy a kamarai rendszer felállítása nem jelent többletterhet a vállalkozók számára. Ez igenis többletterhet jelentett, ezek a terhek a vállalkozók számára kerültek áttételre.
Egyébként ugyanez volt a helyzet azzal a kormányrendelettel is, amely a kamarák elhelyezéséről döntött. Ez a kormányrendelet egyszerűen nem volt alkalmas arra, hogy a kamarák elhelyezését megoldja. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara már előbb említett közgyűlése beszámolt erről az áldatlan állapotról is.
A kamarák egy részének ma is megoldatlan az elhelyezése, mint említettem az előbb, egy jelentős részük saját erőből, a kamarai tagok tagdíjából próbálta ezt a kérdést rendezni.
Mi tehát úgy véljük, mindenképpen szükséges, hogy a kormány elhagyja ezt a bizalmatlanságot a kamarákkal szemben, hiszen ha a politika bizalmatlan a kamarai testületekkel szemben, akkor joggal lehet a vállalkozó is bizalmatlan azokkal a kamarákkal, amelyeknek a tagja. Fel kell tehát számolni ezt a bizalmatlanságot, és a kormánynak sokkal erőteljesebben kell átadni azokat az állami funkciókat a kamarák számára, amire az elmúlt három évben igazából nem került sor.
A konkrét módosításokra térve: a Fidesz-Magyar Polgári Párt üdvözli azt a módosítást, amely a vállalkozói igazolványok kiadását jelenti. Úgy gondoljuk, hogy a kamarai jogkörök átadásának ez egyik fontos eleme, de nem egyetlen eleme. Az egyéni vállalkozók egyablakos rendszerének a megteremtése, úgy gondoljuk, főleg a kezdő egyéni kisvállalkozók számára egy jelentős könnyítést fog nyújtani, megkönnyíti azt a hosszas utánajárást, amit ma egy vállalkozónak el kell végeznie ahhoz, hogy egyáltalán el tudja kezdeni a vállalkozását. Úgy gondoljuk, ez rengeteg fáradságot, utánajárást spórol meg, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy ez bizony pénzbe fog kerülni. Pénzbe fog kerülni, és elsősorban azoknak a kamaráknak a számára, amelyek ezeket az igazolványokat majd ki fogják adni.
Rengeteg olyan funkciót kíván áttestálni a kamarára ez a törvényjavaslat, amelyek a számítógépes rendszer fejlesztését, a különböző értesítések ellátását a kamarákra testálják. Ezeket bizony a kamaráknak kell megfinanszírozni. Úgy gondoljuk, hogy a törvényjavaslatban szereplő 180 napos határidő és az egyéni vállalkozásoknál a július 1-jei határidő talán elegendő lesz arra, hogy az önkormányzatok részéről is megtörténjen az az átadás, amely a kamarák számára a munka ellátáshoz mindenképpen szükséges.
A kamarai tagdíj kérdése: az előbb említettem, hogy az egyéni kis- és középvállalkozások legnagyobb részének ellenszenve éppen amiatt van a kamarák irányában, mert ez a kamarai tagdíj hamarabb került befizetésre, mint ahogy a kamarai szolgáltatás megjelent volna.
(9.30)
Hogy mekkora összegről van szó, azt az 1996-os statisztikai adatok tartalmazzák: a tagdíjbevételek körülbelül 5 milliárd forintos összeget tettek ki, a vidéki szervezeteknél ebből 3 milliárd forintot, a budapesti szervezeteknél pedig körülbelül 2 milliárd forintot fizettek be a tagok a kamaráknak a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara területi kamarái 1996-ban 2,9 milliárd forint tagdíjat fizettek be. Ez a hozzá viszonyított - 373 ezer fős - taglétszámhoz viszonyítva is magas összegnek tekinthető. A benyújtott törvényjavaslat ezt a kérdést végre olyan irányban is módosítja, amely a vállalkozások jelentős számának bizonyára kisebb tagdíjat vagy költségkímélést jelent.
A törvényjavaslat azt a célt fogalmazza meg, hogy a tagdíjat a helyi iparűzési adó mértékének 25 százalékában kell limitálni. Ezt mi helyesnek tartjuk. Úgy gondoljuk, hogy akkor beszélhetünk jól működő kamarákról, ha ezek a kamarák minél kevesebb terhet rónak a saját tagjaik számára. Ezért a Fidesz helyesnek tartja ezt, és úgy gondoljuk, hogy ne nőjön ez a mérték, sőt, ha mód és lehetőség van rá, akkor ezt a mértéket talán még csökkenteni is lehet. A Fidesz tehát ebben a kérdésben a kamarai tagdíjak csökkentése mellett teszi le a voksát.
Az adóból való levonhatóság kérdése: A Fidesz-Magyar Polgári Párt részéről Sümeghy Csaba képviselőtársunk nyújtott be arra vonatkozóan törvénymódosítási javaslatot, hogy a kamarai tagdíjak levonhatók legyenek az adóalapból, de erre, sajnos - a kormánypárti többség nem támogató szavazata miatt -, nem került sor. Úgy gondoljuk - egyetértve az előttem szóló Tardos Márton képviselő úrral -, hogy ebben a kérdésben addig, amíg a kamarák nem tudnak széles körű funkciót ellátni, nem tudnak a tagjaik számára alapvető szolgáltatásokat biztosítani, erre a könnyítésre mindenképpen szükség van.
Szeretnénk, ha a törvényjavaslatba bekerülne egy olyan minimummérték is, amely a kamarai tagdíjak alsó limitjét határozná meg. Úgy gondoljuk, hogy különböző típusú és méretű vállalkozások szerepelnek a gazdasági kamarákban. Elsősorban a Magyar Kézműves Kamara az, amelynek a tagdíjai a kis- és középvállalkozásoktól kerülnek ki. Célszerű lenne, ha ennek a kamarának a működése is kiszámítható és biztosabb alapokra kerülne.
Végül szeretnék szólni a tagkör-elhatárolás kérdéséről, hiszen ez is szerepel a benyújtott törvényjavaslatban. Helyesnek tartjuk azt a törvényjavaslatban megfogalmazandó célt, hogy a különböző gazdasági kamarák között ne legyen állandó vita annak ügyében, hogy kinek milyen tagköre van. Úgy gondoljuk, hogy helyes az a cél - és bizonyos szempontból a jogbiztonságot is szolgálja -, hogy kamarák biztosabb tagkörrel tudnak számolni, és nem alakul ki vita sem a tag és a kamara, sem pedig a különböző társkamarák között.
Azt gondoljuk tehát, hogy ebből a szempontból helyes az a módosítás, hogy ötévente csak egy alkalommal kerülhessen sor egy vállalkozói tag esetében arra, hogy kamarai tagságot változtasson. A Fidesz azonban javasolni fogja, és fontosnak tartanánk azt is, hogy a tag esetében ilyen kamarai változtatásra csak akkor kerülhessen sor, ha a tag előtte minden tartozását rendezte a kamarával szemben. Nagyon jól tudjuk, hogy ezekre a kamarai tagcserékre ma általában akkor kerül sor, ha a vállalkozó sokallja egy kamarai testületen belül a rá kirótt tagdíjat, vagy pedig a kamarák élnek egymással szemben bizonyos csábításokkal. Szeretnénk, hogyha a jogbiztonság oldaláról is meg lehetne közelíteni ezt a kérdést, és a tagkör-elhatárolás kiszámíthatóbb működést teremtene meg a kamarák számára. Nem az a célunk, hogy különböző előnyökért egyes kamarák - nyilván egymással konkurálva is - egymás tagjait csábítsák el.
Tisztelt Ház! A Fidesz-Magyar Polgári Párt úgy véli, hogy ez egy fontos módosítás, amely ma előttünk szerepel. Ezzel a módosítással azonban még nem ér véget a kamarai funkciók átadása-átvétele. Több kamara is közzétette azt a listát, amely a különböző funkciók átvételét fogalmazza meg. Úgy gondoljuk, hogy ezek a listák alkalmasak lehetnek arra, hogy a kamarák és a kormány viszonya tisztázódjon, és a különböző állami funkciók - főleg a munkaerőpiac, a szakképzés és a különböző gazdaságfejlesztési alapok tekintetében - átadásra kerüljenek.
Összefoglalva tehát az állami funkciók leadásában egy fontos lépésének tekintjük e törvény tegnap és ma megkezdett vitáját. Úgy gondoljuk, hogy ez helyes irány, és a kamarák erősítésére, a bizalmatlanság megszüntetésére mindenképpen szükség van. Azt is véljük azonban, hogy akkor működik hatékonyan a kamara, hogyha a saját tagjai számára szolgáltatni tud a vállalkozók számára pedig akkor lesz hatékony a kamara működése, ha ez egy alacsonyabb kamarai tagdíjban jelentkezik, és a kamarák számára nem a tagdíj-maximalizálás lesz a cél, hanem egy alacsony és finanszírozható tagdíj.
A Fidesz - mint említettem - eddig két alkalommal nyújtott be a problémák kezelésére törvényjavaslatot. Sajnáljuk, hogy a parlament többsége által ez mind a két alkalommal elutasításra került. Úgy véljük, hogy most, ezzel a módosítással lehetőség van legalább a kamarai problémák egy részének rendezésére.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me