DR. GOMBOS ANDRÁS

Full text search

DR. GOMBOS ANDRÁS
DR. GOMBOS ANDRÁS (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Államtitkár Asszony! Államtitkár Urak! Tisztelt Ház! Akkor, amikor öt percben próbálom összefoglalni a kamarai törvény és az egyéni vállalkozói törvény módosításával kapcsolatos kérdéseket, úgy gondolom, nem szorítkozhatom egy jelentős áttekintésre, csupán egy részfeladatnak, egy résznek néhány kérdését próbálom illusztrálni és fölvetni. Ez a kis rész az Agrárkamara kérdése.
Az előbbi felszólalásokban hallottuk azt, hogy 1994-ben, a törvény megszületésekor nagy konszenzus volt a Házban, és mindenki akarta ezt a törvényt. Úgy gondolom, ez nagyon dicséretes és helyes dolog volt, de ugyanakkor föl kell vetni azt a kérdést is, hogy lehetséges, hogy egy kicsit elkapkodott volt ez a törvény mert az élet bebizonyította azt, hogy az a módszer, hogy egyes kamarákat diszkriminálunk - és ez a törvény diszkriminálta az Agrárkamarát, mert az Agrárkamarának csak egy horizontális, csak a termelőket tömörítő szervezést tett lehetővé, ugyanakkor a másik két kamaránál vertikális szerveződést tett lehetővé kötelező tagsággal egybekötve -, nem megfelelő.
Nagyon fontos érv ebből a szempontból is ez a törvénymódosítás, mert lehetővé teszi azt, hogy a vertikalitás az agráriumban, az agrárkamaránál is létrejöjjön, tehát az agrárkamarának azok is tagjai lehetnek, akik nemcsak alapanyag-termelők, hanem feldolgozók, kereskedők, és létrejön - azon túlmenően, hogy köztestület módjára különböző állami közigazgatási feladatokat lát el a kamara - a valódi gazdasági önkormányzatiság, mert hiszen a kamarának azon túlmenően, hogy különböző közigazgatási feladatokat is el kell látnia és államigazgatási feladatokat esetleg megbízás formájában, önkormányoznia kell. Az önkormányzatiság azt jelenti, hogy különböző érdekeket mintegy érdek- nagybani piacként kell kezelnie, és itt kell megegyeznie, ebben a kamarában azoknak a szereplőknek, akik az adott gazdasági területet képviselik. Nagyon szerencsétlen dolog volt az Agrárkamara részéről az, hogy csak az alapanyag-termelőknek volt meg az érdek-alkupozíciójuk abban a kamarában, míg a termékpálya többi szereplője nem volt jelen ennél az alkunál, és ez bizony nagyon sokszor nagyon kemény hátrányokat jelentett a mezőgazdaság szereplőinek.
A törvénynek egy másik nagyon fontos részét is szeretném kiemelni, nevezetesen a szaktanácsadás kérdését, amely a 9. §-ban nyer megfogalmazást. Ez egy nagyon fontos kérdés. Itt szeretném fölhívni a kamarák tisztségviselőinek és tagjainak a figyelmét arra, hogy a szaktanácsadás nemcsak azt jelenti, hogy a szaktanácsadók nyilvántartását fogjuk vezetni, hanem azt, hogy tevőlegesen részt kell venni abban, hogy a szaktanácsadás igenis jól működjön, a katalizátor szerepét tudja betölteni az oktatás, a kutatás és a gyakorlat között. Ez igenis a kamarának kell hogy a feladata legyen. Lehetne itt különböző nemzetközi példákat felsorolni, mint például a francia példát, ahol a kamara olyan szervezeteket és olyan bemutatótelepeket tart fenn és hoz létre - nyilván megfelelő szponzorálás után, nem csak kamarai tagdíjból finanszírozva -, ahol a termelők megtapasztalhatják, megnézhetik, meggyőződhetnek arról, hogy egy adott termeléshez szükséges eszközök közül melyek azok, amelyek az ő igényeiknek legjobban megfelelnek. Például ez is egy szaktanácsadási forma, de sorolhatnánk sok minden mást. Meg lehet oldani például az amerikai típusú szaktanácsadást is, amely viszont nagyon szoros kapcsolatot hoz létre a termelés és az egyetem, az oktatás és a kutatás között.
Még egy nagyon fontos szempontra szeretném fölhívni tisztelt képviselőtársaim figyelmét, mégpedig arra, hogy sokkal nagyobb mértékben biztosít lehetőséget arra, hogy a különböző területfejlesztési projektek kidolgozásában és ezeknek a pénzeszközöknek a felhasználásában, odaítélésében a kamaráknak sokkal jelentősebb szerepük legyen. Az agrárkamara szempontjából - mert most csak erről beszélhetek - ez egy rendkívül fontos kérdés, és úgy gondolom, annak a gondolkodásmódnak, hogy igenis az agrárium csak a vidékfejlesztési program keretében, csak a vidékfejlesztés komplex kezelésén belül kezelendő, ez egy nagyon komoly előrelépést jelent.
(10.10)
Még egy szempontot szeretnék kiemelni. A kamaráknak, az agrárkamaráknak is, az egyablakos rendszerben igenis fontos szerepük lesz. Ugyanakkor nagyon lényeges a másik törvénynek, az egyéni vállalkozókról szóló törvénynek az 1. §-a, amelyik arról rendelkezik, hogy a mezőgazdasági termelésnél, a mezőgazdasági őstermelésnél nem kell vállalkozóvá válnia a mezőgazdasági termelőknek. Úgy gondolom, hogy ez nagyon sok tévhitet és tévinformációt oszlat szét.
Sajnos, az időm letelt. Köszönöm szépen a türelmüket. A következő felszólalási lehetőségemben majd bővebben kifejtem gondolataimat. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me