PRIMAE TERCIUS

Full text search

PRIMAE TERCIUS
„Miután pedig a magyarok a szent lélek kegyelmének ihletéből, a szent királynak közremunkálása által az igazságnak felismeréséhez és a katholikus hitnek vallásához jutottak…” [Szent Istvánt] „…önként királyukká választották és meg is koronázták: a nemesítésnek s következésképpen a nemeseket ékesítő és a nem nemesektől megkülönböztető birtok adományozásának jogát, teljes hatalmát az uralkodással és országlással együtt a közösség a maga akaratából az ország szent koronájának joghatósága alá helyezte és következésképpen fejedelmükre és királyukra ruházta…” A kereszténység fölvételének Werbőczy forgatókönyvében – az Első rész, Harmadik cím alatt – fölvázolt monumentális jelenetét a hatalmak szent koronára való átruházása követi.
A paragrafus nem szól kevesebbről, mint magáról az államalapításról, amelyben egyszersmind eldőlt a monarchikus államforma kérdése, mégpedig, Werbőczy interpretációja szerint, a köznemesi, majd a reformkori liberális nemesi fölfogásnak megfelelően monarchikus és alkotmányos formában.
A nagycsoport, a hatalom közösségének központi személye a fejedelem, akit a hatalmak átruházása elvén a nép, a szent korona nemzete, a nemesi kommunitás korlátoz hatalmában – az alkotmánnyal. A köznép, a plebs ennek a közösségnek már nem része. „Türelemmel” elviselt, 1791-ig nem egyenlő jogú tagja az akatolikus (protestáns) nemes. Nem tagjai természetesen a nem keresztények sem.
Amit Werbőczy képviselt, a „népszuverenitás” rendi hagyománya. Az, amely Franciaországban 1789-ben, a „nemesség forradalmában” (Lefebvre, G. 1939) a hatalom törvényesülésének a szabadok közösségének – bár egy más szerkezetű nemesi közösségnek – ott is élő önrendelkezési elvével fordult szembe az abszolút fejedelmi önkénnyel (Furet, F. 1979: 170). Szemben a hatalmát karizmatikus személyként, Isten kegyelméből gyakorló febroniánus ideológiával, amelyet lehetőségként a magyar alkotmányerejű szövegek is tartalmaznak, a magyar köznemesi hagyomány legitimációja az átruházási változat alapján állt. Ez személyes szuverenitását s ennek minden következményét megtartva, önként vált választott királya alattvalójává. Nyilván ez volt a polgárosíthatóbb változat is, amelynél csupán a „szabadok közösségének” meghatározása képezi a polgár befogadásának feltételét.
A tételt többek közt a nemesek (négy közül) második fő joga magyarázza tovább, ugyanis, hogy „…senki másnak hatalma alatt nem állanak, mint a törvényesen megkoronázott fejedelemnek; sőt fejedelmünk maga is, rendes hatalmánál fogva… közülök senkit, a törvény útján kívül és kihallgatása nélkül, sem személyében, sem 96vagyonában meg nem háboríthat” (I. rész 9. cím 4. §). A paragrafust az 1869: IV. tc. erősíti meg állampolgári alapjogként. A nemesi alattvalói státus lesz az egyén polgári társadalmi állásának modellje.
A törvény kijelöli a királyban a nagycsoport központi személyét, s a hozzá való viszonyból vezeti le az alattvalók világi rendi jogi állását, az átruházott hatalmakból való részesedését. Az alattvalók mellett keletkezik a nem alattvalók, az idegenek (extraneusok, hospesek) külön szabályozott jogi státusa. Az Aranybullától kezdve, a Habsburg-kor országgyűlésein született törvények során keresztül az a követelés, hogy világi és egyházi tisztségeket és javadalmakat a király magyaroknak adományozzon, a korona alattvalóira, illetve a magyarországi születésűekre vonatkozik. Az idegenség csak a 18. század második felében kapcsolódik össze a magyarnyelvűséggel (Péter L. 1993).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me