A PROPRIETÁS

Full text search

A PROPRIETÁS
A dolog lényegéhez tartozik ugyanis annak ismételt hangsúlyozása, hogy a norma a rendi szerkezet természeténél fogva eredetileg is partikuláris jogviszonyoknak szolgál mértékül. Nemcsak kiváltságos városok, területek, rendi csoportok élnek különös jogaik és törvényesen helyben hagyott szokásaik szerint, amelyek mélyen befolyásolták e kis társadalmak későbbi polgári arculatát, hanem az egyén életének köznapi gyakorlati területeit is egyidejűleg érvényesülő más-más elvű szabályok irányítják. Ez érvényes a „bírhatás”, a tulajdon formáira is.
A feudális kor specifikus, jellegadó tulajdonformája a közösségi kötöttségű tulajdon volt, amit az ősiség védett. Általános, mindenki számára nyitott forma azonban, paradox módon a rendi korban is, a magántulajdon, kinek-kinek a proprietása volt. Az ősi mellett létezett a nemesnek is pénzen vett birtoka, illetve ingó tulajdona. Nem esett az ősiség alá kötött birtokának jövedelme sem (Werbőczy, I. rész 9. cím 5. §). Ezek tulajdonlását nem a közjog, hanem a magánjog szabályozta, amelyben a tulajdonos a használatban és az örökösödésben rokonaival és jobbágyaival másféle közösségeket alkotott. A vásároltakból például – szemben a közszolgálattal szerzett adománnyal – a leányági leszármazottak sem leánynegyedet, hanem „megfelelő örökrészt kapnak” (I. rész 6. cím 4. §). Megjelenik és folyamatosan teret hódít az „ingó tőke”. Békeidőben nem is volt nagyon más lehetősége sem a az úri birtok szerzésének, ami a 18. századi törvényeinkben a „licitációk” gyakorlata ellen tiltakozó törvényeket szülte, sem a köznemesedésnek, amit a befolyásos úri pártfogó is ritkán segített elő ingyen, de a szabad földek kimerülésével a jobbágytelek is adásvétel tárgya lett.
A földtulajdon esetében az adományozással hierarchikusan kiosztott központi szerep születik. A hatalomból részesedők közösségének mintájára a tulajdon közössége azoknak a kis csoportja, akik a tulajdonost majdani „teljes személyi és szabad rendelkezési jogában” (1871: LIII. tc. 2. §) korlátozhatják. A központi szerep azok közösségében érvényesül, akik a jogok gyakorlására kijelölt személyt jogaiban korlátozhatják. A tulajdonközösség belső köre a törvényes utódokból, a várományosokból, jövendőbeli örökösökből áll. Ezek körét jelöli ki elsősorban a leszármazás. A birtoklásban azonban a törvényes utódoknál szélesebb, úgyszintén meghatározott rokoni kör is jogosult az ellenőrzésre. A feudális rendi tulajdonjog és a polgári között nem a jogkorlátozás tényében, hanem a korlátozó közösség tagjainak kijelölésében van a lényegi különbség.
A „jogkorlátozás”, a rendi szociológia jogi nyelvét lefordítva, egyszerű viszonyokat fed, például a szülő gyermekével szembeni eltartási kötelezettségét. A korlátozás is jogi formában történik, miközben a legbensőségesebb társadalmi kör viszonyait 99írja le. A tulajdonos birtokát nem herdálhatja el, nem végrendelkezhet fölötte törvényellenesen.
A tulajdonjog önmagában a társadalom egyik szervezeti elve, amely a központi személy kijelölésének módját rögzíti. Valódi, működőképes szervezetté a tulajdonközösség a leszármazás elvének közbejöttével válik, amelyben nyilván nem egy genetikai populáció leszármazásáról van szó, hanem azok körének kijelöléséről, akik a jogkorlátozó tulajdonközösség tagjai lesznek. Hasonlóan a kijelölt tulajdonos személyének elfogadásához, a leszármazás is társadalmi megállapodás, műveltségünknek megfelelő világi és egyházi törvények, szokások kérdése.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me