BILATERALITÁS – ANYAÁGI KISKAPUK

Full text search

BILATERALITÁS – ANYAÁGI KISKAPUK
Werbőczy ugyanúgy, mint a természettörvényeken, a „fiziokratikumon” nevelkedett polgár természetes különbségnek fogja föl a nemek különbségét, azonban itt nem erről, hanem egy formalizált különbségről van szó az intézményes leszármazásban. Az érvényes házasságban két félről lenne szó, ahol a nőnek is van leszármazása, nemzetsége. Ahhoz, hogy a fiági leszármazás az egyenlőtlenség működőképes szervező elve legyen, ezt is a szokásokhoz illesztve kell elrendezni:
„…a kiket leányod szül, azok nem a te hatalmad, hanem atyjuk vagy nagyatyjuk hatalma alatt fognak lenni, akár nemes, akár nem nemes az atya: mert a fiúk nem az anya, hanem az apa családját követik. És innen van az is, hogy a nemes anyától és nem nemes atyától származott gyermekeket nem számítják igazi nemesek közé.”
„Ellenben pedig a nemes atyától és nem nemes anyától született fiakat valóságos és igazi nemeseknek tekintik” (Werbőczy I. rész 7. cím 2–3. §).
A törvényes házasságban, amit a gyakorlatban minden rendű közösség igyekszik egyenrangúak között létrehozni, a rang, illetve a „faji” különbségek nem egyenlítődnek ki. Ha vegyes a házasság, az egyik fél dominál. Hogy az utód a két szülői fél közül melyik csoportjába születik – első fokon –, nem a magasabb állású fél rangja, hanem a neme dönti el (Csiky Kálmán fordításában):
„Mert az atya a nemző, míg az anya a nemzésnek csak alakot ad, szolgáltat.” 92(Pater enim generat, mater autem formam solum generandi dat, praestat. Werbőczy, I. rész 7. cím 3. §) Óváriék, a 19. század végi fordítók, ebben az esetben is a liberális felfogásnak jobban megfelelő munkamegosztássá szelídítették az elemeiben Arisztotelészre és Szent Ágostonra visszanyúló paragrafust: „Mert az atya a nemző, az anya pedig a nemzés alakját adja meg” (Franklin-Révai kiadás 1897: 63).
A fiági leszármazás ebben az esetben pedig a rendi társadalom egyik beépített mobilitási tényezője volt. A hagyományos életmód mellett, ameddig fennállt a nemesi hadkötelezettség és a két nem közti munkamegosztás mellett a fiág szükségszerű fogyásához, illetve kipusztulásához vezetett. Ennek két intézményes korrekciós lehetősége – a nemesítésen kívül – a nemes leány fiúsítása vagy az örökbefogadás volt. A harmadik lehetőség, a törvénytelen utódok törvényesítése, ami tőlünk nyugatra külön kérdéskört jelentett, a magyar rendi joghagyományban nem fogalmazódott meg.
Werbőczy passzusait a fiúsításról itt azért érdemes szó szerint idézni, mert ezek kapcsán a rendi választóvonal működésére és természetére, de magának a rendszernek a közép-európai rendi jellegére nézve is döntő kihatású döntésekkel találkoztink:
A nemes leányt fiúsítják: „…ily módon nem nemes atyától származott fiai is (mivel a fiúsításnak olyan ereje és természete van, mint az adományozásnak és a birtokjogok átruházásának s ezt képviseli), valóságos nemesek lesznek.” (Werbőczy, I. rész 7. cím 1. §).
Örökbefogadás történik: „…a mikor tudniillik valamely úr vagy nemes valamely parasztot vagy nem nemest fiaként örökbe fogad és fekvő jószágainak utódjává és örökösének rendel; ha az ilyen örökbe fogadáshoz a királyi jóváhagyás járul… (mivel az örökbefogadásnak éppen ugy, mint a fiúsitásnak királyi jóváhagyás mellett adomány ereje van) az a nem nemes és ennek fiai nemesek számába jönnek” (I. rész 8. cím).
A „mérték” eredetileg is a partikuláris jogviszonyokhoz igazodott, érvényesülése sohasem fedte le műveltségükben a szervezeti formák gazdag világát. A rendi státus elemeinek hierarchiája az „életmód” alakító hatása alatt állt. A házasságban a fiúi ág felmorzsolódásának leginkább kitett katonanépeknél lehet a rang is domináns, mint a legismertebb „székely örökség” rendszerében. Itt a leány nem szorul királyi kegyből fiúsításra (praefectio regia), hanem a természetes leányfiúsítást vagy fiúleányságot (praefectio naturalist) gyakorolták – előfordult, hogy a leány be is öltözött férfinak (Szabó K.–Szádeczky L. 1872–1898: I. 162–164, II. 119–127). A székely örökség hol konzervatív, hol liberális, hol pedig feminista felfogásban interpretálva vált a nők igazságos jogállásának idealizált példájává (Cserei F. 1800; Máday A. 1913; Bobula I. 1933).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me