A KEGYÚRI JOG

Full text search

112A KEGYÚRI JOG
A szent koronával megkoronázott magyar király személyében egyesült világi és egyházi hatalom zárja ki közjogilag Trefort a parlament elé terjesztett indítványát egyház és állam szétválasztására, s korlátozza 1848 áprilisától a század végéig a többi törvényesen bevett egyház autonómiájához hasonló katolikus egyházi autonómiatörekvéseket (Karácsony S. 1929/1985: 264; Leopold A. 1927: 130) Werbőczy szándékához lényegében is közelebb áll, s közjogi alapot éppen ő ad hozzá, amikor a polgárosodó akatolikus egyházak, sőt 1867 után a két nem ortodox zsidó hitközösség is autonóm, önálló alkotmánnyal működő nemzeti egyházakká alakulnak át.
A fejedelmi hatalom kettős törvényesülésének a kiváltságait innen származtató nemesség személyi-társadalmi állására is következményekkel járt. A világi rendi hierarchiában az apostoli kézből nyert adománnyal a földesúr egyházi rendi hatalmat, kegyúri jogokat és kötelességeket örökölt.
A régi kánonjogot 1918-ban, korszerűbb, historizált rendszerben összefoglaló egyházi Codex is helybenhagyta a „bemutatási jogot”, amely az urat feljogosította, hogy a kegyurasága alá tartozó javadalom betöltésénél papi személyt javasoljon – s ennek elfogadása általában kötelező volt. Vagy a „tiszteleti jog”, ami alapján a templomon elhelyezheti nemzetiségi címerét. A templomban pedig a kegyúr kitüntetett helyet igényelhetett (jus sedis). Az úri karzat vagy pad a hagyományos műveltség jelképes társadalmi terében, a templomban, kiindulópontja volt a rangsort kifejező templomi ülésrendnek. A templomi ülésrend a földi létből kivezető temetkezési rendben folytatódott.
Mivel a kegyuraság a mindkét rendiséget összefoglaló szent korona alattvalóságának következménye, az úr, saját felekezeti hovatartozásától függetlenül, az úri hatalma alá tartozó minden gyülekezettel szemben tartozott azt érvényesíteni – római katolikus is protestáns jobbágyaival. A fejedelmi hatalom mind erőteljesebb jelenlétében, amely az ellenreformációval is összefonódott, ezt a hagyományos szervezet működése szempontjából egyáltalán nem tisztán formális jogot s a vele járó kötelezettségeket világi törvénnyel (1723: LXXI.) és helytartótanácsi rendeletekkel is szükségesnek látszott megerősíteni.
Plurális volt ugyanis a „nemesi kommunitás” alatt a rendi szervezet plebejus közösségi formája, a jobbágyfalu is. A kegyuraságon keresztül a földesúr a község minden szervezeti szintjén befolyást gyakorolhatott. A bemutatás jogánál fogva katolikus úr is ellenőrizhette a protestáns pap- és tanítóválasztást. Világi hatalomban érvényesülő egyházi jogi állása alapján nemcsak a jobbágyközség tanácsában vehetett részt személyesen vagy képviselőjével, hanem a protestáns községekben, a mintegy második tanácsként működő presbitériumokban is. Ugyanitt viselnie kellett azonban hatalmának terheit is – amire a világi törvény is kötelezte már –, a papi jövedelmek kiegészítését, az egyház fönntartásához és az iskolatartáshoz való hozzájárulást. A 1871-es állami közigazgatási reform korlátozta a kegyúri jogot, ennek ellenére a régi birtokosok, sőt az új polgári birtokosok is gyakorolták. Olyan nagypolgárok, akik nem tértek át, szétszórtan fekvő valamikori nemesi birtokaikon, a kötelezettség megszűnése után is, az 1890-es években is teljesítik keresztény egyházfenntartói terheiket, sőt a régi kegyes szokásokhoz híven végrendeleti hagyományokat is tesznek a 113templom javára. Az új ipari külvárosokban, ipartelepeken vállalatok is gyakorolnak kegyúri jellegű jogokat. Az arisztokraták vagy az „úri középosztály” eminens képviselőinek mintájára a polgár szerepeihez, tekintélyéhez is különös hangsúllyal tartozott hozzá a vállalatok igazgatótanácsai mellett az egyházaik, hitközségeik világi tanácsaiban való részvétel. A kegyúri jog gyakorlása a polgári kor újnemességének jelképes hasonulási gesztusa volt a magyar királyság uralkodó rendjeihez.
A fejedelmi főkegyúri jog leágazása azonban ennél is szorosabban befonta a társadalom életét. A személyek a keresztséggel egyéni jegyet nyertek, életpályájuknak azonban minden állomása a „szülék hatalmának” láncolatában életkoruk és társadalmi állásuk szerint változó közösségi szerepekhez volt kötve. Az úr világi törvények szerint magánjogi kapcsolatban állt jobbágyával. A jobbágyközösséggel azonban a rendi pluralizmus második csatornáján keresztül leágazó kegyurasága is összekötötte. A viszonyok öltése ezt a kettős szálat a famíliák felé is átvezette, a családfőkig, a személyekig. Pázmány Péter, Szent Ágoston nyomán, megköveteli, hogy: „Minden tselédes ember nemtsak úri, hanem püspöki tisztet visellyen házában, oktatván tselédét az igazságra, és tekélletes erköltsre” (Idézi: Sápi V. 1967: 243). A „gazdai hatalom” kötelezett minden egyes háztartásfőt háznépe lelkiismereti életének felügyeletére, a céhes, majd ipartestületi mestereket családjukon túl szolgáik, inasaik, segédeik vallásgyakorlata fölötti őrködésre. Jóhiszemű cselédfogadásnál az „anyagi kötelezettségen túlmenő viszonyos jogok” (az 1876-os törvényben) ezt is tartalmazták.
Megjegyezvén, hogy ez volt, s ez maradt a norma, amely éppen azért nem volt idegen a gyakorlattól, mert szemben állt a közvetlen érdekviszonyokkal: a rabszolgakereskedéssel foglalkozó angol király esetében ugyanúgy, mint a népmesék ördöggel cimboráló, könyörtelen földesuránál.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me