BEVEZETÉS

Full text search

BEVEZETÉS
Mikor kezdődtek el a társadalomnéprajzi kutatások Magyarországon? Olyan kérdés ez, amelyre különböző válaszok születtek attól függően, hogy ki hogyan fogta fel a néprajz tárgyát.
Közhely, de igaz, hogy minden tudomány legutoljára a saját tárgyát fedezi fel. Hozzátehetjük, hogy az előzményeit is, amelyek a tárgy módosulásával változnak. Nincs ez másként a néprajz esetében sem. Sőt, e tudomány esetében fokozza a nehézséget kétarcúsága: egyfelől a kultúra tudománya, de társadalmilag létrehozott és elsajátított kulturális javakat vizsgál, másfelől bizonyos emberi társulási formákra, társadalmi kapcsolatokra összpontosít, amelyek létrehozása, fenntartása kulturális eszközökkel történik. Ez a kétirányú fogalmi orientáció a törekvések erőteljes kikristályosodása idején vezetett csak markánsan eltérő tudományos akkumulációra, mint ahogy a brit szociálantropológia szembeállítható volt az amerikai kulturális antropológiával a 20. század derekán (Firth, R. 1951; Murdock, G. P. 1951), ám ott lappang az egymást átfedő kutatásokban, vagy felbukkan az egyeduralkodóvá vált irányzatok hátterében kutatási hiányosságként, tudományos és nem tudományos körök érdeklődésének formájában. Nem a tárgy eredendő sajátosságából fakadóan, hanem művelőinek – társadalmi környezetüktől nagyon is meghatározott – érdeklődése szerint további tengelyek alakíthatók ki, amelyek mentén megoszlik ez a tudomány. Ilyen a saját nép (kultúra) és más népek (kultúrák) tanulmányozásának különválasztása (Voigt V. 1972), vagy a társadalom egészére vagy csak egy részére irányuló kutatói szándék, amelyek jelentőséggel bírnak vizsgálódásunk szempontjából. (A magyar néprajz egészét tekintve másként is szembesíthetők a releváns kérdéskörök. Lásd Kósa L. 1989: 20–21. )
Mindezek a körülmények szükségképpen megszabják, hogy mire terjedjen ki a magyar társadalomnéprajz fogalma.
A néprajz születésekor kétségkívül a „társadalmi” jelleg dominált. Ezt tükrözte a nép (etnikum) megjelenése a kialakuló ismeretkör nemzetközileg legelterjedtebbé vált elnevezéseiben: az észak-eurázsiai népekről írott átfogó munkájával a magyar tudományosság figyelmét is megkapó August Ludwig Schlözer (Hunfalvy P. 1864: 13) által 1772-ben kreált etnográfiában (Stagl, J. 1974: 75) és az etnológiában, amelyet 1786-ban a filozófus Alexandre Chavannes vezetett be (Bitterli, U. 1982: 399), 30majd ezen elnevezések különféle nemzeti nyelvű változataiban, közöttük a magyar „néprajz”-ban.
A vizsgálódások első lépése Európán kívül a nyelvileg és szervezetileg elkülönült, azaz népként (etnikumként) felfogható emberi társulási formák regisztrálása és az így megállapított csoportok valós vagy vélt jellemző jegyeinek (közöttük kulturális sajátosságainak) rögzítése volt. A felgyülemlett ismeretek első rendezése a haladás és az evolúció jegyében, a társadalmi létet egységben szemlélve történt. A fejlődés felvázolásának demonstrálására felhasznált adatok és a magyarázatára felvetett elméletek megkérdőjelezése vezetett a kulturális és társadalmi irányultságú kutatás széttartására századunk elején. Ez egyben tisztulási folyamat is volt, amely során egyértelműen igazolódott a biologisztikus meghatározottság tételének tarthatatlansága, hogy tudniillik a fejlődéskülönbségek, a kulturális jellemzők a különféle embercsoportok biológiai adottságaira vezethetők vissza, és túlzottan leegyszerűsítőnek találtatott a környezeti determinizmus doktrínája is.
Európában a hasonló tudományos előzmények az antikvitásig nyomon követhetők. Itt azonban a 18. század második felétől az etnikus különbségek bemutatása párosult az egyes társadalmakon belül a hatalmi és gazdasági pozíciók, a tevékenységek jellege, ezekből következően a műveltség megosztottságának tudatosításával, amelyből két következtetés adódott. Egyik, és ezt a felvilágosodás örökségének szokás tekinteni, a módszeres társadalomleírás és -elemzés igénye, amelynek igazi célja a közállapotok és életfeltételek javítása. A másik egy mozgósító idea, és ez általában a romantika eszmekörébe utaltatik, amely a műveltségi megosztottsághoz értékeket társított, az iskolázatlan rétegek hagyományait gyűjtve a romlatlan múlt felfedezését remélte a jelenben, és ezzel nem kis mértékben járult hozzá a politikai akarat szintjére emelt etnikus tudat, a nemzetként összetartozás felismeréséhez-megteremtéséhez. Ezek az eszmék pedig felbukkannak a felvilágosodás gondolkodóinál is: a nemes vadember és a természetes állapotok voltaire-i, rousseau-i, antik példákat követő dicsőítése, sőt még a nemzeti karakter fogalma is, amelyet Voltaire kreált (Könnenkamp, W. D. 1988: 26), de jelentőséget a nemzeti egyediség és egyenértékűség felmutatásának történelmi léptékű feladatától nyernek.
Az ilyen igényeket kielégítő, valóban tényként rögzített jelenségek túlnyomóan az esztétikai minőséggel bíró folklór alkotások és a gyors technikai fejlődés időszakában egy eltűnő, de még tetten érhető világot képviselő, szembeszökő tárgyak voltak. Alaposabb szemléjük hamar nyilvánvalóvá tette, hogy kapcsolódásuk egyéb műveltségi javakhoz túlvezet azokon a társadalmi kereteken, amelyben rájuk leltek, ezért kulturális elemekként alakulásuk és terjedésük vizsgálata kínálta a tudományos előrelépés lehetőségét. Az érdeklődés az „etnikumról” áttevődött a „kultúrára”, illetőleg a posztulált kulturális alakzatokra. A kutatás ilyen módosulása vezetett a néprajzon belül, az uralkodó atomisztikus kultúrafelfogásnak megfelelően, a tárgyi és szellemi kultúra jórészt elkülönült vizsgálatára – ezt az állapotot tükrözte az 1930-as években megszületett szintézis, „A magyarság néprajza”, amely a korabeli közép- és kelet-európai teljesítményekkel párhuzamba állítható.
A kultúra e két jól kirajzolódó tartománya mellett csak megkésve kaptak figyelmet a társadalom hasonló szemlélettel megragadható szerveződési formái, intézményei, sejlett fel egy „társadalmi” néprajz lehetősége. Előzmények azonban természetesen 31akadnak, és ki-ki a maga felfogásától függően kapcsolja ezeket össze a 20. század első felében kiformálódó, társadalomnéprajzinak minősíthető törekvésekkel. Jól példázzák ezt Ortutay Gyula (1937a: 10–32) és Fél Edit (1948) áttekintései, akik más-más tudósok igen eltérő munkásságát tartották felidézésre érdemesnek, de a társadalomnéprajzi kutatások kezdeteinek újabb feldolgozásai is (Zsigmond G. 1974: 14–35; Szabó László 1993: 13–80).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me