BEVEZETÉS

Full text search

BEVEZETÉS
Az írott és az íratlan jog koronként változó összefüggését, egymásba kapcsolódását: a mindennapi életviszonyok kialakításában és fenntartásában betöltött együttes szerepüket vizsgálja ez a fejezet.
Abból indulunk tehát ki, hogy a paraszti (és kézműves) közösségek belső szervezetét, illetve a társadalom más osztályaival, rétegeivel kialakított külső kapcsolatait szabályozó jogi normák (azaz: a tiltások, a parancsoló erejű vagy megengedő magatartási szabályok), s az ezek betartását biztosító szankciók nem lehettek teljességgel függetlenek az állam jogrendszerétől. Az állam és a jog ugyanis egymást feltételező fogalmak. A jogrendszernek az a funkciója, hogy az államot alkotó összes egyén – azaz: a társadalom rendileg vagy az osztálytagozódás értelmében elkülönülő nagy tömbjeihez tartozó minden személy, s e személyeknek magukat közösségként meghatározó bármilyen csoportjai – együttlétezését, együttműködését biztosítsa, s ezt konszenzuson alapuló, bár a hatalmi-uralmi viszonyokból következő kényszereszközökkel is garantálja.
Az államiságot mint társadalmi létformát megtestesítő jogrendszernek ez az egységes, a hatalmi helyzetben lévőkre és az alávetettekre érvényes volta eleve kizárja annak lehetőségét, hogy a „népről” szólva önálló és független jogrendszert tételezzünk fel. Pedig a kutatástörténeti előzmények ilyen megközelítésre késztetnének! A „jogi népszokások”, a „jogi néphagyományok” többször megfogalmazott kutatási programja – amint erre részletesebben is hivatkozni fogunk – a törvényekben megtestesült jogrendszertől függetlenül létező, a nép életviszonyait így szabályozó jogi tartalmú népszokások összegyűjtésében, leírásában és elemzésében szokta volt megjelölni a néprajz feladatát (vö. Györffy I. 1939: 21).
A mi kiindulási tételünk sem tagadja természetesen az úgynevezett népi jogszokások létezését, és leírásának, elemzésének szükségességét, csupán az egységes jogrendszerhez tartozásukat hangsúlyozza. Bármilyen érdekcsoportnak, kisebb-nagyobb közösségnek, így a parasztok, a polgárok, a nemesek összességének is, lokális közösségeinek is voltak (és vannak) olyan szokásai, melyek az egyének viszonyát szabályozó csoporton belüli normává szilárdulván jogi tartalommal telítődnek. Vagyis: az adott érdekcsoportra, közösségre érvényes szokásjogként funkcionálnak. Mindezek az „íratlan jogként” meghatározható – gyakran azonban utólag írásba is foglalt – jogi 694szokások mégsem alkottak külön-külön „paraszti”, „polgári”, „nemesi” jogrendszert: az állam jogrendszerének voltak alkotóelemei. Más megfogalmazásban: az íratlan jog nem ellentéte, vagyis el nem ismert helyettesítője és bizonyos élethelyzetekben hatástalanítója volt az írott jognak, a törvénynek. Olyan része, melyet mind a jogalkotók, mind a jogalkalmazók – koronként változó mértékben ugyan – jogforrásnak ismertek el. A törvényt helyettesítő vagy kiegészítő jogforrásnak, melynek – a szokásjogot először rendszerbe foglaló Werbőczy István megfogalmazása szerint – törvénymagyarázó, törvénypótló és törvényrontó szerepe egyaránt lehet (Csizmadia A.–Kovács K.–Asztalos L. 1972: 124).
Ha a szokásjogról szólva Werbőczyre hivatkozunk, azt a meggyőződésünket is előlegezzük, hogy a „jogi népszokásoknak” s minden egyes jogi tartalmú közösségi normának a megértéséhez jogtörténeti távlat szükséges. A néprajzi kutatások ez alkalommal rendszerbe foglalható megannyi részeredménye persze a 19–20. század kapitalizálódó viszonyai között élt parasztságnak és az állami jogrendszernek nyílt vagy többé-kevésbé rejtve maradó konfliktusává, a „fent” és a „lent”: az „urak törvénye” és a „nép szokásai” ellentétévé is egyszerűsíthető lenne. Ehhez aligha szükséges a jogtörténeti előzmények számbavétele. Mivel azonban éppen ezt a szembenállást, konfliktushelyzetet kell értelmeznünk, ha a parasztságról mint a polgárosodó társadalom más osztályaitól, rétegeitől kulturális tekintetben valóban elkülönülő, s mégis az államba betagolódó nagy tömbjéről szólunk, nem tekinthetünk el a jogi intézményekben, fogalmakban rejlő történeti távlattól.
Vagyis a részletes tárgyalás során azt igyekszünk érvényesíteni, hogy a feudalizmus századaiban, ha lassan növekedett is a király személyével összekapcsolódó törvények, a 18. századtól az ezt helyettesítő rendeletek, az örök érvényűnek tartott privilégiumok és a helyi jellegű, az önkormányzattal bíró területek és testületek által alkotott statútumok – összefoglalóan: az írott jog – szerepe, alig csökkenő jelentőségű maradt a szokásjog is. Ennek szokásjogi gyűjteményekbe foglalt és soha le nem írt változata egyaránt. A szokásjog fogalmába beleértjük mindazokat a jogi szabályokat, melyeknek országos, regionális és helyi érvényességű elismerését a különböző szinteken a bíróságok kényszerítették ki. Bele kell értenünk tehát a jogi tartalmú népszokásokat, az úgynevezett népi jogszokásokat is. Hiszen a faluközösség ennek alapján intézte a maga belső ügyeit, s bármelyik magasabb bírói fórum a „falu szokásaként” figyelembe is vette azokat. Feltéve természetesen, ha nem ellenkeztek e helyi jogszokások a törvénnyel s az országos szokásjoggal, és nem sértettek privilegiális jogokat. Ez a korlátozás azonban a privilégium birtokában statútumot alkotó közösségekre (például a városokra, a céhekre) ugyanígy vonatkozott.
A polgári állam 19. századi megszerveződése után, bár nem előzmények nélküli, mégis minőségileg új fejlemény volt az „írott jog” fogalmának teljes átértékelődése. Egyrészt a társadalmi létezés szinte minden megnyilvánulását az állampolgárok öszszességére érvényes, privilégiumokat el nem ismerő törvényekkel, s az ezeket értelmező, tovább részletező központi rendeletekkel igyekezett szabályozni az államhatalom. Másrészt a regionális és helyi jogszabályalkotást és jogszolgáltatást alárendelni törekedett a hierarchizált hivatali rendszernek és az egységes törvénykezésnek: a helyi rendeleteknek a törvényeket kellett az adott viszonyokhoz igazítaniuk, hogy kellő garancia legyen kikényszeríthetőségükre. A közigazgatási és az ítélőbírói jogszolgáltatás 695pedig csak a törvényekben még nem szabályozott, periférikus jelentőségű magánjogi esetekben vehette figyelembe a szokásjogot.
Mindezeket a fejleményeket számon tartva kereshetünk tehát választ arra a kérdésre, hogy az egységesnek tételezett állami jogrendszerbe beépülve, vagy ellenkezőleg: attól többé-kevésbé elkülönülten, mintegy illegálisan és oppozícióban léteztek-e a parasztság jogi népszokásai. A válaszkeresés igénye, a válaszok lassan módosuló hangsúlya, ezzel együtt a jogszokások nagyobb társadalmi elismertségének, a „magyarabb jog” kikényszeríthetőségének reménye pontosan tükröződik a népi jogszokások többszörös „felfedezése” és 20. századi módszeres kutatása történetében.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me