NAGYTÁJ – KISTÁJ

Full text search

NAGYTÁJ – KISTÁJ
Az etnográfusok rámutattak, hogy azokon a vidékeken, ahol megmaradt vagy a török hódoltság után csaknem helyreállt a középkorra jellemző sűrű faluhálózat, szinte minden településnek volt valamilyen speciális, piacra vihető terméke, illetve a környezete által számon tartott, igényelt tevékenységi területe. A történeti Gömör megye változatos természeti adottságaira és helyi hagyományaira épülő lokális munkamegosztás tényeit Paládi-Kovács Attila (1988) tekintette át. Azt emelte ki, hogy a túlnyomóan magyarok lakta Dél-Gömör kistájai olyan néprajzi csoportokként jellemezhetőek, melyek gazdasági szakosodásuk, mezőgazdasági, nagyobbrészt azonban háziipari termékeik piacra vitele révén kapcsolódtak össze egymással. E speciális termékek piaci értékesítése közben több megyére, jó néhány áruféle esetében az Alföldre is kiterjedő kapcsolatokat ápoltak. Viga Gyula (1986) előbb a Bükk-hegység falvainak szakosított piacra termelését, és e termékekre és a munkakapcsolatokra építetten az eltérő adottságú, főképp mezőgazdasági termékeket kínáló Alfölddel 842kialakított sokszínű, a paraszti lét szinte minden részletét befolyásoló kapcsolatrendszerét elemezte. Utóbb Észak-Magyarország egészére kiterjesztvén ezeket az elemzéseket, arra mutatott rá, hogy a táji munkamegosztás lehetősége „fel is mentette a mindenkori embert attól, hogy minden igényére, létfeltételére helyben keresse a választ”. Vagyis nem kellett minden település lakóinak „lokális autarkiára törekedniük, mert a fejlődő társadalmi kapcsolatok, különféle társadalmi intézmények és szokások kiegyenlítik az egyes tevékenységek, ily módon az eltérő adottságú tájak javait”. Az árucsere- és a munkakapcsolatok gondosan összegyűjtött példái – a néprajzi és helytörténeti kutatások szórványadatai – messzemenően igazolják ezt a tételét (Viga Gy. 1990: 249). Kós Károly – Erdély népeinek a változatos természeti és gazdasági viszonyok kialakította árutermelését és árucseréjét tanulmányozva – a valamilyen speciális termékre szakosodott falvakról összefoglalóan azt állapította meg, hogy közülük több mint 700 volt a népi ipari központ, 18 falu a gyűjtögetés, halászat, vadászat termékeivel, 26 a tenyésztett állataival, 82 a kertészet, a gyümölcsés szőlőtermelés révén kapcsolódott be a kapitalisztikus piaci mechanizmusoktól jórészt független népi árucserébe. Jellemző az is, hogy egy falu lakossága általában csak egyetlen háziipari terméket, például valamilyen faeszközt állított elő és vitt piacra (Kós K. 1972: 10. skk.).
A szakosodott paraszti árutermelésről és a munkakapcsolatokról szóló összefoglaló tanulmányok többsége az eltérő adottságú nagytájak – a síkvidék és a hegyvidék: vagy a mezőgazdálkodásra, vagy a háziiparra szakosodást lehetővé tevő ökológiai zónák – között kialakult történelmi kapcsolatokat részletezi. Megfogalmazódott azonban a magyar néprajzi irodalomban a „nagytáj” ettől eltérő felfogása is. Andrásfalvy Bertalan (1978: 240) akkora területként határozta meg, „melyen belül létrejön a szakosodott falvak egymást kiegészítő, önellátó egysége”. A Baranya megyei falvak középkori eredetű, ám a török hódoltság után is újraéledt, a német telepesekre is „áthagyományozott” szakosodásából arra következtetett, hogy a sűrű faluhálózat országszerte olyan településszerkezetet jelentett, „melyben a falvak térben és rangban egymás mellé rendelt, horizontális munkamegosztással kistájakat, a kistájak nagytájakat alkottak az alapvető megélhetési javak, a műveltség által meghatározott egyéb szükségletek, »fényűzési cikkek« előállítására” (Andrásfalvy B. 1977: 86).
További részletvizsgálatok is szükségesek lennének ahhoz, hogy a „nagytájjá” szerveződött aprófalvaknak ezt a rendszerét mint a településszerkezet általános jellemzőjét bizonyítottnak tekintsük. A termelésre szakosodáson túl sok egyéb tényezőt is figyelembe kell vennünk, ha arra keresünk választ, hogy miért igazodik egymáshoz – kulturális értelemben – egy-egy „kistáj” néhány faluja, mi készteti együttműködésre, kapcsolatépítésre a falucsoporthoz tartozókat. A Palócföldön elvégzett aprólékos adatfelvételek összegzett tanulságai azt mutatják, hogy a „kiskörzetek” – azaz a kulturálisan egymáshoz igazodó falvak – határai és az uradalmi, a közigazgatási határok, valamint az anyaegyház–leányegyház kapcsolatok általában egybeestek (Bakó F. 1989: 221–235).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me