ÖSSZEGEZÉS

Full text search

ÖSSZEGEZÉS
A paraszti közösségek falun kívüli kapcsolatainak jellemző vonásait sorakoztattuk fel. A falu „akolmelegébe” zárkózás: az emberi lét bármiféle társas viszonyának faluközösségi kerethez igazodása és a falun kívüli kapcsolatok kialakítása ellentmondani látszik egymásnak, elemző következtetéseink tehát ezt remélték feloldani.
A települési-telepítési mozgalmak történetének áttekintése azt igazolta, hogy a forrásokkal bevilágítható évszázadokban – tehát a 17. század óta – változó intenzitással, de folyamatosan arra kényszerítették a körülmények a kisebb-nagyobb embercsoportokat, hogy új otthon teremtésének ígéretében bízva elhagyják megszokott lakókörnyezetüket. Bármennyire jellemző is volt tehát a parasztokra általában a megszokotthoz való ragaszkodás, konkrét történelmi szituációban a pionír mentalitás 864sem volt idegen tőlük, s voltak olyan korszakok, amikor ez a mentalitás, népvándorlást eredményezvén, tömegessé vált. Akár innen-onnan összeverődött személyek, akár szervezett csoportok hoztak létre új falualakulatot, a közösséggé szerveződés feltűnően gyorsan végbement. Ez abban is kifejeződött, hogy az egymáshoz hasonulás eredményeként létrejövő új kulturális minőség sok mindent megőrzött ugyan a kibocsátó közösségek kultúrájából, a nagy távolságokat áthidaló rokoni kapcsolatok mégis néhány évtized múltán elvékonyodtak.
A megszokott környezetből való időleges kimozdulás példáit elsősorban az eltérő termelési adottságú tájak lakóinak árucsere- és munkakapcsolataiként mutattuk be. A termékcsere legfőbb színterei, a vásárok kistájként definiálható falucsoportot szerveztek a vásáros hely, a szabad királyi város vagy a mezőváros köré. A parasztok ezen az „egynapi járóföldnyi” területen közlekedtek rendszeresen és magabiztosan. Kereskedési célú utazásaik azonban sokrétűbbek, szerteágazóbbak voltak a „város és vidéke” kapcsolatnál. Egyrészt azért, mert a vásáros helyek közül – jelentőségben, vonzáskörzetük nagyságában – kiemelkedtek a nagytájak közti árucserét szervező-lebonyolító városok. Ezeket pedig alkalmanként több napi járóföldről is felkeresték a parasztok, hogy a nagytáji munkamegosztásból adódó előnyöket kihasználhassák. Másrészt pedig azért, mert a mezőgazdasági és a háziipari termékek közvetlen cseréje nem kereskedők közreműködésével bonyolódott le, hanem maguk a termelők értékesítették feleslegüket. Ehhez pedig a vándorló kereskedés különböző formáit fejlesztették ki, számon tartván a kölcsönös kereslet és kínálat állandósult körzeteit. Ebben az összefüggésben a mezőgazdálkodásra kevéssé alkalmas vidékek parasztjainak háziipari árutermelése nem jelentett többet „közvetett élelem-előállításnál”. Vagyis ugyanaz a parasztos mentalitás húzódott meg a hagyományos árucserekapcsolatok hátterében, ami a mezőgazdasági idénymunkás vándorlásokat motiválta. Az arató- és cséplőmunkások vándorlási útvonalai ugyanis évszázadok óta lényegileg egybeestek az árucsere-kapcsolatok útvonalaival.
A „munkásvándorlásokat” persze nemcsak a megélhetés lehetetlenné válása kényszerítette ki. A szekerezésben-fuvarozásban a vállalkozói mentalitás: a mezőgazdasági termelés ciklikussága miatt időlegesen tétlenségre kárhoztatott emberi és állati munkaerő hasznosításának igénye is ott munkált. Akár az élelem biztosításának kényszere, akár a vállalkozás lehetősége volt az elsődlegesen meghatározó, a nagytájak eltérő termelési adottságának kiegyenlíthetősége mozdította ki a parasztokat a mindennapok színteréről. Vidékenként természetesen különböző volt az útonjárók aránya. A mezőgazdálkodásra kevésbé alkalmas vidékekre sokkal jellemzőbb volt a tömegesség, a földművelő körzetek pedig főképp „befogadók”, árura és szolgáltatásra várók voltak. Bármennyire tömegessé vált azonban a faluközösségből való időszakos kiszakadás, a vándormozgalmak résztvevői belül maradtak a paraszti életformán, nem adták fel parasztos életeszményeiket.
A termékcsere- és munkakapcsolat az egymás szomszédságában élő etnikumok közti hagyományos együttműködésként is jellemezhető. A szolgáltatók és a szolgáltatást igénylők egymásról megfogalmazott véleményében felfedezhetők ugyan a felszínes benyomásokra alapozott általánosítások, így a „népkarakterológiai sztereotípiák” elemei is, egészében azonban egymás értékelése, nem lebecsülése jellemezte a kapcsolatokat. Ez magyarázza, hogy a rendszeres érintkezés az egymás nyelvének, 865speciális képességeinek elsajátítását szolgáló „cseregyermek”-intézményt is kifejlesztette. Hasonló volt az idegenség tudata, és az egymástól való elzárkózás erőteljesebb, a kereskedésre szakosodott, diaszpórában élő etnikumokkal, illetve a speciális szolgáltatásokat végző nem magyar vándoriparosokkal, vándorkereskedőkkel.
A falun kívüli kapcsolatok intenzitásának függvénye volt, hogy egy-egy közösségben miként vélekedtek az idegenben magabiztosan közlekedőkről. A tájékozódás és a kommunikálás képessége lehetett presztízsnövelő, de a munkakerülés, a csavargás gyanúját is felkelthette. A vélekedések ilyen végletei koronként és vidékenként korántsem egyformán jellemezték a parasztokat, amint az a hatalom kikényszerítette útonjárások (például a hosszú fuvar) és távolba szakadások – a katonáskodás – részeseit övező felemás megítélésből kitetszik.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me