BEVEZETÉS

Full text search

BEVEZETÉS
A paraszti társadalom működését elemezve az egyénnek az organikus vagy organizált közösségekben betöltött szerepét, illetve a szerepkínálatokat korlátok közé kényszerítő, az örökölt státustól is meghatározott normarendszer hatásmechanizmusát reméli bemutatni az etnográfus. Abból az előfeltevésből szoktunk tehát kiindulni, hogy az egyéni létnek sorsszerűen kimért, bár a szocializáció folyamata révén bensőségessé, otthonossá tehető társadalmi közegben kellett lezajlania. Ez a közeg pedig csak a falunak vagy mezővárosnak nevezett települési egység lehetett, mely egyszersmind a társadalmi létezés természetes, de szigorú határokkal bekerített terepe is.
Az évszázados gyűjtői tapasztalatok is, a falu és a mezőváros mint életkeret jellegéről-jelentőségéről vallomást tevők – jórészt az eltávozottak, a kiszakadtak – szépírói nyilatkozatai is igazolni látszanak a szűkös keretbe sorsszerűen bezárt paraszti létről szóló ilyen vélekedéseket. A vallomások az otthonosság és a bizonytalanban tévelygés tragikusra színezett alternatívájaként láttatják a faluközösségüket elhagyni kényszerülők személyes sorsát. A kiszakadás embert próbáló élményeit csak a szerencsésen visszatérteknek a maguk apró diadalait szórakoztató s tanulságot kínáló epikummá lényegített élményelbeszélései képesek valamelyest oldani. A folklórszövegek segítenek tehát feldolgozni-legyőzni az ismeretlentől való félelmet, végső kicsengésükben azonban ezek is a „mindenütt jó, de legjobb otthon” szentenciáját igazolják.
Van igazság az olyan általánosításokban, mint „parasztember csak a faluja határán belül érezte otthon magát” vagy „a falusiak többsége úgy élte le az életét, hogy csak a legközelebbi falvakig-városokig jutott el”. Indokolt azonban az óvatosság is e vélekedésekkel kapcsolatban, ha a faluközösség vallomásos dicséreteiből, az idegenségtől való félelem hangoztatásából törvényszerűségeket remélünk megfogalmazni a paraszti társadalom működéséről. A kulturális elemek tovaterjedéséről, a népi kultúra táji rendszereiről felhalmozódott ismereteink ugyanis azt bizonyítják, hogy a legzártabbnak gondolt faluközösség is ezernyi szállal kapcsolódott össze távolabbi vidékek parasztjaival. Csak a rendszeres és szervezett kapcsolatok jellegét, a kultúraközvetítést végző egyének és csoportok tényleges jelentőségét gondosan mérlegelve remélheti az etnográfus, hogy feloldhatja a falusi, a mezővárosi társadalom önmagába 831zárulásának és a kulturális elemek folyamatos átadásának-átvételének ellentmondását.
Ez alkalommal arra vállalkozunk, hogy a falu külső kapcsolatainak fontosabb jellemzőit és e jellemzőknek a változásait összefoglaljuk. Nem elemezzük tehát a lakóhely-változtatásnak, illetve a táji munkamegosztás logikája szerinti vándorlásoknak a kultúraközvetítésben játszott szerepét és jelentőségét. A falun kívüli kapcsolatok tényszerű számbavétele is elegendő annak igazolására, hogy nemcsak a „zártság”, hanem a „nyitottság” is jellemzője volt a paraszti társadalomnak. A falun kívüli kapcsolatok, akár a körülmények kikényszerítette lakóhely-változtatást, akár idegenben való munkavállalást, akár az eltérő táji adottságokat korrigáló áru- és szolgáltatáscserét jelentettek, nem a parasztság egészére, csak egyes csoportjaira voltak jellemzőek, de hatásuk át- meg átjárta, sokszorosan befolyásolta a „zárt” faluközösség egészét.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me