A SZOCIALIZÁCIÓ INFORMÁLIS INTÉZMÉNYEI

Full text search

A SZOCIALIZÁCIÓ INFORMÁLIS INTÉZMÉNYEI
A paraszti kultúrát a hagyományos elemek túlsúlya jellemzi, ami a fejlődés lassú ütemének velejárója. Ez pedig az intézmények tartósságát, s az azokat szavatoló tekintélyi elv uralmát is jelentette (Dobrowolski, K. 1972: 10). A hagyományos értékek közvetítésében kiemelkedő szerep jutott a család intézményének, a viselkedés mércéinek „mint szokásszerű viselkedéseknek a megerősítésében” (Service, E. R.–Sahlins, M. D.–Wolf, E. R. 1973: 61).
A családon belül az apa tekintélye szavatolta az értékek reprodukcióját a fiatalabb nemzedék felé. Ez a tekintély döntően hatalmi helyzetére és nem személyes erényeire támaszkodott: „Amíg én élek, addig itt nem parancsol senki.” Hatalmi helyzetük állandó hangsúlyozásával belenevelték gyermekeikbe függőségük tudatát s a feltétel nélküli engedelmességet: „Ha nem tetszik, mehetsz” (Király Gy. 1979: 74).
Az apai hatalom erősen nehezedett az egész házra, mégsem jelentett „zsarnoki uralmat” (Papp L. 1941: 24). Legtöbben inkább hálával emlegetik: „Apám is volt, aki röndre nevelt” (Lele J. 1969: 93). Még a szavajárását is átvették: „Mindig azon kapom magam, hogy megint apám szavait használom” (Nagyrákos, Vas m. 1990).
Az apai hatalom korlátozását szolgálta az eltitkolás bevett technikája, amely a nyílt szembeszegülésnél hatékonyabb megoldásnak bizonyult: „Csak az apám nem tudta meg, így volt jó” (Lévai J. 1980: 56). Az anyák maguk is alkalmazták, így gyermekeiknek is átadták ezt a módszert: „eredj, de ne mondd apádnak!” (Örsi J. 1976: 38).
Az apai hatalom önkorlátozásaként értékelhetjük, mikor az anyának mint közvetítőnek a kérésére engedett korábbi álláspontjából. Gyermekei kérésére ugyanis nem másíthatta meg a szavát tekintélyveszteség nélkül. Mivel gyermekei is tudták, hogy „amit ő mondott, azt nem szokta megváltoztatni”, ezért eleve anyjuk közbenjárását kérték: „Te rossz kölyök (…), anyád kérésére megvesszük az ígért ruhát” (Lévai J. 1980: 27).
Gyakran megesett, hogy az anya gyermekeiben az apa iránt nem valódi tiszteletet, csak félelmet ébresztett: „…majd megmondom apátoknak!”
Lányaival kapcsolatban az apa feleségén keresztül érvényesítette akaratát. Szólt neki, hogy vigyázzon a „lányára”. Közvetlenül csak akkor lépett fel, ha már veszélyben látta a család becsületét. Egyébként a leány is édesanyjától értesült az apja véleményéről. „Nem szereti apád, hogy azzal a lánnyal barátkozol” (Örsi J. 1990: 193).
668Bár az apától a gyermekek jobban féltek, s gyakran egy „nézése” elég volt, az anyák keze hamarabb eljárt. Az ő haragjának azonban nem voltak olyan súlyos következményei. Lányát azonban szigorúan fogta, ezt az apa és a falu közvéleménye is elvárta tőle. Ha a lányának valami baja esett, elsősorban őt hibáztatták. Apja szigorával szemben azonban az anya igyekezett leányát megvédeni. Egyrészt figyelmeztette a leányt, másrészt a „pártjára állva csitította a férjét” (Örsi J. 1990: 193).
Míg az apák közvetlenül fiaik felett gyakoroltak hatalmat, az anyai hatalom elsősorban a lányokra terjedt ki: „Még a tűt is úgy fogta a kezébe, ahogy én mondtam.” Fia „észrevétlenül ki is kerül e hatalom vagy legalábbis gyámkodás alól, ha pedig az apa elhal, egyszeriben fel is cserélődik a korábbi helyzet” (Papp L. 1941: 24).
A családi nevelés során fontos megemlítenünk a nagyszülők szerepét. A nagyanyának főleg az érzelmi, a nagyapának pedig a munkára nevelésben volt nagy szerepe. Nagy türelemmel magyarázták az apró munkafogásokat: „A hónod alól ne essen ki a tojás, úgy fogd azt a kaszanyelet” (Sipos E. 1982: 19). Különösen fontos volt a nagyszülők szerepe az alföldi tanyás mezővárosokban, ahol az unokák a nagyszülők városi házától jártak iskolába. Ebben a helyzetben „a fiúunoka a paraszti munkát és magatartást elsősorban a nagyapjától sajátította el” (Szenti T. 1985: 12).
A családon kívül számolnunk kell a korcsoport szocializációban betöltött szerepével, amelynek jelentősége a serdülőkortól egyre erősödik. „Semmi se készteti határozottabban a fiatalságot, mint a párválasztás során az egész életre kiható módon érvényesülő nemzedéki értékítélet” (Márkus I. 1979: 184). Különösen fontos volt a nemzedéki ráhatás a legények esetében, akik serdülőkorban a családból kiszakadtak, s szabad idejük nagyobb részét saját korcsoportjuk társaságában töltötték. A lányok számára a fonóház volt a közvetlen korosztályi hatás legfontosabb intézménye.
A családi és családon kívüli nevelés nem választható el egymástól élesen, már csak a rokonság kiterjedt volta miatt sem. Mégis külön kell szólnunk a közösség szocializációs szerepéről. A faluközösség szerepe a szocializációban közvetett, a családi nevelést ellenőrző szerepe révén is fontos volt, de a közvetlen beleszólásra is lehetőség adódott. „Idegen a gyermekkel úgy bánik, mint sajátjával: rászól, ráver, dolgoztatja, enni is ad, ha éppen esznek” (Kresz M. 1943: 262).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me