STÁTUSJEGYEK – ÉRTÉKEK

Full text search

STÁTUSJEGYEK – ÉRTÉKEK
A parasztság és rétegei státusjegyeinek vizsgálatakor az elemzés kategóriáit Pierre Bourdieu „Osztályhelyzet és osztálypozíció” című művéből kölcsönöztük. Abból indulunk ki, hogy „a gazdasági különbségek megkettőződnek a javak használati módjában” (Bourdieu, P. 1971: 419). A parasztgazdaság a telki állományú földterületen a megművelhetőséghez szükséges munkaeszközökkel, igaerővel és a családtagok munkaerejével együttesen tudott működni. A működtethetőség volt az ideál. Például a leggazdaságosabban használható ökör és ló együttes alkalmazása még akkor a jó gazda rangjához tartozott, amikor már általánossá vált a ló egyedüli alkalmazása, éppen a gazdaságosság következtében. Vagy egy másik példa: a kiscsaládi művelésű egész telek méretű parasztgazdaság a hiányzó munkaerőt idegen munkaerővel pótolta; az idegen munkaerő alkalmazása még akkor is kötelező érvényű volt, amikor az örökösödés következtében olyan mértékűre csökkent a földterület, hogy családi munkaerővel is megművelhető lett volna. Ily módon részesül előnyben maga a használat – az ökör, illetve az idegen munkaerő alkalmazása – az okszerű funkcióval szemben és válik paraszti státusjeggyé.
A fogyasztáshoz szükséges élelmiszert szinte valamennyi parasztgazdaság maga termelte meg, ez az evidencia alakítja ki az önellátó gazdaság ideáját, aminek fenntartása nem csupán gazdasági, hanem paraszttársadalmi kényszer is. Így aztán a munkacsere révén megszerzett élelmiszert fogyasztó földnélküliek is az önellátó gazdaság szerkezetét követték. Az önellátásra termelő gazdaságnak megfelelő háztartás is kialakult. A teljes háztartásideálhoz még akkor is ragaszkodtak, amikor már az eszközök nem voltak funkcióban, de kifejeződött általuk a tulajdonos gazdasszonyi rangja. A paraszttársadalom teljességének szimbolikus rendszerét reprezentálja a „kelengye”, melytől „a közösség elvárja, hogy bennük (a tárgyakban) az elvont ideális rend s a fogható tárgyak tényleges együttese összeessék” (Fél E.–Hofer T. 1969a). A parasztság egyes rétegei között meglévő gazdasági és társadalmi különbségek adott feltételek között átváltoztathatók szimbolikus különbözőségekké a materiális és szimbolikus tőkéhez hasonlóan, és a különbözőségjegyek rendszerbe szerveződnek. „A szimbolikus fogyasztás a javakat jelekké, értékekké alakítja, előnyben részesítve a cselekvés vagy a tárgy megjelenését és formáját funkciójával szemben.” A 514jelek „értékét” a szimbolikus rendszer struktúrájából kapjuk, mely szimbolikus struktúra az összekapcsolás és az elkülönítés funkcióját tölti be. Innen van az, hogy éppen a használat mentén választódtak ki a munkaeszközök, a mindennapi közszükségleti javak és fogyasztási cikkek közül a státusjegyek. Első fokon csak kifejező funkcióval rendelkeztek. Például a felsőbb rétegbe tartozó parasztok háza nagyobb, a két világháború között akár 4–5 szobásak is voltak. A polgárias gazdaréteg tagjai ezekbe a házakba külön hálót, ebédlőt rendeztek be, fürdőszobát szereltek fel. Vagy egy másik példa: az alföldi rangos gazdáknak külön volt „cséza kocsijuk vasárnap atyafiazni és zöldre festett körülkasos kocsijuk piacra járásra” (Szenti A. 1982). A használat által többletjelentést kapnak már önmagukban is a tárgyak. A sárközi fuvarosok például „jól kerestek, de a pénzt nem a gazdaságba fektették, hanem felélték vagy cifraságra, éppen hosszú útjukon látott haszontalanságokra, az új divat utánzására verték el, hogy legalább külsőségekben ne maradjanak le a gazdagabb faluk népétől” (Andrásfalvy B. 1974). A tiszta szoba mellett talán az öltözködésnek, a viselet darabjainak van a legnagyobb „értéke”. A Sárközben a két világháború közötti időszakra a templomba járás legfőbb célja az új ruha megmutatása lett, így aztán ha valakinek nem volt új ruhája, nem is ment el a templomba (Kovács Erzsébet 1942). Eredetileg az istentisztelet kedvéért vették fel a legszebb ruhájukat, mígnem a legszebb, legújabb ruhák kedvéért mentek el az istentiszteletre. Innen van az, hogy a viseleti darabok mennyisége és díszítettsége nem a társadalmi és gazdasági különbségeket mutatja, sőt azokat leplezve éppen az összetartozás és szétválasztás funkcióját tölti be egyben; vagyis a parasztokhoz, egy vidék, egy falu parasztságához való tartozást és a nem parasztoktól, a föld nélküli munkásoktól való megkülönböztetést szolgálja.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me