TÁRSAS MUNKA, KALÁKA

Full text search

TÁRSAS MUNKA, KALÁKA
A paraszti társas munkákat leíró s rendszerző néprajzi dolgozatok szerzői – Fél Edit további lokális kutatásokra ösztönző martosi vizsgálata óta (Fél E. 1940) – annyira sokféle munkaformát szoktak felsorolni, hogy ez alkalommal, nem lévén lehetőségünk a paraszti életvitel minden megnyilvánulásának számbavételére, eltekintünk a faluközösség egésze vagy az egyes gazdaságok érdekében végzett termelő-, feldolgozó-, építő-, eszközelőállító-, karbantartó munkák felsorolásától-jellemzésétől (a felsorolásszerű számbavételre lásd Szendrey Á. 1938b). A faluközösségi érdekű úgynevezett közmunkák is, a kölcsönös segítségnyújtás különböző formái is afféle fokmérői voltak a néprajzi faluvizsgálatokban a „hagyományos faluközösség” többé-kevésbé még zavartalan, öntörvényű működésének, ezzel együtt a paraszti polgárosuláshoz való viszonyuknak. A faluközösség szinte minden életmegnyilvánulását keretbe foglaló kalákák jellemző példáit az archaikusabb, hagyományőrzőbb vidékekről ismertették. Elsősorban a Székelyföld falvaiból, ahol a kapitalizálódás által kevéssé érintett paraszti közösségeknek olyan szolidaritás-megnyilvánulásai voltak a közelmúltban is, melyeknek – a leíró ismertetések ezt sugallják – bízvást általánosítható a történeti érvényessége (lásd például Kós K. 1972: 81–96; 1980: 269–377; Duka J. 1978: 186–194). A mai Magyarország területéről pedig a leginkább peremhelyzetű vidékekről – például Szatmár megyéből (Janó Á. 1966, 1979, 1987; Varga Gy. 1991) vagy Zemplén megye középső részéről (Szabó László 1965) – ismerhettük meg a társas munkáknak a bérmunkánál sokkalta nagyobb közelmúltbeli jelentőségét. Szabó László egyébként a paraszti munkaszervezet nagytáji különbségeit elemezve éppen azt tekintette a népi társadalom öntörvényűségének bizonyításakor releváns érvnek, hogy a családi munkaszervezetben megoldhatatlan feladatok elvégzésekor a kölcsönös segítségnyújtást részesítik előnyben, bérmunkát nem vesznek igénybe. Ilyen szempontból vizsgálódva az Alföldön – különösen a mezővárosokban – sokkal kevésbé találta jellemzőnek a társas munkákat az emlékezettel elérhető 20. században, mint az Északi-középhegység széles sávjában (összefoglalóan: Szabó László 1968; lásd még: Szabó László 1982b, 1988, 1989a; Szabó I.–Szabó L. 1977a).
Ha – a bevezetőben mondottak szerint – együttlétet igénylő szokáscselekményként, rituális akcióként és a közösség szolidaritás-megnyilvánulásaként is, nem csupán munkaszervezeti formaként értelmezzük a társas munkákat, abból indulunk ki, hogy az együtt végzett munkák mindegyike korántsem igényelte a munkacsapattá szerveződést. Vagyis nem alakítottak ki szükségszerűen a résztvevők meghatározott létszámú és munkamegosztású akcióközösséget, melybe ki-ki az egyes munkafajták fontosságát kifejező hierarchia szerint tagolódott volna be. Nemcsak az egy ember, 571illetve a családtagok testi erejét meghaladó alkalmi munkafeladat által kikényszerített alkalmi segítségnyújtást (például nagy súly közös cipelését) hagyhatjuk figyelmen kívül a munkaszervezet elemzésekor. Közömbösek ebből a szempontból azok a közösségi munkaakciók is, melyeknél minden résztvevő azonos eszközöket és munkafogásokat alkalmazva társul valamilyen, akár közös, akár egyéni cél érdekében. A fonó, a tollfosztó vagy a kukoricafosztó résztvevői együtt, mégis csupán egymás mellett, egymástól függetlenül dolgoztak. Akkor is, ha a saját tulajdonú kenderkócot, tollat dolgozták fel, s akkor is, ha a közösség valamelyik tagjának segítettek a kukoricacsövek megtisztításában. A közös szénakaszálás vagy szénagyűjtés sem változtatta meg a munka egyéni jellegét; akkor sem, ha a falu vagy a közbirtokosság vezetői rendeltek el úgynevezett közmunkát az apaállatok takarmányának biztosítása érdekében, s akkor sem, ha egymás kölcsönös megsegítése miatt kalákát szerveztek.
Az esetben kellett megszerveződnie az akcióközösségnek, ha az elvégzendő feladatot egymást feltételező és kiegészítő részmunkákra lehetett és kellett felosztani. Így a társult személyek más-más szerszámmal, más-más munkafogásra felkészülve, azaz valamilyen speciális ismeret vagy készség birtokában tagolódtak bele az összehangolt munkafolyamatba. Betagolódásuk egyrészt a részmunkák fontosságának, az elvégzésükhöz szükséges szakismeret és erőkifejtés kisebb avagy nagyobb voltának megkülönböztetésével, hovatovább e különbségtétel normává szilárdulásával járt együtt: kiformálódott a munkacsapat belső hierarchiája. Azaz a „fő” tevékenységre és a „segédkezésre” társult személyek szerepe, különösen ha ez a férfimunka–női munka megkülönböztetésével is egybeesett, nem volt felcserélhető. Másrészt – másféle munkafeladatok esetén – a részmunkák egyenrangúsága, azonos értékűsége szilárdult az akcióközösség normájává. Eszerint a társult személyek egymást kiegészítő szerepének megcserélhetőségét fogadták el szervezési alapelvnek: azt is szabályozta a csapat belső munkarendje, hogyan váltják egymás között a részmunkákat.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me