A HEGYKÖZSÉG

Full text search

A HEGYKÖZSÉG
A szőlős területek magántulajdonba kerülése után évtizedekig fel sem merült a korábbi birtokos közösségek mint autonóm testületek jogi személyként való elismerésének szükségessége. Érthetően, hisz a szőlő művelése nem kívánt meg olyan fokú együttműködést, mint az osztatlan legelő vagy az erdő hasznosítása. Sok helyütt persze folyamatosan léteztek – elsősorban rendfenntartó funkcióban – a feudalizmus idején létrejött hegybéli helységek. Ezek jelentették a „mintát” a filoxéravész után, amikor a termelői érdekvédelem és a bortermelés korábbi színvonalra emelésének igénye államérdekké avatódván kikényszerítette a törvényi szabályozást. Az 1894: XII. tc. szabad társuláson alapuló, „a szőlőművelés érdekeinek előmozdítására” létrehozandó termelői érdekszövetségként definiálta az úgynevezett hegyközségeket. Utalt ugyan a törvény a feudalizmus kori előzményre, lényegileg azonban új, a minőségvédelmet előtérbe állító szervezetek megalakítását szorgalmazta (Csizmadia A. 1977: 42–43). A 100 kat. holdnál nagyobb, szőlővel beültetett (vagy parlagon heverő, de szőlővel beültetendő) területeken jöhettek s jöttek is létre a hegyközségek. Bár a törvény egybemosta a korábbi „hegybéli helységek” és „kertek” szervezeti-szervezési különbségét, lévén az egységesítés a kinyilvánított célja, a végrehajtás során mégis – az „előzmények” következményeként – vidékenként némileg eltérő szervezetű hegyközségek jöttek létre. Ahol töretlenül tovább léteztek az autonóm szőlőbirtokos közösségek, ezek igazodtak hozzá az új előírásokhoz. Sok helyütt viszont ennek a törvénynek, illetve az 1929. és az 1938. évi újabb hegyközségi törvényeknek a kényszerítő hatására szerveztek úgynevezett hegyközségeket. Főleg az Alföldön, ahol egyébként mechanikusan átvették a törvényben javasolt, a síkságon tartalom nélküli elnevezést. Olyan városokban-községekben is hegyközség lett a kert neve, ahol az vegyes művelésű (szőlő, gyümölcs, vetemény) lévén, a minőségi bortermelés fellendítése semmiképpen sem lehetett cél. Csupán rendészeti feladatokat szántak az érdekeltek ezeknek az új szervezeteknek, hasonlóan a korábbi, laza szervezetű kertközösségekéhez. Akár kapcsolódott helyi előzményekhez, akár nem, a 20. századi hegyközség az egyesülési jog éppen érvényes általános törvényi szabályozásához alkalmazkodva alakította ki működési rendjét. A birtokosok közgyűlése döntött a legfontosabb ügyekben, és választmányt, vezetőséget választott. Az elnököt azonban – a régebbi hagyományra utalóan – sok helyütt továbbra is hegybírónak emlegették (a hegyközségek működésére lásd például Huszka L. 1975; Zilahy L. 1975; Dobosy L. 1978–1979; T. Kiss T.–Tibori T. 1988).
A gazdaságirányítás, a gazdaságszervezés közösségi intézményeiről mondottakat összefoglalva azokat a jogi biztosítékokat kell kiemelnünk, melyek létrejöttüket és működésüket biztosították. Ezek a jogi biztosítékok csak a polgári államban jelentettek törvényi szabályozást. A csak társulva hasznosítható tulajdonrésszel összefüggő rendelkezési jogot, ennek korlátozásait a magánjogi törvénykezés újra meg újra, s 569ágazatonként különböző módon igyekezett kodifikálni. A feudalizmus századaiban a faluközösségnek, a mezővárosi, a szabad királyi városi közösségnek, s általában a közös birtoklás és/vagy használat érdekében társult rendies csoportoknak a gazdálkodás szervezésében megnyilvánuló rendelkezési joga, ennek érdekében létrehozott intézményei az általános jogfelfogáson, tehát elvi garanciákon alapultak. Azon tudniillik, hogy a feudális jogfelfogás nem csupán tudomásul vette, de igényelte, követelte is a gazdaságszervezést a rendiesen szervezett helyi közösségektől, melyek ennek alapján a közösségi gazdálkodás szabályrendszerének, vagyis az általános jogelvek és a szokásjog egyeztetésének elismert érvényesítői, egyszersmind a tulajdonhoz kötődő személyes rendelkezés korlátozói voltak. A gazdaságszervezésnek és -irányításnak ezek a feudalizmus kori intézményei azután kisebb-nagyobb mértékben a polgári kor magántulajdonon alapuló jogrendszerébe is átmentődtek: részben a törvényalkotási folyamatot befolyásolták, részben helyi szinten tartalommal töltötték meg a minden részletében eleve nem szabályozható általános elveket.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me