VÁLTOZATOK ÉS VÁLTOZÁSOK A SZÜLETÉS KÖRÜLI SZOKÁSOKBAN

Full text search

VÁLTOZATOK ÉS VÁLTOZÁSOK A SZÜLETÉS KÖRÜLI SZOKÁSOKBAN
A bemutatott anyag főbb vonásaiban az egész magyar nyelvterületre jellemző, sőt a szokások, hiedelmek jó részét szomszédaink is ismerték. A széles körű elterjedtség okai több irányban keresendők. Egyrészt az idevonatkozó mágikus képzetek, előírások, tilalmak gyökere időben igen messze vezet. Továbbá a gyermek születése egy szűkebb közösség, a család ügye volt, a kapcsolatos történések a ház falain belül zajlottak. A szülő nőt, gyermekágyast, újszülöttet szinte kizárólag nők, a hagyományozódásban fokozott szerepet betöltő, idősebb asszonyok vették körül, ami kedvezett a régi gyakorlat fennmaradásának. Számottevő külső hatás csak a tételes vallások felől érte e szokásokat, ami azonban sokszor csak bizonyos kellékek kicserélődésében, régi gyakorlat megváltozott magyarázatában nyilvánult meg. Jobban körvonalazódik e hatás az egyházi szertartásokkal összefüggő, azokhoz kapcsolódó szokásokban. Így viszont a közös felekezethez tartozók szokásgyakorlatában jöttek létre hasonlóságok. Számolnunk kell a szomszédos népek, népcsoportok közötti átadás, átvétel lehetőségével. Ez azonban nem kizárásos alapon érvényesült, inkább úgy, hogy a hasonló formájú vagy funkciójú új elem mellett a régiek tovább éltek. Bizonyos egységesítő tendencia összefügg a bábák intézményesített képzésével.
A hasonlóság irányába mutató tényezők mellett és ellenére is vannak természetesen táji eltérések a születés hagyományaiban. Az ilyen jellegzetességek lényegét azonban inkább csak a szokásegyüttes rendszerében, e rendszer működésében, változásának ütemében kell keresnünk. A jobbágyfelszabadítást követő gazdasági, társadalmi átalakulás függvényeként megváltozott a gyermek családon belüli értéke. Ez befolyásolta a születés körüli szokásokat – egyik vidéken előbb, másutt később öltvén formát. Egy szűkebb területen belül is több változat élt immár egymás mellett. Felerősödtek azok az eltérések, amelyek a család első és a továbbiakban világra jött gyermekeinek születésekor érvényesültek. Továbbá elvált egymástól az egyes paraszti rétegek idevonatkozó szokásgyakorlata. Ahhoz, hogy mindezek figyelembevételével ragadjuk meg a táji eltéréseket, további kutató, anyagfeltáró munkára van szükség.
Közelítsük meg a változások irányát, ütemét a szokáskör különböző jellegű összetevői felől. A mágikus hátterű részletek fokozatosan háttérbe szorulnak, s a folyamat az első világháborút követően felgyorsul. E szokások, képzetek közül maradandóbbnak bizonyultak azok, amelyek krízishelyzetek feloldását célozzák. Továbbá, ha nem is hittek már feltétlen érvényükben, a közelmúltig betartottak előírásokat olyan célok érdekében, 31amelyek – ez idáig még, vagy egyáltalán – nem befolyásolhatók racionális eszközökkel. Érvényes ez az ilyen kérdésekben eligazítónak vélt hiedelmekre is. A szűkebb értelemben vett népi szülészet terén a bábaügy fejlődése a századfordulótól nagymértékű és meglehetősen gyors változásokat eredményezett. Az egészségügyileg kevésbé ártalmasnak ítélt szokásokat azonban ez nem érintette, sőt, adott esetben a falu közösségébe tartozó, élelmes bábaasszony az ilyen hagyományok életben tartásához hozzá is járulhatott. Lényegében csak az 1950-es évektől, a kórházban szülés kötelezővé tételével szűnt meg teljesen az idetartozó szokások továbbélésének objektív lehetősége. Az otthoni szülés gyakorlatának felszámolása feleslegessé tette a komaasszony ételhordásának szokását is. Ez beleolvadt az immár falun, városon egyaránt illendő látogatásba, amikor a rokonok, ismerősök különféle ajándékokkal felkeresik a kórházból hazakerült anyát és kisbabát. A fokozatosan megkopó, elhaló, feledésbe merülő szokásokkal, képzetekkel szemben, a szűken értelmezett keresztelői szokásegyüttes századunk során, még a közelmúltban is dinamikus fejlődést mutatott, s máig általános falun, hogy megtartják a keresztelőt. A tartalmi és formai változások azonban már olyan nagymérvűek, hogy kérdéses, beszélhetünk-e még jelen időben népszokásról az eddigiek értelmében. Az újszülött egyházba fogadása már inkább csak az idősebb generáció számára lényeges. Műrokonság a keresztelővel nem jön létre, mivel a komaság századunk folyamán beolvadt a vérrokonságba. Bába nincs a faluban, így keresztelői szerepköre kiiktatódott, illetve néhány nélkülözhetetlen teendőjét a közvetlen családtagok vették át. Tény, hogy az egészségügy nagymérvű fejlődése mellett is megkönnyebbülést jelent, ha a csecsemő egészségesen jött a világra, s az anya is felépült. Sőt, az öröm egyértelműbb, amióta a hatékony születésszabályozás lehetővé teszi, hogy a ténylegesen várt utódok jöjjenek világra. Továbbra is igény, hogy a család örömét megossza másokkal. A keresztelői lakoma és mulatság azonban természetszerűleg a mai fiatalok szórakozási igényeihez idomul, amitől idegen a régi, a hagyományos. Az eredeti funkciók közül az újszülött rokonságba, társadalomba történő befogadása az, ami többé-kevésbé a mai keresztelői ünnepségek hátterében is meghúzódik.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me