A HÁZASSÁGKÖTÉST BEFOLYÁSOLÓ ERŐK

Full text search

A HÁZASSÁGKÖTÉST BEFOLYÁSOLÓ ERŐK
A házasságkötés szokásainak leírása előtt emlékeztetnünk kell, milyen fontosságú társadalmi és jogi intézmény is volt a házasság a 19–20. századi parasztság számára. A szexuálisan és az utódnemzés, -felnevelés feladatában biológiailag egymásra utalt férfi és nő a társadalmi munkamegosztás – mely szintén nem nélkülözi a biológiai alapokat – miatt is nagymértékben egymásra volt utalva. A párokba szerveződés az egyén bizonyos védelmét is jelentette, vagy legalábbis lépést az individualizáció útján. A pár nélkül élő férfi vagy nő – általában valamilyen testi vagy szellemi, esetleg társadalmi hátrány miatt fordult ez elő – hátrányos helyzetbe került a falusi társadalomban is, amelyben egyénre szabott életprogramok tulajdonképpen alig léteztek, illetve nem álltak meg önállóan, mivel a létfenntartási, termelési és fogyasztási életprogram egy férfira és egy nőre, egy teljes családi gazdaságra volt kidolgozva. A házasságon kívül élők ritkán folytattak önálló életvitelt, többnyire családtagként éltek legközelebbi rokonaik családjában. Így érthető volt, hogy mind a házasságra alkalmas korban lévők törekedtek házasságot kötni, mind pedig környezetük is támogatta őket ebben. A házasságot kötő fiatalok életkora egyes gazdaságilag hátramaradott vidékeken alacsonyabb volt, alig lépték túl a serdülőkort, ennél általánosabb volt azonban az érettebb, 18–20 éves korban kötött 38házasság. Férfiaknak 1868-tól csak a katonai szolgálat letöltése után volt szabad házasságot kötni, korábban azonban ez nem volt jogilag korlátozva. Ennyit mondhatunk általánosságban. Emellett – a házassági anyakönyvek tanúsága szerint – különbségek adódtak a házasságra lépők életkorában. Még az özvegyek s a kisszámú elvált is törekedett az újabb házasságkötésre, sokszor csak az életvitel folytatása érdekében. Özvegyasszonyok kerülhettek olyan helyzetbe, hogy védelmezőre volt szükségük, például a vagyonuk elleni erőszakos beavatkozás miatt.
A házasságkötésre befolyással volt az elmúlt századokban az is, hogy a házasságon kívüli nemi életet drákói szigorral tilalmazták, üldözték. E tilalmak nem akadályozták meg azt teljesen. Számos esetben ismerjük az ezért kimért büntetéseket, amelyek különösen városainkban voltak rendkívül súlyosak.
A helyi közösségek sokféle, leleményes eszközt alkalmaztak a házasságban élésre vonatkozó szabály megszegői ellen. Országszerte ismeretesek voltak a farsang végén házasulatlanul maradt, házasuló korban lévő fiatalok kigúnyolásának különböző formái. Néhol még napjainkban is eljátsszák a tuskóhúzást tréfás formában, ami pedig valamikor igen megalázó, az egész falu népe részvételével végbement felvonulás volt. Ez a szokás a Nyugat-Dunántúlon maradt fenn teljes formájában. A Dunántúl nagy részén kíméletesebb magánszokás vált belőle, amennyiben a tuskót apró fadarab, kukoricacsutka váltotta fel. Ezt a pártában maradt lány kapujára, ajtajára kötötték, s ő akkor húzta meg akaratlanul, amikor az ajtót nyitotta. A Tiszántúl északi vidékén a farsangi felvonulásban szűzgulyára hajtották a megmaradt lányokat. A Jászságban – ahol szokás volt édességgel teli cserépedénnyel kedveskedni udvarláskor – undorító dolgokkal megtöltött, ún. bakfazékot dobtak be „ajándékként” az idősebb lányhoz. Néhol „csúnya” májusfát kapott május elsejére virradóra. A vénlánycsúfoló szokások nagyrészt az udvarlással, férjhez menéssel kapcsolatos szokások eltorzított, visszájára fordított alakjai voltak. A vénlegényeket is kicsúfolták, de ennek módja formailag kevésbé volt kidolgozott.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me