AZ EMBERI ÉLETFORDULÓK SZOKÁSAI

Full text search

472AZ EMBERI ÉLETFORDULÓK SZOKÁSAI
A születést hamarosan követő keresztelés, a vele kapcsolatos egyházkelő, a nagykorúsító konfirmáció, az esküvő és a temetés a hagyományos vallásosságban élő emberek és az egyház legközvetlenebb találkozásának alkalmai. (Részletezésüket lásd a népszokásokról szóló fejezetekben.)
A racionalizmus terjedésével, a kereszteletlen gyermek hiedelemkörének visszaszorulásával a protestánsok nem siettek annyira a kereszteléssel, mint korábban, amikor a születés másnapján többnyire végbement a szertartás. Az egyházak sokáig küzdöttek azért, hogy a templomban a főistentiszteletbe illesztve történjék meg, ez azonban csak a 19. század végétől, előbb a városokban következett be. A Dunántúlon helyenként 3–4, sőt ennél is több keresztszülőpárt hívnak meg, míg a katolikusoknál gyakran az a szokás, hogy a testvéreknek azonos házaspár a keresztszülője. Míg a katolikusoknál gyakori a védőszentre vagy a legközelebbi naptári névre keresztelés, a tradicionális protestánsok, különösen a reformátusok és az unitáriusok, a 20. század elejéig kedvelték az ószövetségi neveket. Bizonyos kettősség alakult ki a névnapok megtartásában is, például a Ferenc-napot a római katolikusok december 3-án, a protestánsok október 4-én ünneplik, a Zsuzsanna-napot augusztus 11-én, illetve február 19-én. A protestánsok a téli névnapok igen nagy kultuszát fejlesztették ki a 19. századra, leginkább István (dec. 26.) és János (dec. 27.) esetében, aminek a gyökere feltehetően a középkori szenttisztelethez nyúlik vissza, súlyát azonban az eseménytelen vidéki élet unalmát névnapi mulatsággal elütni akaró köznemesi mentalitás teremtette meg. A téli időszakban ráérő parasztok ezt utánozták. Éles ellentétben áll a nyugat-európai protestánsok általános szokásával, akik az újkori polgári individualizmus termékeként a születésnapot ünneplik.
Az ószövetségi zsidó tisztulási rítus leszármazottját, az egyházkelőt a reformátusok teológiailag elvetették, a Dunántúlon a hívek mégis sok helyen ragaszkodtak hozzá, valószínűleg evangélikus hatásra, mert a lutheri irány megtartotta. A múlt században a barcasági magyaroknál archaikus formája, az oltár megkerülése is élt. A templomot a megtisztult, megáldott fiatalasszony hóna alatt egy kenyérrel hagyta el, amit a vele elsőként találkozó szegényembernek adott oda.
A serdülőkorú fiatalokat teljes jogú egyháztaggá avató konfirmációnak három fontos mozzanata van: az előkészítés, a vizsga és a befogadás. Viszonylag fiatal szokás, Európa-szerte, így Magyarországon is a pietizmus terjesztette el. Erdélyben csak a 19. század elején vált általánossá. Az előkészítés a reformáció óta szokásos katekizációból fejlődött ki, melynek során a prédikátor a fiatal egyháztagokkal elsajátíttatta, továbbá a folytonos kikérdezéssel elevenen tartotta a legfontosabb bibliai és hittani ismereteket. A konfirmáció úgy lett ünnepélyes aktus, hogy a katekizáción tanultakról a növendékeknek nyilvános templomi vizsgán kellett számot adniuk, ami egyúttal jogossá tette őket az úrvacsoravételre. Végül a befogadást a felnőtt egyháztagok sorába fogadalomtétel, a lelkész áldása és a presbiterek kézfogása pecsételte meg a virágokkal és zöld gallyakkal tavaszünnepre emlékeztetően földíszített templomban. Utóbb a katekizáció a reformátusoknál elsorvadt, az evangélikusoknál kisebb falvakban a 20. század elején is gyakorolták. A konfirmációt a közösség nemcsak egyházi, hanem általános értelemben is a felnőtté válás kifejeződésének tekintette. A legények ettől kezdve udvarolhattak, kocsmázhattak, a lányok föltehették a pártát, udvarlót fogadhattak. 1916-ban ezért emelhette és emelte 473a kalotaszegi református egyházmegye tizenhatodik évre a korhatárt, hogy a hagyományos, de túl korai leányszöktetéses házasságoknak elejét vegye.
Feltűnően kevés vallásos vonatkozása van a házasságkötésnek. A leánykérővel kezdődő, lakodalommal végződő, hetekig tartó szokásfüzérnek a templomi kihirdetés és az esküvő fontos, de igen rövid ideig tartó szakasza. Annál változatosabb a temetés szokásköre, mely majdnem minden mozzanatában tartalmaz vallási utalást, és igényli a lelkész jelenlétét.
A háztól temetéssel együtt járt a virrasztás. Hagyományőrző helyeken a 20. század első felében a virrasztóba rövid időre ellátogatott a lelkész és imát mondott. Az alkalom vallásos keretét azonban a paraliturgikus jellegű, lelkész nélküli éneklés adta meg. Jó hangú asszonyok, vagy a funerátor vezeti, diktálja az éneklést, olykor a Bibliából is fölolvas. Az énekek közt sok olyan akad, melyet az újabb kiadású gyűjtemények már nem tartalmaznak, de közkedveltség miatt gyakran kéziratos másolatokban fennmaradtak. A protestáns temetés egész stílusát és tartalmát meghatározza, hogy nincs szentségi jellege. A minden ceremóniát elvető, egyszerűen elhantoló kálvini gyakorlatot nem követték. Az elhunyt sorsát teológiailag is lezártnak tekintik, a katolikus fölfogással szemben nem tartják befolyásolhatónak lelki üdvössége ügyét, ezért bár a lelkész a halottról beszél, az élőkhöz szól. A protestáns temetésnek korábban két fajtája volt, az énekszóval és imádsággal történő egyszerűbb („énekes halott”), illetőleg a prédikációval is kísért ünnepélyesebb forma („prédikációs halott”). Megválasztása vagyoni állapot, társadalmi tekintély és életkor szerint változott. A prédikáció hangneme és tartalma igyekezett érzelmi hatást kifejteni a hallgatóságra, mely ezt várta is, és aszerint értékelte a lelkész közreműködését, hogy mennyire tudta „megríkatni” a gyászolókat. A 18. században, amikor az ellenreformációs cenzúra miatt igen kevés protestáns egyházi mű láthatott nyomdafestéket, leginkább a patrónusokat és családtagjaikat elparentáló halotti beszédek jelenhettek meg, a műfaj fölvirágzott. A puritanizmus és a pietizmus a temetésen kívül is igyekezett a földi élet végességére és a túlvilágra irányítani a figyelmet. A racionalizmus terjedésével viszont a filozófiai eszmefuttatások egyik alkalma lett a temetési beszéd. A prédikációt a jelesebb halottak felett búcsúztató versezet követte, mely a halott kiválóságát méltatta, és egyenként köszönt el hozzátartozóitól. Nevezetes irodalmi emléke Csokonai Vitéz Mihálynak a lélek halhatatlanságáról szóló, Halotti versek c. filozofikus költeménye (1804), mely azonban csak utolsó szakaszában valódi búcsúztató. Az egyház, mint nem kegyes és hitbuzgó szokást, igyekezett ezt a temetésről száműzni. Tessedik Sámuel épp Csokonaival egy időben ellenezte, a hívek mégis igényelték, és falusi kántorok, verselgető parasztemberek jóvoltából sok helyen egészen a 20. század közepéig virágzott. Hosszabb-rövidebb formában minden rendű-rangú halottnak kijárt, esetleg prózában, életirata alapján vagy puszta felsorolás formájában, beépült a prédikációba.
A hagyománytartó közösségekben a lelkész rövidebb időre a torba is ellátogatott. A gyászolók közeli hozzátartozói a temetés utáni első jelentős istentiszteleti alkalommal együttesen megjelentek, akkor is, ha különben nem voltak templomlátogatók, mert a lelkész ilyenkor imádkozott a vigasztalódásukért, és röviden megemlékezett az elhunytról. Valószínű, hogy ez a szokás a katolikus gyászmise távoli párhuzama, bár a genetikus kapcsolat nem bizonyos.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me