„MEGTÉRÉS” ÉS ÉLETMÓD

Full text search

„MEGTÉRÉS” ÉS ÉLETMÓD
A szabadegyházi közösségek életmódbeli változása, törvényesen rendezett új helyzete próbára tette a gyülekezetek kis közösségeinek belső kohézióját. Korábban a szabadegyházi közösségek híveit a meglehetősen erős társadalmi előítélet a társadalmi lét perifériájára szorította. Szektásnak lenni szégyen volt. Nagyon sok család, baráti kör megszakította kapcsolatait a szektássá vált tagjaival. Ezt segítették még azok a puritán szokások is, amelyek a szabadegyházi gyülekezetek tagjainak életvitelében, viselkedésében, étkezési szokásaiban jelentkeztek, amelyek a kisegyházi lét közös, de elengedhetetlen jegyei voltak. A társadalmi előítélet azonban nemcsak elválasztott, de a hittestvéreket sokszor a rokoni köteléknél is erősebben összekapcsolta. Ennek következtében a gyülekezetek belterjesen élő, sok szállal összekötött kisközösségekké váltak. Itt találta meg minden integrálódott tag a maga baráti, rokoni, emberi kapcsolatait. Ezt az összekovácsolódást a múltban legtöbbször a szociális nyomor is segítette. A szabadegyházi közösségek jogi és – ezzel párhuzamosan – társadalmi felértékelődésével a külső előítéleték csökkentek, sőt a hívői életvitellel járó etikai értékek társadalmi hasznossága egyre nyilvánvalóbbá vált, a nyomor helyébe az anyagi jólét lépett, hiszen a puritán életvitel, a szorgalmas munka tisztelete és gyakorlata ezt szükségszerűen magával hozta. A társadalmi felértékelődés egyidejűleg gyöngítette a szabadegyházi gyülekezetek belső kohézióját. Mivel a külső társadalmi előítéletek nyomása megszűnt, új erőfeszítéseket kellett tenniök annak érdekében, hogy megtalálják a közösséget teremtő belső erőknek azokat az új forrásait, amelyekre a mai embernek szüksége van. Ez a folyamat a szabadegyházi közösségekben nem ment zökkenőmentesen végbe.
A szabadegyházi közösségekbe nem lehet beleszületni, hanem felnőttkorban, tudatos döntés alapján a tagjává válni. A tudatos döntést nevezik megtérésnek. Ezt az életfordulatot minden esetben megváltozott életvitellel kell igazolni, amely a hívő egész életmódját befolyásolja. Természetesen a megtérést a szülők, a rokonság példája erősen motiválja, mindazonáltal nem minden hívő szülő gyermeke válik a szabadegyházi közösség tagjává.
A megtérést – a felnőttkorban bekövetkező – megkeresztelkedés pecsételi meg a legtöbb egyházban. A metodista egyház kivételével minden szabadegyházi közösség a felnőtt keresztelést alkalmazza, amit az alapvető hitpontok tanítása előz meg. A keresztelést 496vízbe merítéssel végzik. A jelöltek rendszerint fehér ruhába öltöznek, és a Biblia keresztelésre vonatkozó parancsának az ismétlése után a lelkipásztor vízbe meríti a jelöltet. Régen a keresztelés rendszerint a szabadban történt, ma már inkább a szabadegyházi templomokban épített keresztelőmedencékben.
Az istentiszteleteik egyszerűek, kevés liturgikus előírás köti őket. Általános a hétköznapi istentisztelet is. Arra törekednek, hogy a gyülekezet a közös énekléssel, imádkozással, sőt az ige hirdetésével részt vállaljon benne. Az igehirdetés áll az istentisztelet középpontjában, de az éneklésnek és a közös imádkozásnak is jelentős szerepe van. A karizmatikus pünkösdi jellegű közösségben a fő hangsúly erre kerül.
Az úrvacsorai istentisztelet protestáns típusú, két szín alatt, kenyérrel és borral adják. Az adventisták kovásztalan kenyeret és mustot használnak. Az úrvacsorát a testvéri összetartozás jelének tekintik.
A hívő ember életvitele puritán normákra épül. Kötelező a szorgalmas munka, az ételben-italban való mértékletesség. A legtöbb szabadegyházi közösség antialkoholista, vagy legalábbis nagyon kis mértékben fogyaszthatnak szeszes italt, csak annyira, hogy meg ne részegedjenek. A dohányzást káros szenvedélynek tartják és tartózkodnak tőle. Ide tartozik az is, hogy a szabadegyházi közösségek igyekeznek az ünnepet teljesen az istentisztelet céljára fordítani és ünnepnapon a hétköznapi munkától tartózkodni. A gyülekezeti életben az egyházfegyelmet gyakorolják. A rendetlen életű, az egyház hitbeli és erkölcsi normáival szembeszegülő tagokat soraikból kizárják. Egyházi szervezetüket, gyülekezeteiket a tagok szabad adakozásból tartják fenn, mely sokszor a tagok összjövedelmének a tíz százalékát is eléri. A szabadegyházak az élő gyülekezetek közösségére épülnek, bár van olyan szabadegyházi közösség is, amely demokratikusan választott képviselők irányította világszervezettel rendelkezik (pl. adventisták, metodisták).
A szabadegyházi közösségek az egyetemes papság elvét vallják. Ez azt jelenti, hogy nem ismernek laikusok és klérusok közötti különbséget. A különböző feladatkörök ellátására a gyülekezet választ meg tisztségviselőket. A legtöbb szabadegyházi közösségben demokratikus választással, jelöléssel, a nazarénusoknál pedig közmegegyezéssel.
A gyermek megszületésekor névadót nem tartanak. Elviszik bemutatni az imaházba, a lelkész imádkozik érte, és „felajánlják az úrnak”. A legtöbb szabadegyházi közösség jelentős fáradozásokat tesz a gyermekek vallásos nevelése érdekében. Amelyik gyülekezet ezt elmulasztja, az annak a veszélynek teszi ki magát, hogy a közösség kihal, elnéptelenedik.
A szabadegyházi közösségek tagjainak szórakozása is puritán. Legtöbbjük elítéli a mulatozást és „a hangos dínomdánomokat”. Korábban nem jártak színházba, moziba, nem olvastak kétes értékű irodalmat, nem hallgattak rádiót, és nem néztek televíziót sem. Ezek a fenntartások ma már lassan megszűnnek, de egy „hívő ember megválogatja a maga szórakozását is”. A lakodalomban is törekednek a szerény egyszerűségre. Helyette a baráti társaság, a közös kirándulás, a közös éneklés, a különböző gyülekezeti rendezvények, a szeretetvendégségek és a hittestvéri segítség töltötte ki a kisegyházi hívek szabadidejét. Az öltözködésben is megnyilvánul a puritán szellem. Máig óvakodnak a divat túlzásaitól, bár az öltözködésre vonatkozó szabályokat ma már nem tartják be olyan szigorúan, mint egy emberöltővel ezelőtt, amikor a hagyományos puritán viselet kötelező volt. Tilos volt a nyakkendő, a színes, „divatos” női ruha, a dauerolt frizura.
A szabadegyházakban ma is él a családi istentiszteletek hagyománya. A gyerekeknek bibliai történeteket mesélnek, naponta közösen olvasnak Bibliát, imádkoznak és megszokott 497énekeiket énekelik. A temetéseken igyekeznek a népszokásokat visszaszorítani, és a sírás helyett a vigasztalásra helyezni a hangsúlyt.
A protestáns kisegyházak történetének, tagjai életmódjának a kutatása az utóbbi esztendőkben méltán került a vallástörténet érdeklődésének homlokterébe. Egyre világosabbá válik: a protestáns kisközösségek története a magyarországi vallástörténet szerves része. Benne sok, ma már szinte teljesen elsüllyedt kegyességtörténeti hagyomány is öröklődik. Ugyanakkor a vallásos kisközösségek világa társadalomtörténeti szempontból is sok érdekes tanulságot rejt magába, hiszen ezek a történelem folyamán mint hatékony erkölcsi szabályozórendszerek jelentkeztek, mind a falusi, mind a városi társadalom egyes rétegeiben.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me